Hasznos tudnivalókKiemeltMotorokMotorozás

Ez meg milyen motor? A motorkerékpár stílusokról részletesen

Bobber motorkerékpár
Bobber motorkerékpár

A cruiser

A cruiser motorkerékpár országúti cirkálót jelent. Az 1930-60-as években gyártott Harley-Davidsonok és Indianok stílusában készült motorkerékpárok tartoznak ide, bár akkoriban még nem nevezték őket cruisernek. Azok az elsősorban V2-es motorok, amiknek nagy sárvédője, nagy tankja, nagy plexije, kényelmes, széles bőr ülése van és legtöbbször gyárilag doboz vagy bőr oldaltáska van rajta.

A motor üléspozíciója kényelmes, függőleges, a kormány viszonylag magasan, a lábtartók enyhén előre tolva találhatóak. Sok króm és kiegészítő lámpák is jellemzőek.

Gyári cruiserek pl. Yamaha Drag Star, a Moto Guzzi California, a Harley-Davidson Road King, a Honda VT 750.

A cruisereket több további alcsoportba is sorolhatjuk

  • A dresser vagy full dresser, a króm kiegészítőkkel, extra fényszórókkal és ködlámpával felcsicsázott motorokat jelenti.
  • A bagger a kemény dobozos cruiserek összefoglaló neve, pl. a Harley-Davidson Street Glide.
    (Már a baggereknek is rendeznek kupaversenyt King of the Baggers címen Amerikában.)
  • A power cruiserek a cruiseres külső mellett a megszokottnál erősebb motorral, nagyobb nyomatékkal, jobb futóművel rendelkeznek, pl. a Honda VTX 1800.

A bobber

Az 1930-as évektől kezdődött a motorkerékpárok átalakítása olyan módon, hogy az utcai motorosok – a motorversenyzőktől ellesve – minden fölösleges sallangot eltávolítottak a ma cruiserként aposztrofált gyári motorkerékpárokról. Ezt a súlycsökkentés és a jobb teljesítmény reményében végzett átalakítást bob-job-nak nevezték.

Akkoriban a motorok még vasból készültek, tehát ha ledobták róla az első sárvédőt és a hátsót is rövidre vágták (bob-tail) – pont akkorára, hogy a sarat épp ne verje fel a hátukra a hátsó kerék – máris sokkal sportosabban tudtak száguldozni.

A bobber a stílusnak tehát jellemzője a rövidre vágott sárvédő, az egyenes kormány, az  egyszerű fényezés, lehetőleg semmi króm, semmi csicsa. Ennél a stílusnál a vázhoz nem nyúltak, az maradt a gyári.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

A mai motorok közül számomra a Honda CMX 500 Rebel most az etalon ebből a fazonból, de bobber a Yamaha XV 950 és pl. a Moto Guzzi Jackalom is a gyári bobberek sorát gazdagította.

 

A cikk folytatódik, lapozz!

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük