KiemeltMotorokMotortesztek

Űrdongóba oltott fűnyíró: Cam-Am Ryker 900 teszt – VIDEÓVAL!!!

Megfordult a világ. Az én időmben a trike-nak elöl egy kereke volt, hátul kettő, és kispolszki motor hajtotta. Általában azok a bikerek jártak ilyennel, akik vagy még jobban ki akartak tűnni a motorosok – akkor még nem ilyen sűrű – tömegéből, vagy valamilyen egészségügyi probléma vagy baleset miatt kellett a két kereket háromra cserélniük. A Can-Am Ryker 900 semmiben sem hasonlít ezekhez. Ja de, ennek is három kereke van.

Az igazság az, hogy leginkább csak benyomásokat szereztem az egy hét alatt, aminek voltak időjárási korlátai, tekintve, hogy -2-+7 fok és hóesés tarkította a napjainkat épp ebben az időszakban. Azért így is sikerült menni néhány kilométert a Can-Am Ryker 900-zal. Volt benne városi szakasz, autópálya, és mivel az egyik cikkben még én is írtam arról, hogy ezt a járgányt terepre teremtették, rápróbáltam a földútra is.

Frissítés

Az importőr a cikk megjelenése után értesített, hogy tévedésből nem az előre megbeszélt rally editiont kaptam meg, szóval az ezzel kapcsolatos – esetleg – negatív felhangú megjegyzéseim önhibámon kívül teljesen jogosak. A sima 900-ast nem terepre tervezték. Még jó, hogy nem akadtam fenn valami buckán és szakítottam le az első spoilert valami fekvőrendőrön.

Kezdjük ott, hogy első tesztelőként nagyjából 200 kilométerrel vettük át a motort. Azért a királyi többes, mert a férjem hozta el a szalonból, mivel én épp az otthonoktatást nyomtam a gyerekekkel. Emiatt az első infókat is tőle szereztem.

Megmutatta, hogy kell beindítani azzal a kis ufó formájú immobilizeres kulccsal. Hát nem egyszerű, de nem a kulcs miatt. Mielőtt egyedül elindultam vele, többször is memorizáltam a lépéseket és utasítottam a férjem, hogy maradjon telefon közelben.

CAN_AM Ryker 900 Rally motorteszt

Az első fotózáskor le sem mertem állítani a motort kinn a mezőn, hogy ne kelljen szégyenszemre megint telefonos segítséget kérnem. Viszont így ellopni sem egyszerű, hacsak nem egyből rakják az utánfutóra – de nem akarok ötleteket adni.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Sebestyén Betty Can-Am Ryker 900 Rally tulajdonos

Sebestyén Betty Can-Am Ryker tulajdonos

Én Angliában élek és itt nem kell motoros jogsi a vezetéséhez. Ami sajnos nincs nekem ezert tudok csak trike-ot vezetni. Mindig vonzódtam a motorokhoz de sajnos jogsit nem szereztem. Otthon nagyon régen volt egy ötvenes robogóm, itt pedig ez előtt egy Piaggio MP3, ami szinten trike besorolású, de az nagyon nehéz volt, nem éreztem kényelmesnek.
Mikor voltam azzal Hollandiában egy MP3-as találkozón, már akkor megtetszettek a Spyderek. Ott láttam először, de azok elérhetetlenek nekem az áruk miatt. Amikor megjelent a Ryker, rögtön tudtam, egy ilyen kell nekem.
A 900 Rally változatom van. Nagyon szeretem, sokkal jobban tetszik mint az MP3-as.
Tavaly nyár óta van meg. Amikor van időm, megyek vele túrázgatni itt a vidéki és tengerparti utakon. Sajnos most a COVID miatt a találkozók elmaradtak itt is. Most még várom a jobb időt, hogy mehessek vele minél többet.

A férjemnek valóban sokk volt az első menet. A szalontól csak néhány kilométerre van az M0 autópálya, így alig volt ideje megszokni, kitapasztalni a Rykert, mikor már száztízzel kellett csapatnia a kamionok között. A 77 lóerős, 900 ccm-es, 3 hengeres rotax motor elég erős, de az automata váltóval furcsán visít, és az ember kényszert érez, hogy feljebb váltson. De ugye automata.

CAN_AM Ryker 900 Rally motorteszt

A férjem első észrevételei alapján a két kerék után furcsa megszokni, hogy a kanyarokban nem dől a motor, emiatt erősen kell kapaszkodni a kormányba, hogy le ne sodorjon a centrifugális erő. A kormány egyébként is elég érzékeny, hirtelen reagál a kormánymozdulatokra, az ülés pedig kemény és csúszós. Ez a két tényező garantálja a dodgem feelinget az utakon az ütközések nélkül persze.

CAN-AM Ryker 900 Rally motorteszt

Mikor önállóan útnak indultam, már kellőképpen belém tette a parát, így az első utam elég óvatosra sikerült. Persze ez nem baj, általában tiszteletben tartom a tesztmotorokat, és nem csapatok velük eszetlenül, mielőtt kitapasztaltam volna mit tud. A végső konklúzióm, hogy azért kicsit eltúlozta a felkészítést. A Can-Am Ryker célja épp az, hogy azok is bátran és élvezhetően kipróbálják a motorozást, akik félnek a két keréktől.

Mondhatom, hogy alapvetően egy „hülyebiztos” motorról beszélünk. Felülsz, ha sikerült elindítanod, akkor csak húzod a gázt meg fékezel. Ja és forgatod a kormányt abba az irányba, amerre menni szeretnél. A motor használati utasítása is ezzel az utasítással kezdődik, szóval ezt semmiképp ne felejtsd el, ha ilyet vezetnél!

A könyvben egyébként rutinfeladatokat is ajánlanak, amikkel be tudod gyakorolni a jármű kezelését. Ez azért szükséges, mert pl. az USA-ban a jogosítvány szerzéshez nem kell tanfolyamra sem járni. Pontosan nem tudom, hogy van, lehet, hogy elég ha bemondod, hogy te már vezettél és már meg is kapod. (A 16 éves unokaöcsémnek most olyan jogsija van, hogy felnőtt kíséretében vezethet, szóval ha az a felnőtt sem tudja a szabályokat, akkor a gyerek sem fogja tudni, ezért kell a kézikönyv a járművekhez.)

A három keréknek köszönhetően vannak vezetési anomáliák

A Can-Am három kerekének köszönhetően esélytelen vagy kikerülni a kátyúkat és a csatornafedeleket. Mivel három nyomon halad, ha az egyik kerékkel sikerül is megúsznod az úthibát, még mindig van két kerék, és valamelyikkel tuti belecsattansz.

Még több Can-Am Ryker 900 kép a galériában

Amikor a szűk utcában próbáltam lehúzódni, hogy elengedjem a szemből jövőket, nem ment, mert az eleje tök széles ennek a trike-nak. (Ha a hátulja lenne széles, akkor is ugyanaz lenne.)

Amikor két másik motorossal gurultunk együtt, ösztönből próbáltam cipzárba helyezkedni, de az sem ment, hiszen egy kisebb személyautónyi helyet elfoglaltam a sávból. Az lett a megoldás, hogy sokkal nagyobb féktávot kellett tartanom így, mint motorral. Gondolom, ha nagyobb csapat menne együtt, akkor a Rykernek vagy az elsőnek, vagy az utolsónak kellene lennie… vagy a másik megoldás, hogy ne menjünk vele csapatban.

CAN_AM Ryker 900 Rally motorteszt

Bár nem kapcsolódik a három kerékhez, az, hogy nincsen kuplung és fékkar, nagyon letisztulttá teszi a kormány megjelenését, de amikor hirtelen fékezésénél először ösztönből a levegőt markolod, jelentősen meghosszabbítja a féktávot. Még szerencse, hogy cserébe a hidraulikus lábfék az összes kereket egyszerre fékezi elöl 2 x 270 mm-es tárcsákkal és Nissin 2 dugattyús féknyereggel, hátul pedig 220 mm tárcsafékkel és 1 dugattyús úszó féknyereggel.

És ha már az anomáliákat sorolom, a 11,2 mm-es hasmagasság egyáltalán nem indokolja a terepezést. Az elöl lévő szpoiler – ami miatt a Csajok a motoron csoportban fűnyíró traktornak titulálták – egy magasabb fekvőrendőrön is leér. Amikor a lovardához hajtottunk be egy klasszikus, nyomvályús földúton, akkor pedig a hasa is leakadt. Szóval maradjunk vele a bonneville-i sómező viszonylatában, ha terepről van szó!

Vannak előnyei is

A kétkerekű motorkerékpárhoz képest nagy előny, hogy megálláskor nem kellett letenni a lábam. Persze ez sem jött magától, a férjem többször figyelmeztetett, hogy nyugodtan hagyjam a lábtartón, tuti nem fogok eldőlni. Hiába, a megszokás… csak nehogy most majd elfelejtsem letenni a lábam a Street Glide-dal!

A hátramenet nagyon hasznos funkció. Így nem kell tologatni a 285 kg-os száraz tömegű gépet, főleg, hogy az alacsony felépítés és a két első kerék miatt nem is lehetne ezt kényelmesen kivitelezni. Az is mellette szól, hogy simán beálltunk vele a tető alá, ahol amúgy úgy tudtuk, nincs több járműnek hely. Viszont a hátramenetet jelző sípolás hangja olyan, mintha egy platós IFA költözött volna a garázsba.

CAN-AM Ryker 900 Rally motorteszt

Azt elfelejtettem megnézni, hogy hány személy szállítható a Can-Am Ryker 900-on. Valamiféle hátsó ülés és utas lábtartó is van rajta, azonban a 285 kg-os száraz tömeghez képest mindössze 350 kg körül van a terhelhetősége, tehát két felnőtt ember már nem ülhet fel rá.

Én azért megmotoroztattam a 30 kg körüli gyerekeimet és ők élvezték az utat. Erősen kapaszkodtak, hogy a kanyarokban el ne szálljanak, mert a hátsó ülés – ha lehetséges ilyen – még csúszósabb, mint az első.

Kinek jó a Can-Am Ryker 900?

A férjemmel mindketten megtapasztaltuk évtizedekkel ezelőtt, hogy megbámulnak minket, ha motorral vagyunk. Őt azért, mert mindig extrém építésű chopperei voltak, engem meg azért, mert nő vagyok. Ahogy szaporodtak a motorok és a motoros nők az utakon, az újdonság varázsa is elmúlt. Ma már előfordul, hogy ránk sem bagóznak.

Ha viszont valakinek nem volt meg ez az érzés korábban és vágyik rá, a Can-Am simán adja ezt a feelinget. A járókelők tátott szájjal bámulják, hogy mi lehet ez, a benzinkutas odajön nézelődni, az autópályán meg csak azért megelőznek, hogy jobban megnézzenek maguknak.

CAN_AM Ryker 900 Rally motorteszt

A Cam-Am Ryker 900 műszaki adatai

Méretek
Hossz235 cm
Szélesség151 cm
Magasság106 cm
Tömeg (száraz)280 kg
Szállítható személyek1
Üzemanyag tartály20 liter
Hasmagasság10,4 cm
Ülésmagasság59,7 cm
Motor
Motor típusRotax 900 ACE, 3 hengeres, vízhűtéses
Hengerűrtartalom900 cc
Teljesítmény77 LE (HP)
Max. nyomaték76 Nm @ 6300 RPM
Elektromos rendszer
IndításElektromos önindító
Szerkezet
SzínFekete
Első felfüggesztésKettős A karos
Hátsó felfüggesztésLengőkaros
FékrendszerLábbal működtethető, hidraulikus összkerékfék
Első fék2 x 270 mm tárcsafék, Nissin 2 dugattyús féknyereggel
Hátsó fék220 mm tárcsafék, 1 dugattyús úszó féknyereggel
Rögzítő fékElektromos rögzítőfék
Első kerékMC 145/60 R16 66T
Hátsó kerékMC 205/45R16 77T

Persze ez sem tart majd örökké. Amikor az egyik napos délutánon a kislányommal mentünk egy kört a kerületben, szembejött velünk egy ugyanilyen trike csak fehérben. Mindketten meglepetten intettünk egymásnak. Volt ebben az intésben valami nosztalgikus együvé tartozás érzés is.

Hogy manapság ki vesz ilyen motort, az még eléggé megfoghatatlan. A Can-Am Rykert (a környező országokkal ellentétben) nálunk csak motoros jogosítvánnyal lehet vezetni. Viszont akinek van már A kategóriás jogosítványa, az többnyire két keréken szeretne motorozni. Akinek meg nincs, vagyis csak B-s jogsija van, nem feltétlenül szeretne motorjogsit…

A szűk keresztmetszet megint csak marad a sérült motorosok halmaza, akiknek van jogosítványuk motorra, de valamiért nem tudnak kétkerekű motort vezetni.

CAN_AM Ryker 900 Rally motorteszt

Az importőr Jet-Power Hungary Kft. tapasztalatai szerint a jelenlegi vásárlók – talán a Can-Am Ryker által nyújtott vidámpark hangulat miatt – inkább abba a kategóriába tartoznak, akiknek B-s jogsija van, de szeretnének valami járgányt hétvégi szórakozásra. Ők úgy oldják meg, hogy nyáron felrakják a járgányt utánfutóra, kimennek vele Ausztriába vagy valamelyik másik szomszédos országba, és ott túrázgatnak vele a hegyekben a B-s jogosítványukkal.

A Can-Am Ryker olyan nekem, mint a jet-ski meg a hószán, csak ennek kereke van. Jó-jó, de minek. Viszont el tudom fogadni, hogy valaki beleszeret és vesz egyet hobbi járgánynak. Ezért is illik bele a főleg Jet-ski forgalmazással foglalkozó importőr jármű-kínálatába.

Amíg nálunk volt, mindig azt vártam, hogy egyszer csak megrázza magát, és feláll, mint Bumblebee az Űrdongó, aki a legkisebb autobot a Transformers univerzumban. Még az Aranybogár név is illik rá. Nem elég, hogy sárga, van valami bogárszerű a megjelenésében…

Te milyen körülmények között fogadnád be a garázsodba?

Ha tetszett ez a cikk, akkor iratkozz fel a YouTube-csatornánkra is még több motoros tartalomért. Megtalálsz minket a Facebookon, az Instagramon, a TikTokon és a Twitteren is.

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük