fbpx

Miért figyeljünk a motorlánc feszességére?

motorlanc-ellenorzesA motorlánc esetében nagyon oda kell figyelnünk a feszességre, hiszen balesetveszélyes lehet, ha túl feszes vagy megnyúlt.

A lánc feszességét időnként ellenőrizzük, hogy a kitérése ne haladja meg a szervizkönyvben előírt, vagy a lengővillán megjelölt értéket.

Ha nincs megadva az adat, akkor egy átlagos utcai motornál 20-30 mm között kell lennie a lánc feszességének.

A feszességet a lánc alul futó részének közepén, a lengőkarhoz viszonyítva nézzük meg, mégpedig úgy, hogy a lengőkarhoz feltolva, és onnan letolva mennyit enged.

Ügyeljünk arra, hogy motorunk ilyenkor ne legyen a saját középtámaszán, mivel az így megmért érték nem lesz valós.

A lánc feszességét vagy oldaltámaszon, vagy egy segítő társunk által, pl. a kormánynál fogva, a motort függőlegesen tartva, vagy az első tengelynél, vagy a lengővillánál megemelt motornál ellenőrizzük.

Továbbá kerülendő az extra súlyokkal (oldaldobozok, topcase), csomagokkal terhelt motor esetében eszközölt mérés. A gyártók mindig a motor saját súlyával terhelt rugóstagok esetében adják meg a lánc megengedett lógását.

A lánc lógását több helyen, a hátsó kereket fogatva, vagy a motort előre tolva mérjük, ezzel elkerülhetjük a részlegesen megnyúlt lánc esetében az akár szakadáshoz is vezető, túlzott megfeszítést, illetve felismerhetjük időben a csereérett láncot.

Mérőszalaggal vagy szemrevételezéssel is meg lehet állapítani, hogy még jó-e vagy sem. (Célszerű kesztyűben vagy ronggyal végrehajtani ezt a műveletet, ha nem akarjuk, hogy koszos legyen a kezünk.)

Ha a láncon állítani akarunk, és magunk nem vállalkozunk rá, illetve nincsenek meg a megfelelő szerszámaink, akkor mindenképpen vigyük szervizbe a motort, mert ehhez ki kell lazítani a hátsó kerék tengelyét, és azt utána szakszerűen kell meghúzni, beállítani, nehogy ferdén álljon a kerék, mert az túlzott gumi és kerékagycsapágy kopást, illetve megváltozott, balesetveszélyes menettulajdonsághoz vezet.

Írd le a tapasztalataidat a lánccal kapcsolatban a hozzászóláshoz!

A technikai felvilágosításért köszönet Bánfi Julianna motorszerelő- és versenyző hölgynek, aki a MAMI-nál (Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola) folytatta tanulmányait, és jelenleg is a szakmájában tevékenykedik.

Rácz Edina

A tanítóképző főiskola elvégzése és a Nők Lapjánál töltött gyakornoki év után 2010-2019 között volt a Csajokamotoron.hu újságírója.

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Facebook Hozzászólások