Ez meg milyen motor? A motorkerékpár stílusokról részletesen
A chopper
A chopper alapvetően egy hosszú villás, magas kormányos (ape hanger – majomlógató), kis tankos motor. Jellemző a hátsó rugózás nélküli váz (hardtail) és a gyárinál nagyobb, vékonyabb első kerék is. Az elnyújtott látványhoz nem elég a motorba hosszabb első villát tenni, hanem annak dőlésszögét is megnövelik a váz megvágásával – erre utal a neve is, a chop vágást, szeletelést jelent.
A chopperekre jellemző még a magasra felnyúló háttámla a sissy bar, és a lépcsőzetes (king and queen) ülés is. Általában sárvédő sem nagyon van a choppereken és minden más sallangot (értsd tükör pl.) próbálnak elhagyni róla.
Ehhez a stílushoz passzol a kormányhínár (a markolatra függesztett csüngő bőr rojtok), és a szép, egyedi airbrush fényezés is – lángnyelvek előnyben.
A svédchopper
A chopperek alkategóriája, amit elsősorban a skandináv bájkerek építettek előszeretettel, de mára már az egész világon elterjedt. Jellemzője, hogy az extrém hosszú látvány érdekében nem csak a teleszkópokat cserélik hosszúra, hanem a motor nyakát is jelentősen kidöntik – az nem számít, hogy így szinte vezethetetlen lesz a motor.
Mivel ettől az átalakítástól a chopper hasa is megemelkedik, nem feltétlenül szükséges a magas kormány sem. A motor hosszára jól utal az a mondás, hogy ha a sofőrülésből nem látod az első kereked, akkor valamit nem jól csináltál. Jellemző a lábkuplung-kéziváltóra való átalakítás és az úgynevezett pre-EVO (Harley-Davidson) motorblokk is.
A chopper stílus az 1950-es évek végén Kaliforniában bukkant fel, legjellemzőbb, legismertebb képviselője a Captain Amerika az Easy Rider című filmben, amin Peter Fonda motorozott. Ha gyári choppert kellene említenem, akkor a Yamaha Viragot vagy a Suzuki LS 650-et mondanám legközelebbi (softchopper) verziónak.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
ó néhány éve már nem gyártanak gyári choppereket a motorgyárak, úgy látszik, ez a stílus most nem divat.
A Café Racer
A Café Racer – ahogy a neve is mutatja – kis városi szaladgálós sportmotor, kávézótól kávézóig lehet csak menni vele, mert különben leszakad a derekad. (Legalábbis az enyém.) Általában egyszemélyes, sportosra átalakított motorka, soros, kéthengeres blokkal, alacsony, egyenes, úgynevezett „Ace” kormánnyal.
A stílus az 1960-as évek elején Angliában alakult ki. A motorrajongók a gyári motorkerékpárokat úgy módosították, hogy rövid távokon sportosan lehessen velük száguldozni. Ehhez az üléspozíciót hasalósabbra alakították úgy, hogy a kormányt alacsonyabbra, a lábtartókat pedig hátrébb és feljebb helyezték el.
Szintén a városi, lámpától-lámpáig gyorsulások esetében előnyös az ülésen látható kis dudor vagy fenéktámasz, ami nem engedi, hogy a pilóta hátracsússzon a nyeregben.
Eredetileg az angol motormárkák estek áldozatául a Café Racer stílusú átépítéseknek, de mióta újra divatba jött ez a stílus, nagyon szép példányokat láthatunk régi japán motorokból, pl. CB Hondákból is.
A mai modern motorok között Café Racer például a Moto Guzzi V7 Racer, vagy a BMW R nineT Racer.