Ez meg milyen motor? A motorkerékpár stílusokról részletesen
A cutdown
Az 1970-es évek környékén elsősorban az angol skinhedek körében népszerű mozgalom, amely a kis burkolt robogókat csupaszította le illetve alakította át. Az áldozatok főleg az olasz Vespák és Lambretták voltak, amelyekről levágták a burkolatot, vagy csak egy részét távolították el.
Voltak, akik megelégedtek a kis csontváz robogókkal, amelyen jól láthatóak a váz és a blokk elemei, mások az eltávolított elemek helyett még többet raktak vissza, hogy így tegyék egyedivé (customisation) a robogójukat. Ehhez a stílushoz közel áll az angol Mod kultúra is, amikor a robogókra millió visszapillantó tükröt szereltek fel.
A gyártók ebből a divatból sem akartak kimaradni. A csontváz robogóra jó példa például a Honda Zoomer robogója.
A streetfighter
Az 1970-80-as években a sportmotorok sem úszhatták meg az átalakítást. Az utcai harcosok, vagyis a streetfighter motorkerékpárok úgy alakultak ki, hogy a gyári, soros, 4 hengeres superbike motorok kinézetét próbálták az európai bikerek agresszívebbé tenni.
A stílus szintén Angliából származik. Valószínűleg a fiatal motorosok, akik a különféle utcai motoros trükkök gyakorlása közben, az esések következtében sorozatosan lebontották a motorjaikról az idomokat, egy idő után már nem szerelték vissza. A trükkökhöz egyébként is jobban illett egy burkolatlan, csupasz motor.
Azzal, hogy eltávolították a műanyag burkolatokat, magasabb, krosszmotorokhoz hasonló kormányt, rövidebb, hangosabb kipufogókat és kerek fényszórókat szereltek fel, meg is született az új stílus. A motorkerékpár ipar csak később, a ’90-es években reagált erre az új trendre, és akkor kerültek piacra az olyan gyári streetfighterek, mint a Triumph Speed Triple, a Honda X11, a Yamaha XJ6 vagy a Ducati Streetfighter.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A naked bike
Ahogy a sportmotorokról lekerültek a műanyag idomok, egy másik stílus is kialakult, a naked bike, ami szépen megmutatja, hogy a sportmotorok burkolata alatt is lehetnek látványos dolgok. Az első és egyben minden idők legnépszerűbb olasz naked bike-ja a Ducati Monster, ami egy sportmotor váz és motorblokk köré épített utcai motorkerékpár.
A stílus annyira népszerű lett, hogy később sorban követte a többi gyártó is az olyan modellekkel, mint pl. a Kawasaki Er-6n, a Suzuki GSR600 vagy a KTM Duke 390.
A scrambler
Annak idején a scrambler átalakítást azért csinálták, hogy a gyári motorokkal terepre is tudjanak menni a motorosok. Nekem újdonság volt néhány éve ez a stílus. Talán azért, mert a terepmotorozás távol áll tőlem. Jellemzője a megerősített, magasabb kormány, a bütykös terepgumi és a hosszú teleszkópok, az ülés alá felhúzott kipufogók.
Ilyen motorral motorozott Steve McQueen és versenyzőtársai az On any Sunday című filmben.
Az utóbbi években ismét divatba jött ez a motorépítési stílus, amire a motorgyártók is reagáltak, így olyan modellek születtek, mint a Ducati Scrambler, a Yamaha SRC950 Scrambler, vagy a Moto Guzzi Scrambler.
Természetesen az egyes motorépítési stílusoknak vannak ismert és elnevezett alváltozatai is. Ha tudsz ilyet, vagy úgy érzed valami még kimaradt,[wpdiscuz-feedback id=”wzesn79ocj” question=”írd meg hozzászólásban” opened=”0″] írd meg hozzászólásban[/wpdiscuz-feedback], és kiegészítem vele a cikket.
Illusztráció:
Copyright: hobrath, alexeypushkin, lanarusfoto, imogi