Házi barkácsMotorokMotorozás

A szezonban is ellenőrizd rendszeresen a motorod műszaki állapotát!

Motorkerékpár rendszeres karbantartásMár alaposan benne vagyunk a motoros szezonban, már biztos bejáratódtak a motoros izmaid is. A kérdés az, hogy nem feledkeztél meg időközben a motorodról? Míg rendszeresen olvashatunk írásokat arról, hogy mit kell ellenőrizni a motorkerékpáron a tavaszi első induláskor illetve hogyan kell úgy eltenni ősszel/télen, hogy a következő szezonban is hálásan kiszolgáljon, ritkán van szó arról, hogy a szezon közben mire érdemes odafigyelni.

A motorkerékpárod időnkénti esztétikai tisztításán kívül gondolom tankolni sem felejtesz el, mert akkor nem tudnál tovább menni, de vajon eszedbe jut ellenőrizni a guminyomást, bezsírozni a láncot? Vidék most végigvezet minket a legfontosabb dolgokon.

Ne felejtsd el hetente ellenőrizni!

Hetente ellenőrizd a gumiabroncsok nyomását, tárcsafék esetén a fékfolyadék szintjét, az akkumulátor töltöttségét és savszintjét, a világító-és fényjelző berendezéseket! Ellenőrizd a kuplungkar holtjátékát, ennek 2-3 mm-nek kell lennie.

Ellenőrizd a fékek működését, kicsit lökd meg előre a gépet, először a hátsó, majd az első fékkel fogd meg! Az első fékkar semmilyen rendszerű féknél sem szabad, hogy erős meghúzásnál (ami egy kézzel a markodon kifér) felütközzön a markolaton (szintén műszaki vizsga követelmény).

A fékpedálnál nem szabad nagy (3 cm-nél nagyobb) holtjátéknak lennie.

Napi első elindulás előtt ellenőrizendő

Fékpróba kötelező! Nehogy neked is tehenes kalandod legyen, mint Che Guevarának! Micsoda, nem láttad a Che Guevara: a motoros naplója c. filmet?!? KÖTELEZŐ!! Már csak a Norton 500 Bullet hangja miatt is… egyszerűen gyönyörű!

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Na de vissza a motorra, szó szerint! Add rá a világítást, és tenyeredet úgy tartsd a lámpa elé, hogy a rávetülő fényt lássad! Ha nem vetül rá, gáz van. Elő az izzókészletet, és izzócsere! Lehet, hogy az ellenkező nemnél bejön a dumád, de a zsarunak aztán mondhatod…(ha ellenkező nemű, akkor meg különösen, tapasztalat!)

Működik? Na most már indulhatsz.

Rendszeres ellenőrzések

Ezeket bizonyos futásteljesítmény után illetve nagyobb távolságok megtétele előtt kell ellenőrizned. Javaslom, hogy 500 km-es túráig az 1000 km-es revíziót, 2000 km-ig az 5000 km-es revíziót zongorázd végig, afelett pedig a 20000-est, és ez vonatkozzon Rád és felszerelésedre is! Pl. egy Európa-körút előtt nem árt seggprotektort beszerezned. De erről kicsit később…

1000 km:

  • Gumiabroncsok: oldalfal állapota, futófelület állapota (repedezettség és kopásnyomok, kipúposodás), nyomása, nyomástartása.
  • Világító-és fényjelző berendezések.
  • Akkumulátor savszint és töltöttség.
  • Kerékcsapágyak.
  • Hátsó lengővilla.
  • Első teleszkóp.
  • Kormányrögzítés.
  • Tengelyek rögzítése.
  • Fékbeállítás.
  • Kuplungbeállítás.
  • Láncfeszesség állítás.

5000 km:

  • Gyújtásbeállítás.
  • Karburátor beállítás.
  • Lengéscsillapítók állapota.
  • Egy nyomon futás vizsgálata.
  • Lánc állapota, szükség esetén lánccsere.
  • Gumialkatrészek állapotának ellenőrzése, szükség esetén csere.

10000 km:

  • Váz tüzetes átvizsgálása, korróziós nyomok eltüntetése.
  • Elektromos rendszer csatlakozóinak oxidmentesítése, vezetékek tüzetes vizsgálata (vizuálisan, nincs-e kidörzsölődés ill. próbalámpával, multiméterrel).
  • Hengerfej lebontása, henger lehúzása.
  • Hengerkopottság, főtengely, dugattyú ellenőrzése.
  • Lerakódásoktól megpucolni a hengerfejet, kipufogó-csatornát, kipufogókönyököt.
  • Kipufogó szétszedése, alapos tisztítása.
  • Küllők feszességének ellenőrzése.
  • Légszűrő csere.
  • 5-6 évente akkumulátorcsere.

Fotó: homy_design

Páros motoros karkötők a CsamShopban

Vidék

Üdv, Szeva! Vidék vagyok Kaposfőről, de 11 évig Győrben éltem, ott nagyon aktívan építettem motorokat. Elsősorban Jawákkal és CZ-kkel foglalkoztam, de sokféle vas fordult meg a kezeim közt. Jelenleg 50-esekkel dolgozom, csekély szabadidőmben, mert amúgy tanár, kétgyerekes apuka és falusi vagyok. Széles utat, balesetmentes motorozást!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük