fbpx

Ez meg milyen motor? A motorkerékpár stílusokról részletesen

Milyen motor ez - motorkerékpár stílusokMikor használjuk a chopper, bobber, custom, cruiser… stb. besorolásokat a mostani motorokra? Nem mindig egyértelmű és nem is mindig egyszerű ráhúzni ezeket a stílusokat a mai gyári motorokra.

A Csajok a motoron zárt Facebook csoportjában érkezett a kérdés:

Létezik hivatalos “szakvélemény”, leírás, mikor használjuk a chopper, bobber, custom, cruiser… stb. besorolásokat a mostani motorokra?

A kérdésre az egyszerű válaszom az, hogy a mostani motorokra legegyszerűbb, ha azt az elnevezést használjuk, amit maga a gyártó használ a motorjára. Ez persze bármi lehet, és a bifidus esenzishez hasonlóan időről-időre kijönnek olyan típuselnevezések is, amiről korábban soha nem hallottunk, és csak a marketingszövegből derül ki, hogy mire gondolt a költő.

A hosszabb válaszom az, hogy a fent említett stílusoknak megvannak a jellemző stílusjegyei, amiket viszonylag könnyű felismerni. Persze vannak kevert stílusok és alstílusok is, de ezekkel most nem szívesen bonyolítanám a magyarázatom.

Akkor kezdjük az elejéről:

A custombike

Elsőként azt kell tisztáznunk, hogy a custombike, magyarul épített, egyedi motorkerékpárt jelent. Ezek készülhetnek egy gyári motor átalakításával vagy teljesen a nulláról, házilag készült alkatrészekből. A Harley-Davidson például a rengeteg kiegészítőnek és utángyártott alkatrészek köszönhetően olyan, mint egy LEGO felnőtteknek: mindent lehet hozzá venni a váztól a blokkon keresztül a legkisebb tartozékig akár kitben is.

Így lehet valakinek legegyszerűbben custombike-ja. A custombike-ot mindenki a maga stílusában építi meg, úgy rakja össze, ahogy szeretné… ezért custom, mert nincs belőle még egy ugyanolyan. Az, hogy utána milyen stílusú lesz a motor, a tulajdonosa dönti el. A további elnevezések mind egyedi, custombikeokra utalnak.

Az, hogy a sorozatgyártott motorkerékpárok között is találunk choppert, bobbert, café racert és egyebeket, annak köszönhető, hogy amikor a motorosok elkezdik házilag átalakítani a motorjaikat, mert valami egyedire vágynak, lassan kialakul egy divat. A motorgyárak, akiknek a képviselői nyilván rendszeresen járják a motorszépségversenyeket és  figyelik a trendeket, felülnek a hullámra, lemásolják az aktuális stílusokat, persze street legal formában.

Tudtad, hogy a motorépítésnek már világbajnoksága is van? 

Így születnek meg a gyári custom motorkerékpárok (factory custom), sorozatgyártott chopperek, bobberek, café racerek, amelyeken van sárvédő, normális méretű tükör, ABS és megfelelnek az EURO5-ös károsanyag kibocsátási normának…

Na ezek azok a dolgok, amiket egyáltalán nem vettek figyelembe a motorosok akkor, amikor először elkezdték átalakítani, customizálni a motorjaikat. Az egyedi átalakítások célja legtöbbször a látvány, és természetesen a jobb teljesítmény, vagy valamilyen speciális felhasználási módhoz való alkalmazkodás.

 

Nincs még vége, lapozz, mert most jön a lényeg!

Ajánlom másoknak is
NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

5 1 vote
A cikk értékelése

Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x