Milyen gyakran kell lecserélni a motoros bukósisakot?
Az Arai egy kicsit másképp áll az ötéves szabályhoz
Az Arai iránymutatásként szintén az ötéves szabályt alkalmazza, ami a felhasználás során bekövetkezett kopás becslésén alapul. Szerintük a sisak kis mértékben még akkor is romlik, amikor egy raktárban várakozik az eladásra, de persze a kopás nagy része akkor következik be, amikor a sisakot valóban elkezdik viselni. Pontosan ezért találták ki a jótállási időket: a gyártás dátumától számítva 7 év, vagy a vásárlás időpontjától számítva 5 év, vagyis egy sisaknak két éve van arra, hogy új gazdájához kerüljön.
Az ötéves szabály a jogi felelősség miatt is van – ki gondolta volna. Ez azonban nem a sisak gyártóktól származik, hanem a biztosítóktól. Azok a biztosítótársaságok, amelyek versenyautókat és versenypályákat biztosítanak, nyomást gyakoroltak ezekre a szervezetekre, hogy bizonyos szabványokat vezessenek be a versenytársak által használt biztonsági felszerelésekkel kapcsolatban. Számos versenyszervezet megköveteli, hogy a versenyző sisakját ötéves intervallumon belül gyártsák, függetlenül attól, hogy milyen állapotban van.
A történet tanulsága
Tehát összefoglalva: történet az „ötéves szabályról”, amely a motorkerékpár sisakjának cseréjéről szól:
- Az ötéves szabály egy átlagos sisak kopásának mértékét nagyon durván közelíti meg. Ahogy néhány motoros hetente csak egyszer, napos reggeleken motorozik, mások viszont több száz kilométerre ingáznak minden nap, az egyes motorosok sisakja különböző mértékben kopik.
- A sisakok idővel elhasználódnak, de nincs bizonyíték arra, hogy egy jól karbantartott, sértetlen sisak „hirtelen” elveszíti védőképességét ahogy letelik az öt év. Mint bármilyen más esetben, a romlás fokozatosan megy végbe. Abban mindenki egyetért, hogy egy átlagos használatú átlagos sisakot valószínűleg le kell cserélni öt év múlva.
- Az ötéves szabály ötéves használatra vonatkozik, nem pedig ötéves létezésre. Míg a sisak bizonyos mértékben romlik akkor is, ha csak a raktárban csücsül, ez a romlás elhanyagolható, ezért nem kell figyelembe venni.
- A kezdeti minőség befolyásolja a sisak viselkedését. Míg a legmagasabb szintű sisakgyártók azt javasolják, hogy a sisakot cseréljék ki öt év múlva, az alacsonyabb minőségű sisakot lehet, hogy még ennél is hamarabb el kell dobni, ha sűrűn használjuk.
- Az ötéves szabály egy általános megközelítése annak, hogy milyen gyakran kell a sisakot cserélni, és ez természetesen nem egy rossz ötlet, de végül, amikor a sisak cseréjéről dönteni kell, az mindenkinek a saját felelőssége. A döntést az alapján kell meghozni, hogy a sisak mennyire kopott, mennyire javítható és mennyi idős.
… ha pedig kijött egy új fazon vagy új fényezés, akkor nincs mit tenni, a régi sisaknak mennie kell.
[wpdiscuz-feedback id=”srw6jj4efx” question=”Te mit gondolsz az „ötéves szabályról”? Szerinted is csak marketing fogás vagy van alapja? Te mennyi időnként szoktad lecserélni a bukósisakodat?” opened=”0″]Te mit gondolsz az „ötéves szabályról”? Szerinted is csak marketing fogás vagy van alapja? Te mennyi időnként szoktad lecserélni a bukósisakodat?[/wpdiscuz-feedback]
Forrás: bikebandit.com, Kép: 123rf
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Most bélelem meg festem újra fater 1988-as Kiskőrösijét, szerintetek jó lesz? 😉 Ha már arról van szó, kinek mit ér a feje 😉
Viccet félretéve, én azt hallottam, hogy ha egy sisak belsejéből a vékony szivacs, ami közvetlenül a béléstextil alatt van, elkezd mállani, akkor kell lecserélni. Meg persze minden fejkoppantós perec után. Használaton kívül fénytől védett, száraz helyen kell tárolni, akkor tovább tart (szekrény tetején eredeti dobozában). Függ a héj anyagától is, a polikarbonát sisakokra állítólag tényleg él a szabály, de én 8 évet hallottam korábban. Ahogy egy autón elöregszik az abroncs kb. úgy (a „parádéskocsin”, a Suzuki Alto-nkon levő téli gumi egy évvel fiatalabb, mint az autó. Mit akartok, még csak 15 éves! 😉 Lecserélni ugyan nem lehet, mert megy az üvöltés meg a balf_szozás, hogy ennyi kib_sznivaló pénzem van, nem látok, van azon még minta, persze a mintát mélyíti a mintaárokban a repedés, meg keményebb mint a nyári gumi, de annak semmi baja érted)
Ja, és az új fazonok egyáltalán nem tetszenek. Volt egy nyitott Grex-em, az volt a legjobb sisakom, azt nagyon bánom hogy eladtam (bár akkor úgy nézett ki, többet nem fog kelleni semmilyen sisak). Csendes volt és kényelmes, k_va jól nézett ki. Ma már csak ilyen sci-fi sisakok vannak, hogy vegyem föl azt egy old-szoci rocker bike-ra, vagy egy 1920-as stílusú boardtrackerre? A chopperes sisakok meg k_va drágák :p