fbpx

Újítások a motoros oktatás területén 2021-ben

Motoros jogosítvány változásokNemrégiben megjelent egy javaslat az Innovációs és Technológiai Minisztérium által, amiben változtatásokat mutatnak be az “A” kategóriás tantervi és vizsgakövetelményekben.

Vegyük sorra a főbb leendő változásokat:

A teljes tananyagot ezen a linken találod meg.

1) Változnak a gyakorlati óraszámok, abban az esetben, ha a tanuló az első nemzetközi, gépjármű vezetésre jogosító kategóriáját szerzi. Ilyenkor +10 óra városi forgalmú vezetést kell abszolválnia a vizsgáig a tanulónak.
Alapjáraton 10 óra a vezetési gyakorlat, ami minimum 5 óra városi forgalomból és minimum 5 óra országúti forgalomban történő vezetésből áll.

2) Oktatói szempontból ezentúl csak olyan oktathat elméletet, aki rendelkezik “A” kategóriás jogosítvánnyal, ami eddig kizárólag gyakorlati oktatásnál volt kitétel.
A tantárgy oktatásához szükséges képesítés is változott, ugyanis bővült egy számomra nagyon szimpatikus kiegészítéssel, amit már néhány éve a szakoktatói záródolgozatomban is javasoltam:
“A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. által szervezett motoros vezetéstechnikai tréning két éven belüli sikeres elvégzése.”
Tehát végre van esély rá, hogy olyan valaki fogja oktatni a tanulókat, aki ténylegesen képes szintén végrehajtani a feladatokat, nem csak elmondani…

3) Eddig hiányzott a részletes tantervből, de most már ez is szerepelni fog benne: hogyan tanítsuk meg a helyes felszállást a motorkerékpárra.
“Bemutatófoglalkozás ismeretanyaga
• motoros ruházat helyes viselete (protektoros öltözet, kesztyű, sisak, stb.);
• a motorkerékpár kezelőszerveinek bemutatása, beállítása;
• a motorkerékpár előre, hátra való mozgatása;
• közép, illetve oldaltámaszra való helyezés technikája;
• a felülés technikája (kormányfogás, üléspozíció, lábtartás);
• elindulás és megálláskor helyes lábtámasz alkalmazása.”

Olvass még több cikket a motoros jogosítványról!

4) A Szerkezeti és üzemeltetési ismeretek részletes tantervében helyet kapott a fékberendezések címszó alatt a kombinált fék, ABS, kanyar-ABS téma is. Lassacskán kénytelenek lesznek az oktatók a gépjárműparkot fejleszteni, amiből már most vannak problémák. Szerencsére vannak olyan lelkiismeretes oktatók is, akik kizárólag új motorral vágnak bele egy oktatásba és nem az a lényeg, hogy “megfeleljen a követelményrendszernek”, hanem tényleg odafigyelnek a megfelelő műszaki állapotra is, illetve “haladnak a korral” és nem 20-30 éves többnyire elavult, konstrukciókkal oktatnak.

5) Eddig nem lehetett másfajta motorkerékpárral gyakoroltatni a vezetést, de most bekerült a Vezetési gyakorlat – alapoktatás címszó alá, hogy:
“Az alapoktatás során, szükség esetén a tanuló sikeres, biztonságos felkészítésének érdekében gyakorolhat kisebb teljesítményű, nem a kategória előírásainak megfelelő motorkerékpárral rész-, illetve rávezető feladatokat. Ez azonban nem lehet több, mint a kötelező óraszám egyharmada.”

 

Nincs még vége, lapozz!

Kattints ide: Motoros Film Adatbázis

ekime6

ekime6

29 éves, 3 gyermekes anyuka vagyok. 2017-ben végeztem gépjárművezető szakoktatóként a Nyíregyházi Egyetemen, gyakorlati- és elméleti oktatóként, ABCDE kategóriában. 2010 óta a szakmában mozgok. Többek között autósiskolánál és műszaki vizsgabázison is dolgozom.

5 2 votes
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
6 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Vidék
2021 január 5. 09:25

Kedves Ekime! Kedves Kolléganő 😉 ! Nekem is van szakoktatói végzettségem, elméletet oktatok egy középiskolában. Viszont fűzöget rendesen az egyik cimbora, hogy hagyjam ott az iskolát, és menjek el oktatni hozzá, gyakorlatot is. Valamint, Panna lányom tisztára odáig meg vissza van a motorokért, pedig még csak a hó végén tölti be a 8-at. Ha eljön az ideje – és ezt is meg akarom Tőled kérdezni, hogy mikor – szeretnék majd foglalkozni vele. Cikked olvasásakor sok dolog merült föl bennem, kérdezni szeretnék. 1, Eddig úgy volt, hogy a motoros tanuló saját motorkerékpárral is vizsgázhatott és gyakorolhatott, mert a trolin kívül a… Read more »

Vidék
2021 január 5. 09:28

Ja! És nagyon érdekelne a záródolgozatod is! Igaz csak nyár környékén lenne időm beleolvasni, de ha nem lenne ellenedre, nagyon szeretném elolvasni, a kiemelt részlet nagyon tetszik! 😉

Szegecs
Szegecs
2021 január 5. 20:37

Nos, ezt a hírt pár napja (még tavaly 😀 ) a hegylakóknál a következőképpen kommenteltem:

“Volt gépészes osztálytársammal idén csináltuk a korlátlant, így 40 felett… Mert úgy szép az élet, ha zajlik. Ő Kaposváron, én Kölnben… Lestem rendesen, hogy ami itt kint nem fakultatív alapelvárásnak számít, az otthon már vezetéstechnikai tréningek anyaga… Szóval ideje volt…”
És azt hiszem, most mesélem el egy blogbejegyzésben, hogy hogyan is zajlik itt kint a gyakorlati képzés. Mert látom, hogy “igény vóna rá”…

NaNa
Admin
2021 január 6. 10:26
Reply to  Szegecs

Linkeld ide a blogbejegyzést is!

Szegecs
Szegecs
2021 január 6. 18:46
Reply to  NaNa

Parancsolj, ha gondolod, kiteheted önálló cikknek.

Szegecs
Szegecs
2021 január 7. 00:23
Reply to  Szegecs

Már látom, elcsesztem a linket… mindegy, abból már megoldható, ha az elején kitörli az ember a felesleget.

6
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x