fbpx

Ha áram van, minden van – Amit a motorkerékpár akkumulátorok karbantartásáról tudni illik

motor akksi 01Bizony. Ha áram van, minden van. Így szól egy régi mondás, és ha belegondolunk, tényleg így van. Képzeld csak el, hogy egy nap arra ébredsz, hogy nem élvezheted tovább azt a kényelmet, amit az elektromos energiával működtetett eszközeid biztosítanak.

 

Ha tönkremegy a motorod akksija, ugyanezt a világvége hangulatot élheted át kicsiben. Egy időre tuti lőttek a motorozásnak, így amíg a haverok elmennek csapatni, te mehetsz vásárolni egy új akkumulátort. Annak érdekében, hogy ez ne, vagy csak hosszú évekig tartó használat után következzen be, te is nagyon sok mindent tehetsz.

Ahhoz, hogy motorodra mindig számíthass, és ne okozzon kellemetlen meglepetést, hogy egy reggelen nem tudod beindítani, akkumulátorod állapotát folyamatosan tipp-topp állapotban kell tartanod. A mai motorokon már csak elvétve található berúgó kar, mely segítségével egy fáradt akkumulátor mellett is könnyű az indítás, viszont annál több az elektromos kütyü, így még nagyobb jelentősége van az elektromos áram tárolására hivatott alkatrésznek. Ha igazi motoros akarsz lenni, akkor tisztában kell lenned azzal, hogy a rendszeres karbantartás, ellenőrzést mindenképp el kell végezned.{loadposition cikkreklam}

Sokan anyagi megfontolásból hagyományos, elektrolit-utánpótlást igénylő akkumulátorokat használnak, melyeknél fokozott jelentősége van a gondoskodásnak. A modern, zárt rendszerű (nem tévesztendő össze a zselés akkumulátorral), vagy a drága zselés akkumulátorok esetében kevesebb figyelemmel is csúcson tarthatjuk az állapotot, de ezeknél is érdemes rendszeres ellenőrizést végezned.

Lássuk, mik azok a dolgok, amik hibát okozhatnak, ha nem figyelsz rájuk.

1. Rendszeresen, legalább havonta vess néhány pillantást az akksira, hogy minden rendben van-e rajta, illetve körülötte. Ha rendellenességet, szivárgást, szennyeződést vagy sérülést találsz, azonnal intézkedj.

2. Amennyiben szükséges, tisztítsd meg az akkumulátor csatlakozó saruit. Ezeknél leggyakrabban fehér színű oxidáció alakulhat ki, mely miatt indításkor az indítómotor nem tud elég áramot felvenni, így a művelet meghiúsul. A csatlakozók leszerelése után kis rézkefével tisztítsd meg azokat, majd gépzsírral vagy szilikon zsírral vékonyan kend be, így késleltetheted, vagy gyakran teljesen elkerülheted a későbbi elszennyeződést.

3. Legalább havonta ellenőrizd azt is, hogy az akkumulátor csatlakozói nem lazultak-e meg, mivel ez könnyen okozhat elégtelen áramellátást. Érdemes továbbá az akkumulátor rögzítését is felülvizsgálni. Ha mozogni, rázkódni tud a helyén, akkor hamarabb leválnak a belsejében található ólomlemezek, melyek cellazárlatot okozhatnak. A lelazult csatlakozók, akkusaruk miatt nem csak az indítás lehet problémás, hanem akár menet közben is felléphet rendellenesség a motor működésében, ami balesethez is vezethet.

NaNa

Motoros újságírói pályafutását 1995-ben kezdte gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgázott a JATE Budapest Média Intézetében Kommunikáció és PR szakon, diplomamunkáját a Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök címmel írta. 2006-ban alapította meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Facebook Hozzászólások