Házi barkácsKiemeltMotorokMotorozás

Csináld Magad! – Fékfolyadékok és cseréjük

fekfolyadek csere 5Nézzük meg, hogy a tartályban van e üledék, lerakódás vagy kopadék. Ezek elhanyagoltságra vagy hibára, kopásra utaló jelek. Két év alatt elvileg nem szabadna ilyen jellegű kosznak megjelennie a tartályban. Ezek jelenléte utalhat a főfékhenger dugattyúinak, illetve gumi alkatrészeinek kopására is, öregedésére, de a nagyon régi fékfolyadék önmagában is produkálhat lerakódásokat. Ha az alkatrészek elhasználódtak, mindenképp cserélni kell őket.

Ha csak simán koszos a tartály alja, akkor fecskendővel távolítsuk el a tartályban lévő folyadékot, de arra ügyeljünk, hogy az alján maradjon egy kevés, különben a főfék-dugattyúhoz belépő furatnál levegőt kaphat a rendszer, és a későbbiekben légtelenítésre lesz szükség. Tiszta rongydarabbal töröljük ki a lerakódásokat a tartályból. Ha az alapos tisztításhoz szükséges, akkor az összes folyadékot távolítsuk el a tartályból, nehogy a kosz a folyadékcsere közben a fékrendszer egyéb részeire is eljusson. Inkább légtelenítsünk később, de legyen tiszta a rendszer.

Dupla első fékkel rendelkező motornál a távolabbi – bal oldali – féknyeregnél kezdjük a folyadékcserét. A légtelenítő csavarra helyezzünk átlátszó gumicsövet – eközben fűzzük át a csövön a megfelelő méretű csillagkulcsot –, mely másik végét pl. egy 0.5 dl-es PET palackba fixáljuk. Ide fog majd távozni a régi folyadék. Szerencsésebb esetben a légtelenítő csavar nyitásakor a régi folyadék szép lassan kifolyik a palackba. Ha ez nem történne meg, vagy nagyon lassan távozna a rendszerből, a fékkar lassú, ismételt működtetésével rásegíthetünk a folyamatra.

Hátsó fékeknél, ahol sokszor ugyanolyan magasságban van a kiegyenlítő tartály, mint a féknyereg, a kar pumpálása mindenképp szükséges. Fontos, hogy lassan mozgassuk a kart, különben fröcskölni fog a tartályból a fékfolyadék. Leeresztés közben ügyeljünk arra, hogy a tartály sose ürüljön ki. Mindig töltsünk utána, így elkerülhetjük a későbbi légtelenítést. Figyeljük meg a gumicsövön a régi folyadék színét, és amikor már az új, friss folyadék láthatóvá válik, be is fejezhetjük a művelet, és meghúzhatjuk a légtelenítő csavart.

Kaphatók kimondottan fékfolyadék cseréhez és légtelenítéshez készült célszerszámok, melyek segítségével a nyitott légtelenítő csavaron keresztül át tudjuk könnyedén szivattyúzni a régi fékfolyadékot. Hosszabb távon érdemes egy ilyet beszereznünk, mert jelentősen megkönnyíti a műveletet.

Miután a fékrendszerekben lecseréltük a folyadékokat, töltsük fel a kiegyenlítő tartályokat a maximum szintre. Általában ezek oldalán egy kis ellenőrző ablak található minimum és maximum jelzéssel, így a kívánt szint könnyedén beállítható. Létezik úgynevezett prizmás megoldás is. Ilyenkor a tartályfedél tetején található egy átlátszó felület, mely ha beleér a folyadékba, akkor jelzi, hogy a szint megfelelő. Ebben az esetben a gyártó megadja, hogy a tartály felső szélétől számítva hány mm a maximum szint.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

 

Lapozz a művelet befejezéséhez!

Páros motoros karkötők a CsamShopban

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük