fbpx

Ébredés a téli álomból: a motorkerékpár tavaszi felkészítése


Az indítás pillanatai

Mindig az indítás első pillanatai a legkritikusabbak, ekkor kopik a motor a leginkább, mert a hosszú állásban az olaj a felül elhelyezkedő, olajozást igénylő alkatrészekről lefolyik. Így ha valami miatt nem épül fel időben az olajnyomás, akkor súlyosan károsodhat a motor. Ha beindult, figyeljük az olajnyomás visszajelzőt, és ha sokáig nem alszik el, állítsuk le a motort, és próbáljuk később az indítást. Ha az olajnyomás nem épül fel, akkor valami probléma van a kenési rendszerrel. Keressük meg a hibát, vagy keressünk fel szerelőt, és vele javíttassuk meg a motort! Semmiképp se használjuk így tovább! Lehet, hogy csak egy visszajelző, vagy olajnyomás érzékelő hibásodott meg, de akár dugulás is okozhatja a hibát.

Attól függetlenül, hogy zárt helyen, avagy csillaggarázsban állt kedvencünk, egy alapos mosást és tisztítást szintén végezzünk el! Ha ez a téli leállításkor nem történt meg, még inkább javasolt. A bogarak testében lévő savas anyag sok esetben olyan masszívan károsítja a fényezett felületeket, hogy csak komoly gépi polírozással lehet eltávolítani. Ez vonatkozik a bukósisakokra is, így erre érdemes a szezonban is odafigyelni.

motorkerekpar lanc tisztitasA saras, olajsaras, láncspray felverődéses foltokat érdemes teljes mértékben eltávolítani. Hasznos a láncot is teljesen megtisztítani a láncspraytől, mivel az a több ezer kilométer alatt összeszedett port, koszt is magával hordozza, ami folyamatosan gyűlik, rontva a kenőképességet, rövidítve a lánc élettartamát akkor is, ha rendszeresen kenjük. A gusztustalan massza koncentráltan legfőképp a kis fogaskerék körüli részen gyűlik össze, ahol ugyan nincs szem előtt, de idővel gondot okozhat, és egyre nehezebb lesz eltávolítani.

A villaszárakon maradt szennyeződést, bogarakat, port is takarítsuk le, így kímélve meg a teleszkóp szimmeringet, és a villaszárat a gyors haláltól.

Kerüljük az erős vegyszereket, a magasnyomású mosókat, – kerti slag bőven elég – mivel ezek könnyen kárt tudnak tenni bizonyos alkatrészekben, és műszaki hibákat is produkálhatnak. Többek között a vízhűtők lamelláit is összekócolhatja az erős vízsugár, így rontva annak hatásfokát és esztétikáját is.

Semmiképp ne álljunk neki meleg motort mosni! Ha mentünk vele, várjuk meg, míg kihűl, vagy reggel, vagy még indulás, beindítás előtt végezzük el a mosást. Ha a szárazra törléssel végeztünk, indítsuk be, győződjünk meg róla, hogy rendesen üzemel e a motor. Célszerű ilyenkor menni vele néhány kilométert, hogy a fék környékéről és egyéb helyekről a víz kiszáradjon, hogy a blokk környékén ne maradjon oda nem való folyadék.

motorcycle-washing-tips-11871 2Amennyiben mostoha körülmények között tároltuk motorunkat, a mosás után mindenképp érdemes a fényezést, krómozást, műanyag, műbőr alkatrészeket a megfelelő ápolószerrel lekezelni, így sokáig megőrizhetjük az elemek újszerű állapotát, és a továbbiakban keletkezett szennyeződéseket is könnyebben tudjuk majd eltávolítani.

Érdemes tüzetesebben átnézni motorunkat az első hosszabb út előtt. Lelazult műanyag idomok, csavarok a bosszúságtól kezdve egészen a balesetig terjedő okokat produkálhatnak. Ha van topcase-ünk, vagy oldaldobozunk, annak rögzítési pontjait is ellenőrizzük, hogy ne egy túra kellős közepén törjön el valami a jellemzően túlpakolt, extra, passzív súly miatt.
Ellenőrizzük a lánc feszességét, a gumik állapotát, a guminyomást, fékfolyadék szinteket, azt, hogy nem szorulnak e a gáz-, kuplung bowdenek! Szükség esetén tisztítsuk meg, és lássuk el kenőanyaggal őket.

 

A cikknek még nincs vége. Lapozz tovább!

 

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x