KiemeltMotorokMotoros jogosítvány

Újítások a motoros oktatás területén 2021-ben

6) Amit eddig szinte sose lehetett látni, pedig létező és legális dolog, de most már muszáj lesz alkalmaznia az oktatóknak:
“A vezetési órák legalább felét a szakoktatónak motorkerékpáron kísérve kell végeznie, azzal a
kikötéssel, hogy országúti vezetés kizárólag motorkerékpáron történő kíséréssel végezhető.”

7) Ééés ezaz! Kötelezően ki kell térni az autóbuszsávban való közlekedésre is! Eddig csak az autóbuszsávról való kanyarodás volt a tanterv része.
Szintén bekerült az álló járművek közötti előresorolás is. Ezeket autós kísérettel nem is lehetne megvalósítani, így különösen remek módosítási javaslat, hogy az oktató motorral is kísérje a tanulót. Másrészről lehetséges az is, hogy az oktató előremenve bemutassa egy kanyargós országúti úton a megfelelő kanyarodási íveket.

8) Forgalmi vizsgánál a manőverezési feladat alatt egy apró változás történt. Amíg eddig a megfordulás egy ívben történő feladat végrehajtásánál volt lehetőség egyszer korrigálni, most már nem lehet. Meghatározták, hogy “…majd körültekintés után folyamatosan haladva, finom sebességtartással egyenletes kormányzással forduljon meg egy ívben a jármű hátra tolása, illetve további megállás nélkül.”

9) Az M1-M4 feladatsor teljesen megújult. A rutinpályán biztosítani kell a 7 méter széles és 100 méter hosszú területet.
Akik rögtön “A” kategóriára mennek, magyarán semmilyen motoros előzményük nincs, végre kell hajtaniuk az M1-es feladatsort is (8-as tolása).
“Mozgáskorlátozott személynek az orvosi alkalmassági vélemény és a vezetői engedélybe bejegyzendő kódok alapján kérelemre a Vizsgaközpont egyedileg határozza meg a vizsgafeladatokat és engedélyezi az adott oktató- és vizsgajármű használatát.”

9) a) M2 feladatsornál bekerült végre, hogy ne csak egyenletes gázadással végezze el a tanuló a szlalomot. Eddig a tanulóknak ritkán lett elmagyarázva, hogy a hátsó fék használatával tudják stabilizálni a motor dőlését, könnyebben lehet nagyobb sebességgel, rángatás nélkül (felesleges kuplungolás vagy gázadás nélkül) végigvinni a szlalompályát. Saját tapasztalatból tudom, hogy sok oktató még ellene is volt ennek a fékezési módszernek, mert “minek az?”. Örülök, hogy most már kötelező része lesz ez az A kategóriás oktatásnak.

Az eddigi 24 méteres “vészfékezés” szimulálása vicc kategória volt, amit végre észrevettek az ITM szakemberei is, így ennek értéke 14 méterre lett csökkentve, ahol talán már valódi vészfékezést lehet oktatni, vagy legalább is a tanuló végre megtanulhatja hogyan viselkedik a motor egy rendes vészfékezés szimulálásakor. Inkább biztonságos környezetben tapasztalják meg a hátsó kerék megcsúszását, mint kinn közúton forgalomban, veszélyhelyzetet teremtve.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

 

Nincs még vége, lapozz!

Páros motoros karkötők a CsamShopban

ekime6

29 éves, 3 gyermekes anyuka vagyok. 2017-ben végeztem gépjárművezető szakoktatóként a Nyíregyházi Egyetemen, gyakorlati- és elméleti oktatóként, ABCDE kategóriában. 2010 óta a szakmában mozgok. Többek között autósiskolánál és műszaki vizsgabázison is dolgozom.

7 thoughts on “Újítások a motoros oktatás területén 2021-ben

  • Tóth F. Csaba

    Kedves Ekime! Kedves Kolléganő 😉 !
    Nekem is van szakoktatói végzettségem, elméletet oktatok egy középiskolában. Viszont fűzöget rendesen az egyik cimbora, hogy hagyjam ott az iskolát, és menjek el oktatni hozzá, gyakorlatot is. Valamint, Panna lányom tisztára odáig meg vissza van a motorokért, pedig még csak a hó végén tölti be a 8-at. Ha eljön az ideje – és ezt is meg akarom Tőled kérdezni, hogy mikor – szeretnék majd foglalkozni vele. Cikked olvasásakor sok dolog merült föl bennem, kérdezni szeretnék.
    1, Eddig úgy volt, hogy a motoros tanuló saját motorkerékpárral is vizsgázhatott és gyakorolhatott, mert a trolin kívül a motorkerékpár és segédmotoros kerékpár volt az a jármű, amire nem kellett oktatójármű igazolás. A motoros iskolák zöme biztosít oktatójárművet, viszont elég sokan panaszkodnak azok közül, akik mostanában jogsiztak, hogy elég lerúgott példányok. Itt a középsuli gyakorlati oktatásában is rendszeresen találkozom a hozzáállással, hogy “minek alá jó gép, úgyis tönkreteszi”, és ettől a falat tudnám kaparni dühömben. Igenis kell a normális állapotú oktatójármű, viszont bele kell kalkulálni, hogy igenis lezúzza a tanuló. Ha úgy vesszük, az a dolga.
    2, Eddig a kategóriánál kisebb motorral oktatás nem számított bele az oktatási időbe, és ha nem volt a kisebb kategóriához vezetési karton (ami ugye hivatalosan nem lehetett), akkor a vezetés jogosulatlan átengedésének minősült és büntetendő volt, tehát gyakorlatilag tilos, max. a rutinpályán lehetett ezt csinálni. “Utána mentek” adminisztratívan is ennek, vagy ez még képlékeny?
    3, Ha egy motoros oktató számára előírják a vezetéstechnikai képzést, akkor azt meg is szervezik neki, ingyenes vagy fizetni kell érte? 3 éve nem mentem motorral (illetve segédmotorral 20 km-nél kevesebbet a 3 év alatt), 8 éve nem mentem rendszámossal, nézem az onroad-os és a Dodor-féle vezetéstechnikai videókat, és nem elég, hogy kijöttem a gyakorlatból, rájöttem, hogy 25 évet lenyomtam a forgalomban balesetmentesen, és NEM TUDOK MOTOROZNI. Szívesen elmennék egy ilyen képzésre, persze nem saját vassal mert az nincs, de akkor van-e ennek értelme? Te oktatsz gyakorlatot? Hogyan lehet adminisztratív szempontból megoldani, hogy ha a sors úgy hozza, tudjak venni pár órát Tőled, és meg tudjunk beszélni minden szakmai dolgot a motoros oktatásról?
    4, Szeretném majd Pannával elkezdeni a rutint, ehhez kérnék majd tanácsokat. Arra gondoltam, van egy betonos placc nem messze tőlünk, de kicsi, csak egy kosárpálya vagy nem sokkal nagyobb, arra gondoltam, hogy a rutinpálya egy részletét föl lehetne festeni és bójázni rajta, ott gyakorolgatnánk majd, mit szólsz hozzá? Ehhez majd kellene nekem az új rutinpálya rajza méretekkel, ezt megkaphatnám-e Tőled vagy máshonnan letölthető-e?
    5, Nagyon érdekelne a bemutató oktatás tartalma, mit hogyan kell megmutatni a tanulóknak. Annak idején ugye ilyen nem volt, még nekünk anno 2000-ben a szakoktatóin se (csak a B kategória oktatását tanították, azt is úgy ahogy). Úgyhogy szeretnélek nagy tisztelettel arra kérni, hogy egyszer nyáron, ha lehetőséged lenne rá, találkozzunk, és beszéljük meg ezeket a szakmai dolgokat! Hátha egyszer nekem is kell motorosokat oktatni, ne csináljak már hülyeségeket. Nagyon szépen köszönöm, várom válaszod! Üdv szeva!
    Vidék

    Reply
  • Tóth F. Csaba

    Ja! És nagyon érdekelne a záródolgozatod is! Igaz csak nyár környékén lenne időm beleolvasni, de ha nem lenne ellenedre, nagyon szeretném elolvasni, a kiemelt részlet nagyon tetszik! 😉

    Reply
  • Nos, ezt a hírt pár napja (még tavaly 😀 ) a hegylakóknál a következőképpen kommenteltem:

    “Volt gépészes osztálytársammal idén csináltuk a korlátlant, így 40 felett… Mert úgy szép az élet, ha zajlik. Ő Kaposváron, én Kölnben… Lestem rendesen, hogy ami itt kint nem fakultatív alapelvárásnak számít, az otthon már vezetéstechnikai tréningek anyaga… Szóval ideje volt…”
    És azt hiszem, most mesélem el egy blogbejegyzésben, hogy hogyan is zajlik itt kint a gyakorlati képzés. Mert látom, hogy “igény vóna rá”…

    Reply
    • Linkeld ide a blogbejegyzést is!

      Reply
        • Már látom, elcsesztem a linket… mindegy, abból már megoldható, ha az elején kitörli az ember a felesleget.

          Reply
  • Andrew Trosok

    Can You recommend a Motorcycle school in English?

    Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük