Ébredés a téli álomból: a motorkerékpár tavaszi felkészítése
Kedvenc motorunk hibernálásból való felélesztése fontos, és meghatározó mozzanata a biztonságos szezonkezdésnek. Sokan nem gondolják át a fennálló veszélyeket, és ész nélkül vágnak bele az első tavaszi körbe, mely felelőtlenség könnyen tragédiába is torkollhat.
Persze nem kell ennyire drámaian nézni a dolgot, de ha a motorunk szerelőnél kényszerül tölteni a szezon egy részét, akkor is méltán lehetünk dühösek saját gondatlanságunkra. Aki nem ért a gépekhez, nem tehet róla, hogy hibákat követ el, de hasznos, ha tájékozódik, és megelőzi a kellemetlenségeket.
Annak a tulajnak, aki a szezonon kívüli időszakban is figyelt kétkerekűjére, és szakszerűen tárolta, – lehetőség szerint fedett helyen, vagy garázsban – annak sok teendője nem lesz, de néhány dolgot mindenképp illendő ebben az esetben is elvégezni a szezon közeledtével.
Ponyva alatt télen: a motorkerékpár téli tárolás legfontosabb szabályai 5 pontban
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Az Akkumulátor
Az akkumulátort – főként, ha télen csak néhányszor, vagy egyáltalán nem töltöttük – semmiképp se erőltessük. Az első indítás előtt alaposan töltsük fel. Kerüljük a gyors töltő készülékeket, melyek nem tesznek jót az akkumulátornak. Inkább kis töltőáramú töltőt használjunk. Egy átlagos kapacitású és állapotú akkumulátor esetében maximum két nap alatt elérhető a teljes töltöttségi szint.
Amennyiben hagyományos, nem zárt rendszerű akkumulátorunk van, ellenőrizzük az elektrolit szinteket, és ha szükséges, töltsünk fel a megfelelő szintre desztillált vízzel. Semmiképp se használjunk csapvizet, illetve akkumulátor savat!
Az olaj
Aki nem friss motorolajjal rakja el télire a gépet, annak az első lépésben egy motorolaj és szűrő cserét kell elvégeznie. A javasolt módszer, hogy a szezon alatt elhasználódott, vegyi összetételében megváltozott olajat még ősszel jó lecserélni, így a hosszú állás alatt a káros vegyületek nem rakódnak le a blokk belsejében, illetve nem károsítják azt.
Az sem utolsó szempont, hogy tavasszal, az olajcserével már nem kell bajlódnunk. Ha így tettünk, azért vessünk egy pillantást az olajszintre a biztonság kedvéért. Ellenőrizzük, hogy az olajszűrőnél – ha külön házban foglal helyet, akkor a fedélnél -, illetve az olajleeresztő csavarnál nincs e szivárgás!
Nagy baj akkor sincs, ha tavasszal kapja meg a friss kenőanyagot a motor. Arra viszont figyeljünk, hogy minden évben legyen meg az olajcsere. Ha szezon közben elértük az olajcsere periódus végét, akkor is cseréljük le! Mindenképp megtérül ez a gondoskodás, mert a jó minőségű, a gyártó által ajánlott, megfelelő viszkozitású, előírt periódusokban cserélt olaj a hosszú, megbízható élettartam kulcsa.
Első indításkor érdemes pár fordulatot átfogatni a motort gyújtás ráadása nélkül, hogy az olajpumpának legyen ideje felszívni olajat. A legtöbb típusnál, ha az off állásban hagyjuk a jobb kormánykapcsolón található gyújtásgombot, akkor rá tudunk röviden indítózni. Berúgókarral ellátott típusoknál is van erre lehetőség, hogy megjárassuk kissé a motort. Néhány ilyen alkalom után indítsuk be!
A cikknek még nincs vége. Lapozz tovább!