KiemeltMotorokMotoros jogosítvány

Újítások a motoros oktatás területén 2021-ben

9) b) Az eddigi “Gyors manőverezés” átalakult “Kanyarodástechniká”-vá. Az M3-as feladatsor egy “gyengített” holland kapu stílusú pálya lett, amit a javaslatban “eltolt” szlalom-ként neveznek meg. Itt is a stabil gáz és a hátsó fék használata a cél, ami már tényleg megfelel egy alapszintű vezetéstechnikai feladatnak.

9) c) M4 is felfejlődött egy igazi alap szintre, mert nem csak enyhén kell, viszonylag lassabb tempóban kikerülni az akadályt, hanem valójában meg kell dönteni a motort, hogy az adott elemet ki tudja kerülni a tanuló, és még a megfelelő kapun át eljusson a visszafordító félkörhöz.
Nem, nem lesz könnyű egy teljesen kezdő motorosnak ezt elsajátítani, és biztosan az oktatóknak is fel lesz adva a lecke ezáltal, de egyszerűen szükség van arra, hogy a tanulókat legalább részben felkészítsük a kinti világra. Nagyon sokszor akár több ezer kilométer után találkoznak egyesek valódi vészhelyzettel, többnyire saját hibájukon kívül, mert hiába megy az ember óvatosan, ha van egy balesethelyzetet okozó résztvevő.

Ahogy néhány éve a záródolgozatomban azt is megírtam, miszerint hihetetlenül fontos lenne az is, hogy maga az oktató be tudja mutatni a pályákat, de még jobb ha a tanulót felültetné maga mögé, aki így át tudná érezni azt, hogy miképp mozog alatta a motor, amikor hirtelen egy eltolásos/ellentétes kormányzásos módszert alkalmaz.

A motoros oktatói vizsgámon valódi tanulót kellett oktatnom. Feltettem egy szimpla kört bójákból, illetve egy szlalom pályát. A delikvens egy 190 cm magas megtermett férfi volt, aki érezhetően furán nézett rám. Megkértem, hogy próbálja meg a pályáim és megbeszéljük az észrevételeket. Hiába igyekeztem a legjobb tudásom szerint elmagyarázni, hogy mit szeretnék tőle és hogyan, nem sikerült, így felöltöztem és megkértem, hogy üljön fel mögém a motorra.

A vizsgabiztos bólintott neki, hogy ne féljen, tudom mit csinálok. Menet közben próbáltam neki magyarázni, hogy csípőből mozogjon, a felsőtestét tartsa egyenesben, fejét úgyszintén, lábával szorítson, érezze át a motor mozgását. Megálltunk, én leszálltam, Ő felszállt és olyan gyönyörűen megcsinálta utána a pályákat, hogy öröm volt nézni. Pontosan ezért is mindenképp jó, ha valóban tud kicsit motorozni az oktató is!

A leendő motoros jogosítványt szerző tanulók ne ijedjenek meg a változásoktól. Ezek mind-mind a Ti javaitokat szolgálják! Előre láthatólag drágábbak lehetnek ezek miatt az árak, lehet, hogy többet kell várnotok az órákra, mert kissé az oktatókat is el tudják lehetetleníteni az új javaslatok, ha érvénybe lépnek, de akkor is, ezek mindenképp szükséges változtatások azért, hogy Ti BIZTONSÁGOSABBAN kerüljetek ki az közutakra felügyelet nélkül.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Páros motoros karkötők a CsamShopban

ekime6

29 éves, 3 gyermekes anyuka vagyok. 2017-ben végeztem gépjárművezető szakoktatóként a Nyíregyházi Egyetemen, gyakorlati- és elméleti oktatóként, ABCDE kategóriában. 2010 óta a szakmában mozgok. Többek között autósiskolánál és műszaki vizsgabázison is dolgozom.

7 thoughts on “Újítások a motoros oktatás területén 2021-ben

  • Tóth F. Csaba

    Kedves Ekime! Kedves Kolléganő 😉 !
    Nekem is van szakoktatói végzettségem, elméletet oktatok egy középiskolában. Viszont fűzöget rendesen az egyik cimbora, hogy hagyjam ott az iskolát, és menjek el oktatni hozzá, gyakorlatot is. Valamint, Panna lányom tisztára odáig meg vissza van a motorokért, pedig még csak a hó végén tölti be a 8-at. Ha eljön az ideje – és ezt is meg akarom Tőled kérdezni, hogy mikor – szeretnék majd foglalkozni vele. Cikked olvasásakor sok dolog merült föl bennem, kérdezni szeretnék.
    1, Eddig úgy volt, hogy a motoros tanuló saját motorkerékpárral is vizsgázhatott és gyakorolhatott, mert a trolin kívül a motorkerékpár és segédmotoros kerékpár volt az a jármű, amire nem kellett oktatójármű igazolás. A motoros iskolák zöme biztosít oktatójárművet, viszont elég sokan panaszkodnak azok közül, akik mostanában jogsiztak, hogy elég lerúgott példányok. Itt a középsuli gyakorlati oktatásában is rendszeresen találkozom a hozzáállással, hogy “minek alá jó gép, úgyis tönkreteszi”, és ettől a falat tudnám kaparni dühömben. Igenis kell a normális állapotú oktatójármű, viszont bele kell kalkulálni, hogy igenis lezúzza a tanuló. Ha úgy vesszük, az a dolga.
    2, Eddig a kategóriánál kisebb motorral oktatás nem számított bele az oktatási időbe, és ha nem volt a kisebb kategóriához vezetési karton (ami ugye hivatalosan nem lehetett), akkor a vezetés jogosulatlan átengedésének minősült és büntetendő volt, tehát gyakorlatilag tilos, max. a rutinpályán lehetett ezt csinálni. “Utána mentek” adminisztratívan is ennek, vagy ez még képlékeny?
    3, Ha egy motoros oktató számára előírják a vezetéstechnikai képzést, akkor azt meg is szervezik neki, ingyenes vagy fizetni kell érte? 3 éve nem mentem motorral (illetve segédmotorral 20 km-nél kevesebbet a 3 év alatt), 8 éve nem mentem rendszámossal, nézem az onroad-os és a Dodor-féle vezetéstechnikai videókat, és nem elég, hogy kijöttem a gyakorlatból, rájöttem, hogy 25 évet lenyomtam a forgalomban balesetmentesen, és NEM TUDOK MOTOROZNI. Szívesen elmennék egy ilyen képzésre, persze nem saját vassal mert az nincs, de akkor van-e ennek értelme? Te oktatsz gyakorlatot? Hogyan lehet adminisztratív szempontból megoldani, hogy ha a sors úgy hozza, tudjak venni pár órát Tőled, és meg tudjunk beszélni minden szakmai dolgot a motoros oktatásról?
    4, Szeretném majd Pannával elkezdeni a rutint, ehhez kérnék majd tanácsokat. Arra gondoltam, van egy betonos placc nem messze tőlünk, de kicsi, csak egy kosárpálya vagy nem sokkal nagyobb, arra gondoltam, hogy a rutinpálya egy részletét föl lehetne festeni és bójázni rajta, ott gyakorolgatnánk majd, mit szólsz hozzá? Ehhez majd kellene nekem az új rutinpálya rajza méretekkel, ezt megkaphatnám-e Tőled vagy máshonnan letölthető-e?
    5, Nagyon érdekelne a bemutató oktatás tartalma, mit hogyan kell megmutatni a tanulóknak. Annak idején ugye ilyen nem volt, még nekünk anno 2000-ben a szakoktatóin se (csak a B kategória oktatását tanították, azt is úgy ahogy). Úgyhogy szeretnélek nagy tisztelettel arra kérni, hogy egyszer nyáron, ha lehetőséged lenne rá, találkozzunk, és beszéljük meg ezeket a szakmai dolgokat! Hátha egyszer nekem is kell motorosokat oktatni, ne csináljak már hülyeségeket. Nagyon szépen köszönöm, várom válaszod! Üdv szeva!
    Vidék

    Reply
  • Tóth F. Csaba

    Ja! És nagyon érdekelne a záródolgozatod is! Igaz csak nyár környékén lenne időm beleolvasni, de ha nem lenne ellenedre, nagyon szeretném elolvasni, a kiemelt részlet nagyon tetszik! 😉

    Reply
  • Nos, ezt a hírt pár napja (még tavaly 😀 ) a hegylakóknál a következőképpen kommenteltem:

    “Volt gépészes osztálytársammal idén csináltuk a korlátlant, így 40 felett… Mert úgy szép az élet, ha zajlik. Ő Kaposváron, én Kölnben… Lestem rendesen, hogy ami itt kint nem fakultatív alapelvárásnak számít, az otthon már vezetéstechnikai tréningek anyaga… Szóval ideje volt…”
    És azt hiszem, most mesélem el egy blogbejegyzésben, hogy hogyan is zajlik itt kint a gyakorlati képzés. Mert látom, hogy “igény vóna rá”…

    Reply
    • Linkeld ide a blogbejegyzést is!

      Reply
        • Már látom, elcsesztem a linket… mindegy, abból már megoldható, ha az elején kitörli az ember a felesleget.

          Reply
  • Andrew Trosok

    Can You recommend a Motorcycle school in English?

    Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük