Hogyan protektorozd fel magad, ha pályázni készülsz a motoroddal?
Az egyik legfontosabb védőfelszerelés a gerincprotektor
azt a variációt hagyjuk is ki, hogy egyáltalán nem használsz ilyet! (A gerinc védelmének jelentőségét most nem boncolgatnám, remélhetőleg mindenki tisztában van ezekkel a dolgokkal.)
Figyelem!
A dzsekik nagy részének hátába gyárilag nem tesznek igazi gerincprotektort, csak egy vékony szivacsot, amely sosem fogja megvédeni a hátadat egy zakózásnál. A ruhába applikálható gerincvédőt ennek a helyére lehet betenni, a szivacs a megfelelő forma (és méret) kiválasztásában van segítségedre.
A beépíthető hátprotektor előnye, hogy nem kell külön bajlódnod a felvétellel, hiszen a kabát/ruha magadra öltésével a gerinced is védve van. Hátránya, hogy a zseb korlátozza a bele rakható protektor méretét, a védett terület nagyságát.
A külön felvehető gerincprotektor mérete jóval nagyobb lehet, a farokcsonttól egészen a nyaki gerincig elérhet, így teljes védelmet nyújt a hátadnak. Nagy előnye, hogy bármelyik ruhád és kabátod alá fel tudod venni, így nem kell mindegyikbe külön megvenned, cserébe mindig rá kell szánnod 1-2 plusz percet a beöltözési rituálédban.
Itt jegyezném meg, hogy megfontolandó a motoros légzsák kérdésköre is. Egyre több bajtársunk dönt úgy, hogy nem bízza a véletlenre életének megóvását – akár a figyelmetlen közúti sofőrök miatt, akár pályamotorozásról van szó. A gyártók jelentős része kínál már lufikat, amelyek nem feltétlenül csak egy adott, ahhoz kialakított ruha alá passzírozhatók be.
Milyen motoros ruhát válasszak?
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
Ha te is kacérkodsz a dologgal, figyelmesen járj utána a részleteknek, ugyanis ha már meglévő szerkódhoz szánod, számolj azzal, hogy teljesen passzentos dresszt nem javasolt felvenni ballonos mellényre. A légzsák aktívvá válásakor kell néhány centiméter a kinyílásához, különben a testedet fogja összenyomni, ne adj’ Isten, ha nincs elég hely a ruha tágulásáig, akár szívleállást is okozhat.
Ne akard az aszfaltot pucér praclival simogatni – használj kesztyűt!
Számtalanszor beleborzongok, amikor meglátok egy (teljesen mindegy milyen típusú) motorral közlekedő delikvenst, pucér praclikkal. Hiszen mi az első, ami földet ér egy buktánál? Hát persze, hogy a kezed. Tehát nem érdemes kispórolni a protektorokkal ellátott kesztyűt a felszerelésből.
Szerencsére van választék a piacon, így eldöntheted, hogy textil vagy bőr, nyári vagy téli, valamint használatnak megfelelően: verseny (sport), utcai, túra, motokrossz, endúró stb. kézrevalót szeretnél viselni. Vannak kifejezetten nők számára gyártott típusok, de az unisex változatokból is ki lehet fogni kis méreteket.
A kesztyűknél különbözőséget képez még az is, hogy:
- Milyen protektorokkal van ellátva – Puha, műanyag, karbon, magnézium, stb. anyagokat használnak. Részletkérdés, hogy ki melyikre esküszik, mindegyik véd, a legnagyobb jelentősége a kényelem kérdése.
- „Lyukacsos” vagy sem – A perforált kesztyűk jobban szelelnek, így nyári melegben sem izzad bele olyan könnyen a kezed, viszont hamarabb be is ázik, ha túrázásról van szó.
- Gyűrűsujjhoz rögzített kisujj – a kisujjat összevarrják a gyűrűsujjal, így a nem tud kicsavarodni, ha olyan szerencsétlenül esnél. Habár elesni már eleve nem szerencsés…
- Kevlár/aramid – Vannak olyan típusok is, amelyek aramid szállal vannak erősítve.
Kevlár márkanév alatt ismert a piacon a szintetikus (para-aramid) szál, amely összehasonlítva a többi erősítő szállal, elsősorban az alacsony fajsúlyával tűnik ki (40% könnyebb, mint az üvegszál). Emellett magas a kopásállósága, a hőállósága, és a szakítószilárdsága.
Tudtad-e? Nem csak marha, juh, kecske, kenguru, de már rájabőr betétes kesztyűt is lehet kapni a piacon, melynek a nagykönyv szerint nagyobb ellenálló képessége van, mint társainak.
Sokszor felmerül a ruha-kesztyű méretének esete, avagy mennyire legyen hosszú a kabát ujja és meddig érjen a kesztyű? Általában az a fontos, hogy a kesztyű és a mandzsetta között átfedés legyen, így a csuklód védve van a széltől és az esetleges sérülésektől.