Miért figyeljünk a motorlánc feszességére?
A motorlánc esetében nagyon oda kell figyelnünk a feszességre, hiszen balesetveszélyes lehet, ha túl feszes vagy megnyúlt.
A lánc feszességét időnként ellenőrizzük, hogy a kitérése ne haladja meg a szervizkönyvben előírt, vagy a lengővillán megjelölt értéket.
Ha nincs megadva az adat, akkor egy átlagos utcai motornál 20-30 mm között kell lennie a lánc feszességének.
A feszességet a lánc alul futó részének közepén, a lengőkarhoz viszonyítva nézzük meg, mégpedig úgy, hogy a lengőkarhoz feltolva, és onnan letolva mennyit enged.
Ügyeljünk arra, hogy motorunk ilyenkor ne legyen a saját középtámaszán, mivel az így megmért érték nem lesz valós.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A lánc feszességét vagy oldaltámaszon, vagy egy segítő társunk által, pl. a kormánynál fogva, a motort függőlegesen tartva, vagy az első tengelynél, vagy a lengővillánál megemelt motornál ellenőrizzük.
Továbbá kerülendő az extra súlyokkal (oldaldobozok, topcase), csomagokkal terhelt motor esetében eszközölt mérés. A gyártók mindig a motor saját súlyával terhelt rugóstagok esetében adják meg a lánc megengedett lógását.
A lánc lógását több helyen, a hátsó kereket fogatva, vagy a motort előre tolva mérjük, ezzel elkerülhetjük a részlegesen megnyúlt lánc esetében az akár szakadáshoz is vezető, túlzott megfeszítést, illetve felismerhetjük időben a csereérett láncot.
Mérőszalaggal vagy szemrevételezéssel is meg lehet állapítani, hogy még jó-e vagy sem. (Célszerű kesztyűben vagy ronggyal végrehajtani ezt a műveletet, ha nem akarjuk, hogy koszos legyen a kezünk.)
Ha a láncon állítani akarunk, és magunk nem vállalkozunk rá, illetve nincsenek meg a megfelelő szerszámaink, akkor mindenképpen vigyük szervizbe a motort, mert ehhez ki kell lazítani a hátsó kerék tengelyét, és azt utána szakszerűen kell meghúzni, beállítani, nehogy ferdén álljon a kerék, mert az túlzott gumi és kerékagycsapágy kopást, illetve megváltozott, balesetveszélyes menettulajdonsághoz vezet.
Írd le a tapasztalataidat a lánccal kapcsolatban a hozzászóláshoz!
A technikai felvilágosításért köszönet Bánfi Julianna motorszerelő- és versenyző hölgynek, aki a MAMI-nál (Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola) folytatta tanulmányait, és jelenleg is a szakmájában tevékenykedik.