Ez meg milyen motor? A motorkerékpár stílusokról részletesen
A cruiser
A cruiser motorkerékpár országúti cirkálót jelent. Az 1930-60-as években gyártott Harley-Davidsonok és Indianok stílusában készült motorkerékpárok tartoznak ide, bár akkoriban még nem nevezték őket cruisernek. Azok az elsősorban V2-es motorok, amiknek nagy sárvédője, nagy tankja, nagy plexije, kényelmes, széles bőr ülése van és legtöbbször gyárilag doboz vagy bőr oldaltáska van rajta.
A motor üléspozíciója kényelmes, függőleges, a kormány viszonylag magasan, a lábtartók enyhén előre tolva találhatóak. Sok króm és kiegészítő lámpák is jellemzőek.
Gyári cruiserek pl. Yamaha Drag Star, a Moto Guzzi California, a Harley-Davidson Road King, a Honda VT 750.
A cruisereket több további alcsoportba is sorolhatjuk
- A dresser vagy full dresser, a króm kiegészítőkkel, extra fényszórókkal és ködlámpával felcsicsázott motorokat jelenti.
- A bagger a kemény dobozos cruiserek összefoglaló neve, pl. a Harley-Davidson Street Glide.
(Már a baggereknek is rendeznek kupaversenyt King of the Baggers címen Amerikában.) - A power cruiserek a cruiseres külső mellett a megszokottnál erősebb motorral, nagyobb nyomatékkal, jobb futóművel rendelkeznek, pl. a Honda VTX 1800.
A bobber
Az 1930-as évektől kezdődött a motorkerékpárok átalakítása olyan módon, hogy az utcai motorosok – a motorversenyzőktől ellesve – minden fölösleges sallangot eltávolítottak a ma cruiserként aposztrofált gyári motorkerékpárokról. Ezt a súlycsökkentés és a jobb teljesítmény reményében végzett átalakítást bob-job-nak nevezték.
Akkoriban a motorok még vasból készültek, tehát ha ledobták róla az első sárvédőt és a hátsót is rövidre vágták (bob-tail) – pont akkorára, hogy a sarat épp ne verje fel a hátukra a hátsó kerék – máris sokkal sportosabban tudtak száguldozni.
A bobber a stílusnak tehát jellemzője a rövidre vágott sárvédő, az egyenes kormány, az egyszerű fényezés, lehetőleg semmi króm, semmi csicsa. Ennél a stílusnál a vázhoz nem nyúltak, az maradt a gyári.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A mai motorok közül számomra a Honda CMX 500 Rebel most az etalon ebből a fazonból, de bobber a Yamaha XV 950 és pl. a Moto Guzzi Jackalom is a gyári bobberek sorát gazdagította.