fbpx

Erdős Csaba, a rendíthetetlen kaszkadőr

erdos-csaba-komaromi-erodNem mindennapi élete van egy kaszkadőrnek, akinek sokszor saját erejét meghaladva kell teljesítenie a feladatát a különféle filmes jelenetekben. Csaba imádja ezeket a kihívásokat, hiszen mindegyiknél megpróbálhatja fizikai erőnlétét és lelki erejét.

Amint előző cikkünkben olvashattátok, Erdős Csaba motoros show-ival rendre elkápráztatja hálás közönségét, és bejárja a világot a társaival.

Ugyanakkor, mint motoros- és gyalogos kaszkadőr, hihetetlen helyszíneken és világhíres színészekkel forgat, őrületes járgányokat vezet és érdekesebbnél érdekesebb embereket ismerhet meg.

A veszély adrenalin-bombája teszi leírhatatlanná számára a forgatások minden egyes percét. Azt hiszem, Csaba pontosan tudja, nap mint nap éli azt, amiről Burt Munro (A leggyorsabb Indian) beszélt a motorozással kapcsolatban: „Motoron öt perc alatt többet élsz, mint néhány ember egész életében.”

Erdős Csaba pedig nemcsak a különleges gépein él többet, hanem mint kaszkadőr is. Az indulás:

– 18 évesen lehetőségem nyílt a MAFILM-nél motoros kaszkadőr vizsgát tenni. Az elején olyan filmbekbe hívtak, ahol motorozni kellett. Az utóbbi tíz évben szaporodtak meg Magyarországon a külföldi filmforgatások, és ezért egyre több munkám lett. Egyszer, egy helikopterben kellett verekedős jelenetet végrehajtani. A kaszkadőr-koordinátor megkérdezte, meg tudnám-e csinálni. Mondtam, hogy szerintem igen. Szerencsére jól sikerült, meg voltak velem elégedve, és utána nem csak motoros-, hanem egyéb jelenetekben is szerepeltem.

Milyen egyéb dolgokat kellett még elsajátítanod, hogy gyalogos kaszkadőr légy?

– Megtanultam a vívást, a verekedést. Pontosan az ellenkezője annak, amit a küzdő sportok során műveltem, ezért nehéz volt átállni.

Mit ad neked a kaszkadőrség?

– Egy külön világ nyílt ki előttem a kaszkadőr munkám által, hiszen olyan helyszíneken forgathatok és olyan szerkezeteket vezethetek, amelyekre másképpen nem volna lehetőségem. Pár hónapja Kőbánya alatt forgattunk, egy több km hosszú csatorna-rendszerben. Nem is tudtam, hogy egész Budapest alatt egy ilyen alagútrendszer húzódik. Valamikor a világháború alatt épülhetett. Játszhattam a kedvenc színészemmel, Jean Reno-val, ugyanakkor volt szerencsém John Cusack-al, A Hollóban, amely szenzációs film.

Hányszor próbáltok el egy jelenetet, mielőtt forogni kezd a kamera?

– Amikor motorral el kell esnem, először úgymond „szárazon” próbáljuk el az egészet. Ekkor a rendező eldönti, hol lesz az a képkocka, ahol például lelőnek a motoron. Nagyjából 40-50-el megyünk, lelőnek a motoron, letérünk oldalra, majd ott egy köves-füves, egyenetlen terepen odacsapjuk magunkat a földhöz. A próbán nem szabad megkockáztatni, hogy a motor is megsérüljön, ezért akkor nem esünk el vele. A felvételen minimum kétszer meg kell csinálni egy ilyen jelenetet, mert nagy látószögű- és közeli képet is felvesznek az esésekről. Vannak tartalék motorok, amelyeket használhatunk.

Mi volt számodra a legnehezebb feladat?

– A Diótörő című filmben történt, melyet Andrej Koncsalovszkij hollywoodi rendező készített, és én voltam a főszereplő, John Turturro dublőre. Majomnak voltam maszkírozva az egyik jelenetben, és majom-ugrással kellett a fura járgányról leugranom, amely úgy nézett ki, mint egy gőzmotor. Harmadik teligáznál kellett ezt megtennem, s talpra érkeznem. Egy alagútban voltunk, ahol egy 20 cm-es gödröt ástak, amit leaszfaltoztak, majd megtöltöttek vízzel. A friss aszfalt nagyon tapadt. Sokan azt gondolták, hogy majd csúszni fog a víztől, de nem így történt. A motor hátsó kerekét képtelen voltam állóra fékezni a vízben. Ahogyan leugrottam, megtapadt a lábam és a bal bokaszalagjaim megsérültek. Sajnos akkor számomra befejeződött a forgatás, de már igazából csak pár nap volt hátra.

Tudom, hogy a kaszkadőröknél a kék-zöld foltok úgymond megszokottak. De a sérülésekkel hogy állsz?

– Volt egy kanadai világháborús film tavaly, amiben dolgoztam. 18-szor lőttek le: ez azt jelenti, hogy 18-szor csaptam magam a macskakőhöz egy kikötőben. Az első 4-5-nél még azt mondják, ennyit bírni kell, de 8.-nál, amikor érzed, hogy fáj, csak rosszabb lesz. A 13.-nál tovább állt a kamera. Úgy gondoltam, ekkor már úgyis halottként látszom, ami nem fáj. Nos, utána közölték, hogy még egy jelenetben kellenék, ahol teherautóról lőnek le… Fájt, de egy kaszkadőr úgy csinál meg egy jelenetet, hogy ha kell, még ötször-hatszor bírja ugyanazt. Az a legfontosabb, hogy ne szerezzünk túl nagy sérülést!

Csabának még ezernyi filmet, motor show-t és szerencsét kívánunk, s büszkén mondhatjuk, hogy magyarként öregbíti hazánk JÓ hírnevét!erdos-csabaerdos-csaba-es-stohl-andraserdos-csaba-kaszakdor4erdos-csaba-kaszkadorerdos-csaba-kaszkador1erdos-csaba-kaszkador2erdos-csaba-kaszkador3erdos-csaba-kaszkador4erdos-csaba-ravenerdos-csaba-raven1erdos-csaba-raven2erdos-csaba1erdos-csaba2erdos-csaba5

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x