Milyen motoros ruhát válasszak?
Bőrruha, kordura, kevláros farmer – Melyiket mikor?
Bőrruha: Alapvetően 2 féle bőrruha van: egyrészes, illetve kétrészes. Mindkettőre igaz (amennyiben minőségi ruháról beszélünk – bocsi aliexpress), hogy eséskor megfelelő protektorozottság mellett a lehető legnagyobb védelmet nyújtja. A különbözőség a felhasználási módban rejlik.
A kétrészes öltözék komfortosabb viselet, sokkal egyszerűbb felvenni – még ha ez meg is lepi azokat, akiknek ilyen van. Nagy előnye, hogy a kabátot pikk-pakk le tudod kapni magadról, így túrázás közben kellemesebb egy csárdában elfogyasztani a mátrai borzaskát is.
Az egyrészes ruhát kevésbé érzed derék részben motorozás közben, mivel egyszerűbben tudnak „flexi” betéteket alkalmazni. Könnyebb, és nincs meg a „cipzár rizikófaktor” sem, hogy csúszás közben szétnyílna a szerkó rajtad. Ezen okok miatt használják jellemzően a pályamotoros kollégák.
Állatbűr, vagy hájtek anyag? – Motoros bőrruhák vs. textil cuccok
Amennyiben ilyen ruhán gondolkodsz, azzal mindenképpen számolnod kell, hogy egy kínszenvedés sokszor a le- és felvétel. Ha méretben megfelelő darabot veszel, csak görnyedve tudsz benne állni (hiszen szabása a motoros üléspozícióhoz van kalibrálva) és nem hiszem, hogy a Turulmadár előtti szelfin ez nézne ki a legjobban.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Anyagát tekintve lehet marhabőr, kecskebőr, juhbőr, kengurubőr és ezek kombinációja. De azért azt érdemes tudni, hogy például a marhabőrből is többféle létezik, attól függően, hogy melyik réteg bőrt használja fel a gyártó. Sajnos erről nem szeretnek az alacsonyabb árfekvésű ruhagyártók beszélni, de az olcsóbb bőrből készült daraboknak a mechanikai tulajdonságai (értsd pl. kopásállóság, szakítószilárdság) is rosszabbak, mint a prémium bőrből készült kezes-lábasoknak.
A nevesebb márkák éppen ezért különböző szemcseméretű csúszófelületen koptatják a gyárba beérkezett anyagot, minőség-ellenőrzés céljából. Ebből már sejthető, hogy nem „csak” a nevet fizeted meg, amikor ezek mellett döntesz.
Kordura:
A legtöbb túramotoros felszerelést tévesen kordurának hívják, amely valójában egy olyan anyagtípus, ami a kopásállóságáról és tartósságáról ismert. A boltok jelentős részében egyszerűbb, más textiltípusból készült protektoros dresszeket árulnak. Általában a drágább, felsőkategóriás szetteket gyártják valóban kordura anyagból.
Tulajdonságait tekintve lazább viselet, amely a nyári forróságban jobban is szellőzik, viszont mindezekért cserébe plusz, külső „hevederekkel” (tépőzárak, csattok) kell a protektorokat biztosítani elmozdulás ellen. Bár sokak számára nehéz ezt elfogadni, de nem pályamotorozásra való, hiszen a súrlódási hőtől meg is olvadhat az anyag, így sokkal kevesebbet lehet benne csúszni.
Urban viselet:
Tedd a szívedre a kezed – ugye veled is előfordult már, hogy motorral szaladtál el a szomszédos utcába egy doboz fagyiért?! A nagy melegre hivatkozva, na meg hogy „több idő beöltözni, mint megjárni”, nem öltöztél fel megfelelően. Pedig nem kell a bajért messzire menni, elég egy kisebb kereszteződés, ahol oldalról telibe verhetnek.
Ha nem is vagy épp „Power Rangers” hangulatban, akkor is érdemes védőfelszerelést viselni, ha csak 5 km erejéig ülsz is fel a motorra. Szerencsére egyre nagyobb a választék az üzletekben városi cirkálásra: kevláros farmernadrág, kevlár betétes leggings, protektoros pulóver, protis aláöltöző, stb.
Ezek a darabok főként nagy robogóra, munkába járásra megfelelőek, hogy ne kelljen kényelmetlenebb motoros ruhában szaladgálni. Viszont a protektorok elcsúszásának rizikója, az anyaghasználat és a védelmi szint miatt a rendes motoros felszerelés és a normál utcai ruházat közötti kategóriába sorolnám ezeket.