fbpx

Ponyva alatt télen

A hosszúra nyúlt ősz miatt sok motorosnál kitolódott a szezon. Mostanra azonban már talán azoknak a motorja is téli álmot alszik, akik a napsütéses hétvégéken gurultak még egy-egy rövidet a környéken.

Ahhoz, hogy kétkerekű kedvencünk a legjobb körülmények között vészelhesse át a hideg évszakot, a legjobb lenne egy fűthető garázs. Ebben az esetben alig van tennivalónk. Persze nem árt a kicsikét megtisztítani az őszi latyak maradványaitól, a benzintartályt pedig teletölteni üzemanyaggal, hogy megelőzzük a korrodálódást. A gumik meghálálják, ha középállványra állítjuk a gépet, de ha nincs a motoron ilyen, még mindig felbakolhatjuk, hogy az abroncsok ne terhelődjenek az állás folyamán. Ha erre sincs lehetőség, jól tesszük, ha az állás ideje alatt időnként átforgatjuk a kerekeket, hogy egyenletesen essen rájuk a súly.

Az akkumulátort hosszabb állás esetén ajánlatos havonta egyszer csepptöltővel tölteni. Ez a szerkezet a töltőáramot az akkumulátor állapotához igazítja. Ha nincs ilyenünk, minden hónapban indítsuk be a motort, és járassuk teljes felmelegedésig, illetve üzemi hőmérsékleten még legalább öt percet, hogy az olaj alaposan átjárhassa a kenési helyeket. Ha csak rövid ideig járatjuk, több kárt okozunk, mint hasznot. Ilyenkor ugyanis a kipufogóban és az olajban is pára illetve kondenzvíz csapódik le.

A motorkerékpár megfelelő ponyvával történő letakarása nem csak a szabad ég alatt telelés esetében hasznos. A takaró ugyanis nemcsak a zord időjárástól védi meg a gépet, hanem a portól is, így tavasszal nem kell majd újra mosással kezdeni a szezont. Ha a hideg udvaron áll a masina, hasznosabb egy vízálló, de légáteresztő, illetve belül nedvszívó anyaggal bélelt ponyvát választanunk. Az éjszakai mínuszok után ugyanis a nappali 1-2 fokban a ponyva belsején szintén pára csapódik le, ami miatt tavaszra csúnya vakrozsda lepheti el a addig szépen csillogó krómréteget. (Persze ennek eltávolítására is vannak csodaszerek, de jobb megelőzni a bajt.) Ugyanebből az okból szokták a kipufogókat és a szívócsonkot is olajos ronggyal betömni, ha nyitott helyen telel a motor.

Azok az elvetemültek, akik még télen is motorkerékpárral vagy robogóval járnak munkába, netán motoros futárok, nem ússzák meg az alapos beöltözést. Az ő kényelmüket manapság már sok kiegészítő felszerelés szolgálja. A motor elejéhez csatolható, a teljes testet takaró meleg „kötény” vagy a kormányra szerelhető kesztyű mellett manapság már nem luxus a fűthető markolat sem. És ha télen a városban használod a motorod, ne feledkezz meg róla, hogy esténként megtisztítsd a sós-latyakos sártól!

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE Budapest Média Intézetében Kommunikáció és PR szakon, diplomamunkámat a Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 szavazás
A cikk értékelése
Feliratkozás
Értesítés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Összes hozzászólás
0
Kíváncsiak vagyunk a véleményedre. Szólj hozzá!x
()
x