KiemeltMotorokMotoros jogosítvány

Újítások a motoros oktatás területén 2021-ben

Motoros jogosítvány változásokNemrégiben megjelent egy javaslat az Innovációs és Technológiai Minisztérium által, amiben változtatásokat mutatnak be az “A” kategóriás tantervi és vizsgakövetelményekben.

Vegyük sorra a főbb leendő változásokat:

A teljes tananyagot ezen a linken találod meg.

1) Változnak a gyakorlati óraszámok, abban az esetben, ha a tanuló az első nemzetközi, gépjármű vezetésre jogosító kategóriáját szerzi. Ilyenkor +10 óra városi forgalmú vezetést kell abszolválnia a vizsgáig a tanulónak.
Alapjáraton 10 óra a vezetési gyakorlat, ami minimum 5 óra városi forgalomból és minimum 5 óra országúti forgalomban történő vezetésből áll.

2) Oktatói szempontból ezentúl csak olyan oktathat elméletet, aki rendelkezik “A” kategóriás jogosítvánnyal, ami eddig kizárólag gyakorlati oktatásnál volt kitétel.
A tantárgy oktatásához szükséges képesítés is változott, ugyanis bővült egy számomra nagyon szimpatikus kiegészítéssel, amit már néhány éve a szakoktatói záródolgozatomban is javasoltam:
“A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. által szervezett motoros vezetéstechnikai tréning két éven belüli sikeres elvégzése.”
Tehát végre van esély rá, hogy olyan valaki fogja oktatni a tanulókat, aki ténylegesen képes szintén végrehajtani a feladatokat, nem csak elmondani…

3) Eddig hiányzott a részletes tantervből, de most már ez is szerepelni fog benne: hogyan tanítsuk meg a helyes felszállást a motorkerékpárra.
“Bemutatófoglalkozás ismeretanyaga
• motoros ruházat helyes viselete (protektoros öltözet, kesztyű, sisak, stb.);
• a motorkerékpár kezelőszerveinek bemutatása, beállítása;
• a motorkerékpár előre, hátra való mozgatása;
• közép, illetve oldaltámaszra való helyezés technikája;
• a felülés technikája (kormányfogás, üléspozíció, lábtartás);
• elindulás és megálláskor helyes lábtámasz alkalmazása.”

Olvass még több cikket a motoros jogosítványról!

4) A Szerkezeti és üzemeltetési ismeretek részletes tantervében helyet kapott a fékberendezések címszó alatt a kombinált fék, ABS, kanyar-ABS téma is. Lassacskán kénytelenek lesznek az oktatók a gépjárműparkot fejleszteni, amiből már most vannak problémák. Szerencsére vannak olyan lelkiismeretes oktatók is, akik kizárólag új motorral vágnak bele egy oktatásba és nem az a lényeg, hogy “megfeleljen a követelményrendszernek”, hanem tényleg odafigyelnek a megfelelő műszaki állapotra is, illetve “haladnak a korral” és nem 20-30 éves többnyire elavult, konstrukciókkal oktatnak.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

5) Eddig nem lehetett másfajta motorkerékpárral gyakoroltatni a vezetést, de most bekerült a Vezetési gyakorlat – alapoktatás címszó alá, hogy:
“Az alapoktatás során, szükség esetén a tanuló sikeres, biztonságos felkészítésének érdekében gyakorolhat kisebb teljesítményű, nem a kategória előírásainak megfelelő motorkerékpárral rész-, illetve rávezető feladatokat. Ez azonban nem lehet több, mint a kötelező óraszám egyharmada.”

 

Nincs még vége, lapozz!

Páros motoros karkötők a CsamShopban

ekime6

29 éves, 3 gyermekes anyuka vagyok. 2017-ben végeztem gépjárművezető szakoktatóként a Nyíregyházi Egyetemen, gyakorlati- és elméleti oktatóként, ABCDE kategóriában. 2010 óta a szakmában mozgok. Többek között autósiskolánál és műszaki vizsgabázison is dolgozom.

7 thoughts on “Újítások a motoros oktatás területén 2021-ben

  • Tóth F. Csaba

    Kedves Ekime! Kedves Kolléganő 😉 !
    Nekem is van szakoktatói végzettségem, elméletet oktatok egy középiskolában. Viszont fűzöget rendesen az egyik cimbora, hogy hagyjam ott az iskolát, és menjek el oktatni hozzá, gyakorlatot is. Valamint, Panna lányom tisztára odáig meg vissza van a motorokért, pedig még csak a hó végén tölti be a 8-at. Ha eljön az ideje – és ezt is meg akarom Tőled kérdezni, hogy mikor – szeretnék majd foglalkozni vele. Cikked olvasásakor sok dolog merült föl bennem, kérdezni szeretnék.
    1, Eddig úgy volt, hogy a motoros tanuló saját motorkerékpárral is vizsgázhatott és gyakorolhatott, mert a trolin kívül a motorkerékpár és segédmotoros kerékpár volt az a jármű, amire nem kellett oktatójármű igazolás. A motoros iskolák zöme biztosít oktatójárművet, viszont elég sokan panaszkodnak azok közül, akik mostanában jogsiztak, hogy elég lerúgott példányok. Itt a középsuli gyakorlati oktatásában is rendszeresen találkozom a hozzáállással, hogy “minek alá jó gép, úgyis tönkreteszi”, és ettől a falat tudnám kaparni dühömben. Igenis kell a normális állapotú oktatójármű, viszont bele kell kalkulálni, hogy igenis lezúzza a tanuló. Ha úgy vesszük, az a dolga.
    2, Eddig a kategóriánál kisebb motorral oktatás nem számított bele az oktatási időbe, és ha nem volt a kisebb kategóriához vezetési karton (ami ugye hivatalosan nem lehetett), akkor a vezetés jogosulatlan átengedésének minősült és büntetendő volt, tehát gyakorlatilag tilos, max. a rutinpályán lehetett ezt csinálni. “Utána mentek” adminisztratívan is ennek, vagy ez még képlékeny?
    3, Ha egy motoros oktató számára előírják a vezetéstechnikai képzést, akkor azt meg is szervezik neki, ingyenes vagy fizetni kell érte? 3 éve nem mentem motorral (illetve segédmotorral 20 km-nél kevesebbet a 3 év alatt), 8 éve nem mentem rendszámossal, nézem az onroad-os és a Dodor-féle vezetéstechnikai videókat, és nem elég, hogy kijöttem a gyakorlatból, rájöttem, hogy 25 évet lenyomtam a forgalomban balesetmentesen, és NEM TUDOK MOTOROZNI. Szívesen elmennék egy ilyen képzésre, persze nem saját vassal mert az nincs, de akkor van-e ennek értelme? Te oktatsz gyakorlatot? Hogyan lehet adminisztratív szempontból megoldani, hogy ha a sors úgy hozza, tudjak venni pár órát Tőled, és meg tudjunk beszélni minden szakmai dolgot a motoros oktatásról?
    4, Szeretném majd Pannával elkezdeni a rutint, ehhez kérnék majd tanácsokat. Arra gondoltam, van egy betonos placc nem messze tőlünk, de kicsi, csak egy kosárpálya vagy nem sokkal nagyobb, arra gondoltam, hogy a rutinpálya egy részletét föl lehetne festeni és bójázni rajta, ott gyakorolgatnánk majd, mit szólsz hozzá? Ehhez majd kellene nekem az új rutinpálya rajza méretekkel, ezt megkaphatnám-e Tőled vagy máshonnan letölthető-e?
    5, Nagyon érdekelne a bemutató oktatás tartalma, mit hogyan kell megmutatni a tanulóknak. Annak idején ugye ilyen nem volt, még nekünk anno 2000-ben a szakoktatóin se (csak a B kategória oktatását tanították, azt is úgy ahogy). Úgyhogy szeretnélek nagy tisztelettel arra kérni, hogy egyszer nyáron, ha lehetőséged lenne rá, találkozzunk, és beszéljük meg ezeket a szakmai dolgokat! Hátha egyszer nekem is kell motorosokat oktatni, ne csináljak már hülyeségeket. Nagyon szépen köszönöm, várom válaszod! Üdv szeva!
    Vidék

    Reply
  • Tóth F. Csaba

    Ja! És nagyon érdekelne a záródolgozatod is! Igaz csak nyár környékén lenne időm beleolvasni, de ha nem lenne ellenedre, nagyon szeretném elolvasni, a kiemelt részlet nagyon tetszik! 😉

    Reply
  • Nos, ezt a hírt pár napja (még tavaly 😀 ) a hegylakóknál a következőképpen kommenteltem:

    “Volt gépészes osztálytársammal idén csináltuk a korlátlant, így 40 felett… Mert úgy szép az élet, ha zajlik. Ő Kaposváron, én Kölnben… Lestem rendesen, hogy ami itt kint nem fakultatív alapelvárásnak számít, az otthon már vezetéstechnikai tréningek anyaga… Szóval ideje volt…”
    És azt hiszem, most mesélem el egy blogbejegyzésben, hogy hogyan is zajlik itt kint a gyakorlati képzés. Mert látom, hogy “igény vóna rá”…

    Reply
    • Linkeld ide a blogbejegyzést is!

      Reply
        • Már látom, elcsesztem a linket… mindegy, abból már megoldható, ha az elején kitörli az ember a felesleget.

          Reply
  • Andrew Trosok

    Can You recommend a Motorcycle school in English?

    Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük