fbpx

Csináld Magad! – Fékfolyadékok és cseréjük

fekfolyadek csere 6Sok motorosban nem tudatosul az, hogy motorjában milyen létfontosságú alkatrészek, összetevő elemek vannak, melyek a megfelelő működés hiányában halálos kimenetelű balesetet is okozhatnak.

Azt mindenki tudja, hogy többek között a jó gumik, a karbantartott futóművek mellett a fékek üzembiztossága elengedhetetlen. Szinte gondozás-mentesen teszik dolgukat, és csak olyankor ellenőrizzük alaposabban a rendszereket, amikor már hallható, érezhető az, hogy valami nem stimmel.

Az ilyen nyilvánvaló hibajelenségek mellett léteznek alattomosabb, azonnal nem észrevehető, és sokszor csak vészhelyzetben vagy nagyobb terhelés következtében napvilágot látó működési zavarok, melyek jobb esetben meglepetést, rosszabb esetben balesetet okozhatnak. Ezek okai az oly sokszor és méltatlanul elfeledett fékfolyadékok minőségromlása, vagy a fékhidraulika egyéb hibái lehetnek.

Szinte mindegyik motorkerékpár gyártó előírja, hogy futásteljesítménytől függetlenül kétévente le kell cserélni a fékfolyadékot. Ezt sok motoros figyelmen kívül hagyja, mondván, semmi baja a féknek, prímán fog. Miért is nyúlna hozzá? Jó az! Igen ám, csakhogy a fékfolyadékok az idő múlásával veszítenek minőségükből, mivel nedvességmegkötő tulajdonságuk miatt egyre több vizet szívnak magukba a levegő páratartalmából, és ez által forráspontjuk csökken. Ezért is javasolt kétévente véghez vitt cseréjük.

Egy túlmelegedés – gondoljunk egy jó kis Alpok túrán erősen igénybe vett, a féktárcsa és a fékbetét súrlódásából kifolyólag jól felforrósodott fékrendszerre – esetén a fékfolyadékok a nedvesség miatt részben gáz halmazállapotúak lesznek. Mivel a hidraulikus fékrendszerek lényege az, hogy a nem összenyomható folyadék vigye át az erőt működtetés közben, a gáz halmazállapot nem szerencsés tényező. A gáz összenyomható a folyadékkal ellentétben, így fékezéskor gyenge, rosszabb esetben egyáltalán nem tapasztalható fékhatás okozhat végzetes működési zavart.

fekolajok

A fékfolyadékok annál jobbak, minél magasabb száraz forrásponttal rendelkeznek. A fékfolyadékokat úgynevezett DOT – az Amerikai Közlekedési Minisztérium (Department Of Transportation) által felállított kategóriák – számmal különböztetik meg egymástól, attól függően, milyen összetételűek és milyen a száraz, illetve nedves forráspontjuk.

 

 

A cikknek még nincs  vége. Lapozz tovább, ha kíváncsi vagy, hogy tudod otthon kicserélni a fékfolyadékot!

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Facebook Hozzászólások