fbpx

Milyen gyakran kell lecserélni a motoros bukósisakot?

Motoros Bukósisak csereA motorkerékpár-iparban szinte mindenki azt mondja, hogy ötévente le kell cserélni a motoros bukósisakot, de tudja valaki, hogy ez miért van? Van az a mondás is, hogy mindenki annyiért vegyen bukósisakot, amennyit a feje ér, ergo mindenki vegyen jóóóó drága bukósisakot. Aztán pedig ötévente cserélje le, hogy a kereskedők se haljanak éhen. Szóval ez az általános ajánlás, hogy ötévente cseréljük le a sisakot, elég öncélúnak tűnik és marketing szaga van.

Öt év használat után egy bukósisak még nagyon újnak tűnik, hiszen aki sok pénzt költ egy sisakra, az valószínűleg vigyáz rá, mint a szeme fényére. Babusgatja, simogatja, törölgeti és jó esetben nem ejti le és nem is esik el benne. Ilyen körülmények között az öt éves szabály még inkább megkérdőjeleződik.

Konszenzus vagy összeesküvés?

Először vizsgáljuk meg ezt az „ötéves szabályt” és annak okait. A szabály magyarázata a Snell Memorial Alapítványtól származik, amely kiterjedt kutatást végez a bukósisakok biztonságáról. Sőt saját tesztelési tanúsítvánnyal is rendelkeznek.

„Az ötéves csere-ajánlás mind a sisakgyártók, mind a Snell Alapítvány konszenzusán alapul. A sisak gyártásában használt ragasztók, gyanták és egyéb anyagok befolyásolhatják a bélés anyagait. A hajolajok, testnedvek és kozmetikumok, valamint a normál „kopás” mind hozzájárulnak a sisak lebomlásához. A tisztítószerekben, festékekben, üzemanyagokban és más, általánosan előforduló anyagokban található kőolaj-alapú termékek a sisakban használt anyagokat is rongálják, ami esetleg ronthatja a sisak teljesítményét. Ezenkívül a tapasztalatok azt mutatják, hogy öt év alatt észrevehető fejlődés következik be a bukósisakok piacán az anyagok, a formatervezés, a gyártási módszerek és a szabványok fejlődése miatt. Így az ötéves sisakcserére vonatkozó javaslat egy körültekintő biztonsági filozófiából eredő felhívás. ”

A Snell magyarázata alapján sok olyan anyag van a sisakban, amely idővel megromlik, még ha szabad szemmel nem is látható, és rontja ennek a fontos biztonsági eszköznek a védelmi jellemzőit. Ezenkívül a Snell „konszenzusról” beszél, ami túlmutat a motorkerékpár sisakokon – úgy tűnik, hogy a kerékpáros, gördeszkás, lovas és hósport sisakok gyártói is szinte mindenütt követik az ötéves csere-ajánlást.

 

A cikknek még nincs vége, lapozz tovább!

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

5 1 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
2 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Vidék
2021 január 11. 21:58

Most bélelem meg festem újra fater 1988-as Kiskőrösijét, szerintetek jó lesz? 😉 Ha már arról van szó, kinek mit ér a feje 😉 Viccet félretéve, én azt hallottam, hogy ha egy sisak belsejéből a vékony szivacs, ami közvetlenül a béléstextil alatt van, elkezd mállani, akkor kell lecserélni. Meg persze minden fejkoppantós perec után. Használaton kívül fénytől védett, száraz helyen kell tárolni, akkor tovább tart (szekrény tetején eredeti dobozában). Függ a héj anyagától is, a polikarbonát sisakokra állítólag tényleg él a szabály, de én 8 évet hallottam korábban. Ahogy egy autón elöregszik az abroncs kb. úgy (a “parádéskocsin”, a Suzuki Alto-nkon… Read more »

Vidék
2021 január 11. 22:02

Ja, és az új fazonok egyáltalán nem tetszenek. Volt egy nyitott Grex-em, az volt a legjobb sisakom, azt nagyon bánom hogy eladtam (bár akkor úgy nézett ki, többet nem fog kelleni semmilyen sisak). Csendes volt és kényelmes, k_va jól nézett ki. Ma már csak ilyen sci-fi sisakok vannak, hogy vegyem föl azt egy old-szoci rocker bike-ra, vagy egy 1920-as stílusú boardtrackerre? A chopperes sisakok meg k_va drágák :p

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x