KiemeltMotorokMotorozás

Motorok, amiket nem gyártanak 2021 után

Motorkerékpárok, amik 2021-től nem kaphatók az Euro 5 bevezetése miatt

Mindig voltak és még lesznek is olyan motorkerékpár modellek, amelyeknek megszüntetnik a gyártását, de az Euro 5 károsanyag-kibocsátási szabályok bevezetése számos nagy kedvenc halálos ítélete is volt egyben. Nézzük, melyik modellekk azok, amelyeket nem gyártanak tovább 2021 után.

Úgy tartják, hogy az öregedésben az az egyik legnehezebb, hogy végig kell élned, ahogy sorban elveszíted a barátaidat. Ugyanez vonatkozik a motorkerékpárokra is. Már most is tucatnyi modellt tudnék felsorolni, amelyek nagy kedvecek voltak, de már nem gyártják őket.

Mondjuk az emberekkel ellentétben attól, hogy egy motort már nem vehetsz meg újonnan, még megveheted használtan, hiszen az élettartamuk csak a megfelelő gondoskodáson múlik. Sőt, egy-egy megszüntetett modell igen borsos árat is elérhet a használt piacon, tehát még jó üzlet is lehet.

Az új modellekkel való ismerkedés is izgalmas dolog, de azért morzsoljunk el egy könnycseppet azokért a motorkerékpárokért, amelyek az Euro 5 szabvány bevezetésének estek áldozatul.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Harley-Davidson

Sportster, Street 500, Street 750 és Street Rod

A Harley 1957-ben építette meg az első Sportstert, így ez az egyik legrégebbi motorkerékpár, amelyet folyamatosan gyártanak. A Harley természetesen folyamatosan fejlesztette ezt a modellt, így körülbelül 5000 változatot gyártottak az elmúlt 64 év során. A legtöbb Sportster valószínűleg még mindig működik, mivel eznnek a modellnek több az utángyártott támogatása, mint bármely motorkerékpárnak a világon.

60 éves lett a Sportster

Az utolsók között jelent meg a 2021-es Sportster Iron 1200, az Iron 883 és a Forty-Eight és ennyi a Sportsternek. Ugyanúgy, ahogy a Street mmodelleknek is, amelyeket ugyan csak 2014-ben kezdtek el gyártani, de valahogy nem lopták be magukat a motorosok szívébe.

Sebaj, a Harley-Davidson is előre tekint, és már meg is van a megoldás, hiszen 2022-ben a távozó modellek helyettesítésére piacra dobták az Euro 5 kompatibilis Sportster S modellt.

Honda

V4-esek

A Honda megerősítette, hogy VFR-modelljeit – a VFR800F, VFR800X Crossrunner és VFR1200X Crosstourer – nem frissítik az Euro 5-ös specifikációra, ami azt jelenti, hogy ha a jelenlegi készletek elfogynak, többé nem lesz kapható V4-es sorozatgyártású Honda.

A 2001-ig visszavezethető motor- és alvázkialakítással a VFR800F-et 2014 óta nem alakították át. Az egykoron tökéletesen univerzális, pályán és túrákon egyaránt brillírozó VFR800F mára elfeledett modell lett a dicsőséges V4 örökség ellenére. Az azonos mechanikai alkatrészekre épülő VFR800X Crossrunner sem hasított az eladási listákon, így érthető, hogy a Honda nem siet a cserével.

Titánok harca: Honda VFR1200XD versus VFR1200X Crosstourer

A VFR1200X Crosstourer egy sokkal újabb gép, csak 2011-ben dobták piacra, és ugyanazon a V4-es motoron alapul, mint a 2009-es VFR1200F. A VFR1200F azonban meghalt, amikor 2017-ben bevezették az Euro 4 károsanyag-kibocsátási szabályokat, és bár a kaland stílusú Crosstourer megtette az Euro 4-es ugrást, nem frissítetté Euro 5-re.

Mindhárom V4-es modell kiesésével a Honda először maradt V4-es modell nélkül az európai kínálatában, mióta a VF modellek először megjelentek a 80-as évek elején.

CB1100EX és CB1100RS

Míg a Honda lenyűgöző teljesítménye volt egy léghűtéses soros négyhengeres motor létrehozása, amely képes elérni az Euro 4 károsanyag-kibocsátási határértékeit, a CB1100EX és CB1100RS nem frissült az Euro 5-ös formába.

A CB1100 eredetileg a 2007-es Tokiói Autószalonon fogalomként szerepelt, de 2010-ben került a bemutatótermekbe, a retro stílusú modern gépek irányvonalának élén. Léghűtéses sornégyes motorjával a legautentikusabb nagy retrók ​​közé tartozik, de ez a motor teljesítményét is hátráltatja, mivel 1140 köbcenti ellenére is mindössze 89 LE-t tud.

A legújabb szabadalmak azt sugallják, hogy a cég továbbra is szem előtt tartja a léghűtéses, retro stílusú négyhengerest, ezért ne írjuk le annak esélyét, hogy valamikor megjelenik egy csere modell. Tekintettel az eredeti, 1969-es CB750 kiemelkedő szerepére mind a Honda, mind a motorozás egészének történetében, a vállalat minden bizonnyal figyelemmel kíséri, hogyan reprodukálja azt, ha elegendő kereslet van a fejlesztési költségek igazolásához.

Yamaha

XT1200Z Super Ténéré

Összességében a Yamaha modellválasztéka az egyik legmodernebb a piacon, de még így is van jó néhány olyan gép, amelyet nem alakítanak át úgy, hogy megfeleljenek az Euro 5-nek, ezért a következő hónapokban eltűnnek a kereskedők közül.

Tekintettel arra, hogy a BMW R1250GS dominanciája Európa-szerte végtelen a motoros piacokon, a Super Ténéré papíron óriási értelmet nyer a Yamaha számára. Egy 1199 köbcentis, kéthengeres, kardántengelyes kalandmotor, a „Super Ténéré” nevet elevenítette fel, amely a régi, 1989-96-os XTZ750-es modellből a történelembe ivódott, és 2010-es piacra dobásakor egyenrangú versenytársként érkezett a BMW GS mellé.

Egy évtizeddel később a Super Ténéré 110 lóerős teljesítménye és 265 kg-os saját tömege azt jelenti, hogy teljesítményben lemarad a legújabb GS-től, és az évek óta tartó frissítések hiánya azt jelenti, hogy a technológiája is jócskán le van maradva. Alig olcsóbb, mint a BMW, így a Super Ténéré értékesítése az utóbbi években kihívás volt a kereskedőknek.

Mivel a Yamaha soha nem használta a Super Ténéré testreszabott párhuzamos ikermotorját egyetlen más modellben sem, semmi sem ösztönzi az Euro 5-ös dizájn frissítését, és a Super Ténéré eladások önmagukban nem indokolják a költségeket.

A kisebbik Ténéré 700 azt mutatja, hogy a Yamaha több mint képes nyerő kalandkerékpár készítésére, így bár a Super Ténéré név ismét eltűnik a piacról – legalábbis Európában – benne van a pakliban, hogy egyszer visszatérhet.

VMAX

A különleges Yamaha VMAX-ot 1985-ben mutatták be V-Max néven. Miután 2009-ben egy nagy átdolgozáson esett át. A hatalmas power cruisert 1197 köbcentis V-4 motor hajtotta – később 1679 köbcentiméteres újratervezett változat. Rajongói tisztelték hatalmas erejéért és gyönyörű hangjáért. Az eredeti V-Max egy V-Boost nevű funkcióval készült, amely a pillangószelepek magas fordulatszámon történő nyitásával imitálta a turbó-löketet, hogy friss keveréket küldjön az égésterekbe.

30 éves a V-max – ünnepeljünk Yard Built VMAX CS_07 „Gasoline”-nal!

R6

Az YZF-R6 1999-es bemutatása óta mindig az élen járt a 600-as szupersport háborúban. A Yamaha nem szünteti meg a modellt, 2022-ben R6 Race néven egy kizárólag pályanapokra használt modellként vásárolhatják meg a rajongók (legalábbis az Egyesült Királyságban). 2021 után szintén megszűnik a WR250R dual-sport és SMAX robogó gyártása is.

Yamaha FJR1300A

A Yamaha FJR1300A típusa az egyik utolsó sporttúra modell, ami 2021-ben kikerül az európai piacokról, beleértve az Egyesült Királyságot is. 2021 volt tulajdonképpen az FJR1300 bevezetésének 20. évfordulója, és bár az évek során frissítések történtek, az alapok azóta sem változtak.

A 144 lóerős, 1289 köbcentis négyhengeressel hajtott motor a kardánmeghajtással és az ötvözött gerendavázzal erős riválissá tette az olyan modellekkel, mint a Honda Pan European, a Kawasaki GTR1400 és a BMW K1200GT. Mára azonban már ezek a motorok is eltűntek, és a Yamaha követi a példát. Az FJR1300AE Ultimate Edition a modell élettartamának végét jelenti.

Az FJR maradandó öröksége a „YCCS” félautomata, nyomógombos sebességváltó és automata tengelykapcsoló lehet, amelyet 2006-tól kínáltak az FJR1300AS-ban – ez a technológia még ma is meglehetősen futurisztikusnak tűnik.

XV950R cruiser, SCR950

Az XV950R cruiser és a scrambler stílusú SCR950 ugyanazon alapokra épült, így nem meglepő, hogy egyszerre tűnnek el. A Yamaha kínálatában 2013-ból, illetve 2017-ből származó modellek a nem Euro 5-ös motornak köszönhetik a megszűnésüket. A blokk, amelyet mindketten használnak, a 2009-es XVS950-re nyúlik vissza.

Új Yamaha XV950 és XV950R

Bár annak idején a Yamaha is nagy szeletet hasított a cruiser típusú gépek piacából (lásd pl. az XV 535 Virago modellt), egyre fogyatkozó népszerűsége Európában azt jelenti, hogy a Yamaha gyakorlatilag teljesen elhagyta a cruiserek piacát a világ ezen részén. Az XV950R azonban tovább él az amerikai piacon, így a gyártás akkor sem áll le, ha már nem kapjuk meg itt.

Robogók

A 2021-re eltűnt további Yamahák közé tartozik az XMAX 400, Aerox 50 és Neos 50 robogók, míg a nem Euro 5-ös gépek, amelyek a jövőben várhatóan frissítésre kerülnek, és továbbra is kaphatók, az XSR900, a NIKEN és az MT-10.

Ducati Monster

Habár már van egy vadonatúj folyadékhűtéses, L-Twin blokkal szerelt Monster 937 néven, de a népszerű Monster 1200 már eltűnt, és most a Monster 797 is csatlakozik hozzá a családi kriptában. A 797 fog legjobban hiányozni, mert ez volt az 1994-es, eredeti, léghűtéses M900 Monster legközvetlenebb leszármazottja. Szerencsére azért még marad a piacon léghűtéses Ducati a 803 köbcentis Scrambler Nightshift formájában.

KTM Duke 690 és 790

A könnyű és erőteljes egyhengeres 690 Duke nagy kedvenc volt, egészen addig, amíg két évvel ezelőtt fel nem váltotta a kéthengeres 790 Duke. Mostanra azonban mindketten a történelem hamukupacának tetejére kerültek. Habár a 2020-as 790 Duke továbbra is a kínálatban marad.

Továbbra is megvásárolható az erőteljes egyhengeres 690 LC4, de már csak a 690 Enduro R formájában vagy az SMC R-ben található meg ez a motorblokk. A gyászidőszak kegyesen rövid lesz a Duke számára, tekintettel arra, hogy milyen jól sikerültek az új 890 Duke és az Adventure modellek és milyen gyors a fejlődés üteme mattighofeni gyárban.

Suzuki GSX-R1000

A Suzuki népszerű modellje a GSX-R1000 2021-ben eltűnt a kínálatból, helyette a magasabb specifikációjú GSX-R1000R maradt. A GSX-R1000-es sorozat alapmodellje nem a károsanyag-kibocsátási határértékek betartása miatt, hanem egyszerűen a piac racionalizálása miatt szűnt meg.

A tény az, hogy a GSX-R1000 vásárlók túlnyomó többsége úgy döntött, hogy egy kis pluszt költségért inkább a GSX-R1000R változatot szerzi be a díszelen, alacsonyabb specifikációjú modell helyett, így annak mennie kellett. 2022-re azonban minkét modell megújulva tért vissza tehát a gyártás nem állt le végleg.

Ugyanúgy, ahogy a 2017-ben piacra dobott V-Strom 250 is, ami szintén nem fogta meg a vásárlókat. A szintén 2017-től kapható, hasonló teljesítményű GSX250R ugyanerre a sorsra jutott, ahogy a Burgman 200 és 125 robogók is eltűntek.

Kawasaki

A Kawasakinál szintén több modell is áldozatául esett az Euro 5 bevezetésének 2021-ben. A Ninja 400, Z400, ZX-6R, Ninja H2 és Ninja H2 Az SX család 2021-ben nem frissült.

A ZX-6R modell kivonása a szupersport osztály 25 éves gyártási folyamatának a végét is jelenti, kézenfogva a Yamaha R6-tal. A 2019-ben bemutatott frissítés után nem volt túl nagy a kereslet a modellre, így a Kawasai nem látta indokoltnak, hogy a modellt Euro 5 kompatibilisre fejlesszék.

A J-sorozatú robogókat a Kawasaki számára a Kymco gyártotta, de a csaekély eladás alapján úgy tűnik, hogy a J125 és a J300 robogók nem nagyon fognak hiányozni a piacról.

***

Nehéz vitatkozni a szigorúbb károsanyag-kibocsátási szabályok mögött meghúzódó logikával. Az Euro 5 szabvány bebizonyította, hogy a világ motorkerékpár-tervezői szuper találékonyak, amikor a motorkerékpárokat minden eddiginél hatékonyabbá kell tenni. Miközben nagyobb teljesítményt, simább erőleadást és jobb teljesítményt nyújtanak, egyes modellek esetében új szabályok betartása egyszerűen nem életképes. Olyan hatalmas beruházások kellenének, amelyek nem valószínáű, hogy megtérülnének az eladásokból.

Az EU beleegyezett a 2020-as Euro 4-es modellek 12 hónapos “sorozatvégi” meghosszabbításába

Bár az Euro 5 károsanyag-kibocsátási szabályok bevezetése 2021. január 1-jétől érvényes, a „sorozatvégi” szabályok azt jelentik, hogy a gyártóknak legfeljebb két évük van az eladatlan készletek felszámolására, így a fent említett, 2021-től gyártásból kivont motorkerékpárokat továbbra is szabadon árusíthatják, „amíg a készlet tart”. Ha nem sikerül hozzájutnod az utolsó darabok egyikéhez, akkor már csak a használt piacon keresgélhetsz valószínűleg valmagasabb áron.

Forrás: bennets.co.uk, motorcycle.com Címlapfotó: actionsports

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük