fbpx

Ébredés a téli álomból: a motorkerékpár tavaszi felkészítése

david uhl motorszerelo pin up csajKedvenc motorunk hibernálásból való felélesztése fontos, és meghatározó mozzanata a biztonságos szezonkezdésnek. Sokan nem gondolják át a fennálló veszélyeket, és ész nélkül vágnak bele az első tavaszi körbe, mely felelőtlenség könnyen tragédiába is torkollhat.

Persze nem kell ennyire drámaian nézni a dolgot, de ha a motorunk szerelőnél kényszerül tölteni a szezon egy részét, akkor is méltán lehetünk dühösek saját gondatlanságunkra. Aki nem ért a gépekhez, nem tehet róla, hogy hibákat követ el, de hasznos, ha tájékozódik, és megelőzi a kellemetlenségeket.

Annak a tulajnak, aki a szezonon kívüli időszakban is figyelt kétkerekűjére, és szakszerűen tárolta, – lehetőség szerint fedett helyen, vagy garázsban – annak sok teendője nem lesz, de néhány dolgot mindenképp illendő ebben az esetben is elvégezni a szezon közeledtével.

Az akkumulátort – főként, ha télen csak néhányszor, vagy egyáltalán nem töltöttük – semmiképp se erőltessük. Az első indítás előtt alaposan töltsük fel. Kerüljük a gyors töltő készülékeket, melyek nem tesznek jót az akkumulátornak. Inkább kis töltőáramú töltőt használjunk. Egy átlagos kapacitású és állapotú akkumulátor esetében maximum két nap alatt elérhető a teljes töltöttségi szint.

Amennyiben hagyományos, nem zárt rendszerű akkumulátorunk van, ellenőrizzük az elektrolit szinteket, és ha szükséges, töltsünk fel a megfelelő szintre desztillált vízzel. Semmiképp se használjunk csapvizet, illetve akkumulátor savat!

motorolajszint ellenorzesAki nem friss motorolajjal rakja el télire a gépet, annak az első lépésben egy motorolaj és szűrő cserét kell elvégeznie. A javasolt módszer, hogy a szezon alatt elhasználódott, vegyi összetételében megváltozott olajat még ősszel jó lecserélni, így a hosszú állás alatt a káros vegyületek nem rakódnak le a blokk belsejében, illetve nem károsítják azt. Az sem utolsó szempont, hogy tavasszal, az olajcserével már nem kell bajlódnunk. Ha így tettünk, azért vessünk egy pillantást az olajszintre a biztonság kedvéért. Ellenőrizzük, hogy az olajszűrőnél – ha külön házban foglal helyet, akkor a fedélnél -, illetve az olajleeresztő csavarnál nincs e szivárgás!

Nagy baj akkor sincs, ha tavasszal kapja meg a friss kenőanyagot a motor. Arra viszont figyeljünk, hogy minden évben legyen meg az olajcsere. Ha szezon közben elértük az olajcsere periódus végét, akkor is cseréljük le! Mindenképp megtérül ez a gondoskodás, mert a jó minőségű, a gyártó által ajánlott, megfelelő viszkozitású, előírt periódusokban cserélt olaj a hosszú, megbízható élettartam kulcsa.

sv650 alacsony olajszintElső indításkor érdemes pár fordulatot átfogatni a motort gyújtás ráadása nélkül, hogy az olajpumpának legyen ideje felszívni olajat. A legtöbb típusnál, ha az off állásban hagyjuk a jobb kormánykapcsolón található gyújtásgombot, akkor rá tudunk röviden indítózni. Berúgókarral ellátott típusoknál is van erre lehetőség, hogy megjárassuk kissé a motort. Néhány ilyen alkalom után indítsuk be!

 

 

 

A cikknek még nincs vége. Lapozz tovább!

 

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x