Hogyan protektorozd fel magad, ha pályázni készülsz a motoroddal?
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy milyen fontos a megfelelő védőruházat, ha motorozni akar az ember – függetlenül attól, hogy ezt közúton vagy versenypályán teszi.
Egy valamire való alapfelszerelésnek tartalmaznia kell egy protektoros cipőt/csizmát, egy protektoros kesztyűt, egy gerincprotektort és a ruházatban található térd- (és lábszár-), csípő-, könyök-, és vállprotektorokat, valamint egy bukósisakot.
A védelem az elsődleges, avagy protektorok a középpontban
Első körben fontos azzal tisztában lenni, hogy a protektorok önmagunkban az esés következtében bekövetkező ütéstől védenek, a csúszástól nem – arra a bőrruha lett feltalálva.
A lehetőségek tárháza szinte végtelen: annyi féle-fajta protektor kapható, mint a rosseb, ráadásul a „Level 1” és „Level 2” tulajdonság nem feltétlenül elég információ. A standard minősítő (hivatalos CE) tesztek során a protektorra egy súlyt ejtenek, méghozzá úgy, hogy 50 Joule mozgási energia érje azt a becsapódási ponton. Ezután megmérik azt az átlagos áthatolási erőt kiló Newtonban, amit a felszerelés átenged, egyenesen az emberi testre.

Ennek megfelelően beszélhetünk Level 1-es (max. 18 kN) és Level 2-es (max. 9 kN) besorolásról. Sajnos a két kategórián belül is jelentős hatékonysági szintkülönbségek lehetnek az átengedett erőhatás tekintetében, ezért mindenképp érdemes utána olvasni, hogy mely márka milyen védelmi szinttel rendelkező protektorokat kínál.
Egy azonban biztos: ezek akkor óvnak a leginkább, ha szűk ruházat alatt viseled őket, így esélyük sincs elmozdulni vagy leszakadni rólad.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. ![]() |
A kemény protektorok többségét nem a komfortosság és kényelem jellemzi, és inkább éles tárggyal ütközésnél van nagyobb jelentősége (mint pl. endúrózásnál sziklák, faágak stb.), így utcára illetve pályahasználatra érdemes puha, ütésre keményedő védelemmel felszerelni ruhádat.

Az egyik legfontosabb védőfelszerelés a gerincprotektor
azt a variációt hagyjuk is ki, hogy egyáltalán nem használsz ilyet! (A gerinc védelmének jelentőségét most nem boncolgatnám, remélhetőleg mindenki tisztában van ezekkel a dolgokkal.)
Figyelem!
A dzsekik nagy részének hátába gyárilag nem tesznek igazi gerincprotektort, csak egy vékony szivacsot, amely sosem fogja megvédeni a hátadat egy zakózásnál. A ruhába applikálható gerincvédőt ennek a helyére lehet betenni, a szivacs a megfelelő forma (és méret) kiválasztásában van segítségedre.
A beépíthető hátprotektor előnye, hogy nem kell külön bajlódnod a felvétellel, hiszen a kabát/ruha magadra öltésével a gerinced is védve van. Hátránya, hogy a zseb korlátozza a bele rakható protektor méretét, a védett terület nagyságát.
A külön felvehető gerincprotektor mérete jóval nagyobb lehet, a farokcsonttól egészen a nyaki gerincig elérhet, így teljes védelmet nyújt a hátadnak. Nagy előnye, hogy bármelyik ruhád és kabátod alá fel tudod venni, így nem kell mindegyikbe külön megvenned, cserébe mindig rá kell szánnod 1-2 plusz percet a beöltözési rituálédban.
Itt jegyezném meg, hogy megfontolandó a motoros légzsák kérdésköre is. Egyre több bajtársunk dönt úgy, hogy nem bízza a véletlenre életének megóvását – akár a figyelmetlen közúti sofőrök miatt, akár pályamotorozásról van szó. A gyártók jelentős része kínál már lufikat, amelyek nem feltétlenül csak egy adott, ahhoz kialakított ruha alá passzírozhatók be.
Ha te is kacérkodsz a dologgal, figyelmesen járj utána a részleteknek, ugyanis ha már meglévő szerkódhoz szánod, számolj azzal, hogy teljesen passzentos dresszt nem javasolt felvenni ballonos mellényre. A légzsák aktívvá válásakor kell néhány centiméter a kinyílásához, különben a testedet fogja összenyomni, ne adj’ Isten, ha nincs elég hely a ruha tágulásáig, akár szívleállást is okozhat.
Ne akard az aszfaltot pucér praclival simogatni – használj kesztyűt!
Számtalanszor beleborzongok, amikor meglátok egy (teljesen mindegy milyen típusú) motorral közlekedő delikvenst, pucér praclikkal. Hiszen mi az első, ami földet ér egy buktánál? Hát persze, hogy a kezed. Tehát nem érdemes kispórolni a protektorokkal ellátott kesztyűt a felszerelésből.
Szerencsére van választék a piacon, így eldöntheted, hogy textil vagy bőr, nyári vagy téli, valamint használatnak megfelelően: verseny (sport), utcai, túra, motokrossz, endúró stb. kézre valót szeretnél viselni. Vannak kifejezetten nők számára gyártott típusok, de az uniszex változatokból is ki lehet fogni kis méreteket.
A kesztyűknél különbözőséget képez még az is, hogy:
- Milyen protektorokkal van ellátva – Puha, műanyag, karbon, magnézium, stb. anyagokat használnak. Részletkérdés, hogy ki melyikre esküszik, mindegyik véd, a legnagyobb jelentősége a kényelem kérdése.
- „Lyukacsos” vagy sem – A perforált kesztyűk jobban szelelnek, így nyári melegben sem izzad bele olyan könnyen a kezed, viszont hamarabb be is ázik, ha túrázásról van szó.
- Gyűrűsujjhoz rögzített kisujj – a kisujjat összevarrják a gyűrűsujjal, így a nem tud kicsavarodni, ha olyan szerencsétlenül esnél. Habár elesni már eleve nem szerencsés…
- Kevlár/aramid – Vannak olyan típusok is, amelyek aramid szállal vannak erősítve.
Kevlár márkanév alatt ismert a piacon a szintetikus (para-aramid) szál, amely összehasonlítva a többi erősítő szállal, elsősorban az alacsony fajsúlyával tűnik ki (40% könnyebb, mint az üvegszál). Emellett magas a kopásállósága, a hőállósága, és a szakítószilárdsága.
Tudtad-e? Nem csak marha, juh, kecske, kenguru, de már rájabőr betétes kesztyűt is lehet kapni a piacon, melynek a nagykönyv szerint nagyobb ellenálló képessége van, mint társainak.
Sokszor felmerül a ruha-kesztyű méretének esete, avagy mennyire legyen hosszú a kabát ujja és meddig érjen a kesztyű? Általában az a fontos, hogy a kesztyű és a mandzsetta között átfedés legyen, így a csuklód védve van a széltől és az esetleges sérülésektől.

Ez nem a Hamupipőke sztori, viselj megfelelő lábbelit
Ahogyan a kesztyűknél, úgy itt is az első kérdés az, milyen típusú motorral, milyen stílusban motorozunk. Nőknél a választási nehézségeket tetőzve grátisz dilemma, hogy ne olyan cipellőt kelljen választanod, amelyben úgy nézel ki, mintha most jöttél volna ki a gyárból, és magadon felejtetted volna az acélbetétest. Érthető.
Viszont sokszor kompromisszumot kell kötnöd: elsősorban óvjon, hiszen védőfelszerelésről beszélünk, így kérlek, ne motorozz se tangapapucsban, se magassarkúban, se protektorok nélküli utcai cipőben.
Motoros baleseteknél magas a bokasérülés veszélye, ezért ezeket a lábbeliket bokavédő protektorral látják el, nem beszélve a váltóerősítésről, amely hiányában halandó cipőd és a lábfejed is tropára mehet.
Szerencsére van azért választék, bár a női motoros cipők és csizmák többsége eléggé színszegény: fekete – fehér – pink, elvétve piros. Ha inkább egyedibb színekre vágysz, két dolgot tehetsz: választasz az uniszex darabokból, vagy hozzá értő kezekkel utószínezteted.
Protektoros cipők:
A motoros cipőkben ugyanúgy megtalálható a legtöbb védelmi rendszer, mint a csizmákban. Bokaprotektor van bennük, sarok- és lábfejerősítések, valamint merevített talppal rendelkeznek. Hosszukból adódóan egyedül a sípcsontvédő hiányzik belőlük. Formájukat és típusukat tekintve választhatsz a teljesen városi kinézetű sportcipő jellegtől kezdve, a bakancsokon át, egészen a „rövid szárú sportcsizma” verziókig.
Túracsizmák:
Hosszabb szárú, protektorokkal felszerelt, utcai csizmákra hasonlító típusok. Általában elmondható, hogy a hétköznapi vagy túracsizmák kevesebb védelemmel vannak ellátva, cserébe kényelmesebb bennük a járás, illetve sokszor vízállóak is.
Sportcsizmák:
A gyártók mindenféle rugalmas betétekkel igyekeznek minél komfortosabb darabokat kínálni, hogy, motorozás közben a lehető leghatékonyabb legyen a viseletük. Mint a kesztyűknél, itt is választhatsz perforált és zárt változat közül motorozási stílusodnak megfelelően, mivel ezek is alkalmasak túrázásra, vagy akár hétköznapi alkalmazásra, de csak kompromisszumokkal.
Lendületes motorozáshoz, ahol a lábfejed érinti a földet – mert olyan mélyre döntöd a vasat -, érdemes cserélhető koptatóval ellátott csizmát választani.
Egyes darabokban extraként bokagép is található, ami megvédi a bokádat a kicsavarodástól.

Ha biztonságod nem semmikép sem akarod a véletlenre bízni, illetve a motoron töltött időt komfortosabbá szeretnéd tenni, érdemes egyéb motoros kiegészítőket is beszerezni.
Csípőprotektor:
A motoros ruhák egy részében alapjáraton is van csípő protektor. Ha véletlenül az oldaladra esel, vagy csúszás során éleddel veszel le egy nálad erősebb tereptárgyat, ezzel elkerülhető a komolyabb sérülés lehetősége. Ha jelenlegi szerkódban nincs ilyen, ne aggódj, a legtöbb nadrágban elő van készítve annak a helye, zsebe. Mint minden más protektor esetében, itt is érdemes elvinni magaddal a ruhád a próbához: nem mindegy, milyen formájú, méretű és típusú protektor illik az alakodra, illetve lesz jó az öltözéked alá.
Mellkas protektor:
A mellkas védelmének fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni, hiszen a motoros balesetek legnagyobb része városban történik. Ahogyan gerinccel, úgy mellkassal is le lehet venni bármilyen akadályt, ami szintén nem kellemes, még protektorokkal sem. A ruhákban csak elvétve található ilyen védelem, így legtöbb esetben neked kell beszerezned valamilyen formában: különálló mellkasprotektorként vagy protektoringben.
Vesevédő:
Hidegebb és melegebb időjárási körülmények között egyaránt jól jöhet egy vesevédő, ami nem csak fixen, hanem még melegen is tartja a derekat. Ha nem szeretnél vesevédő felvételével külön vesződni, néhány kabátban/ruhatípusban külön kis zseb van ennek kialakítva, vagy választhatsz vesevédővel ellátott különálló gerincprotektort is.
Protektoringek:
Amennyiben nem szeretnél kimondottan motoros felsőruházatot hordani, de fontos számodra az ütés elleni védelem, jó választás lehet a protektoring, mely általában az összes felsőtest protektort tartalmazza, de bármilyen ruhadarab ráhúzható.
Aláöltözők:
Az aláöltöző anyagnak köszönhetően nagymértékben javítja a komfortérzetet minden időjárási körülmény esetén, különös tekintettel a szellőzésre. Gondolj csak bele, elmész egy körre a nyári melegben, felöltöd magadra a bőrruhádat és ki sem tetted a lábad még a lakásból, már szakad rólad a víz.
Na, ekkor próbáld meg levenni a bőrt magodról, aláöltöző nélkül. A világ egyik legjobb találmánya a technikai ruhadarab, amely nemcsak a fel-és leöltözést könnyíti meg, de kevésbé fog szaglani a motoros szerkód egy kiadós pályanap után. Thermo-változatban pedig a hűvösebb napokon teszi kellemessé a motorozást.
Hűvösebb időben érdemes a nyakadat is védened a szél ellen, hisz senkinek sem hiányzik sem egy torokgyulladás, sem egy megfázás. Erre egy jó megoldás a csősál, amely nem is egy eget verően nagy összegű dolog, viszont annál hasznosabb apróság.
Ezek a sálak viszont sokszor túl bőnek bizonyulnak a vékony női nyakra, így az le is csúszhat menet közben. Éppen ezért érdemes maszkot viselni, hiszen torok résznél az is fed, illetve véd attól, hogy a teljes sminked a bukód arcpárnáin végezze.
Térdkoptató:
A motoros bőrruhák egyik cserélhető kiegészítője, amely arra szolgál, hogy „térdletételnél” ne a ruhád anyagát, hanem a koptatót csiszolja az aszfalt. Túl nagy jelentősége nincs, leginkább visszajelzésre lehet használni (hogy érezd, milyen mélyre van döntve a motor az aszfalthoz képest), illetve extrém esetben ez által akár “rá lehet kicsit támaszkodni az útra”.
Esőruha:
Hasznos kiegészítő, ha az ember esőben sem rest motorra ülni. Ha te is közéjük tartozol, érdemes a sötét színeket elengedned és látható neon színekben, vagy fényvisszaverő csíkkal ellátott változatot választanod, hiszen szakadó esőben a fekete lovagot a kutya nem fogja észrevenni.
Tudom, nem egyszerű feladat a számunkra megfelelő teljes felszerelést megtalálni és összerakni, főleg nem elsőre – de nem is lehetetlen. Érdemes minden egyes védőfelszerelésről tájékozódni, melyik mit tud, kinek ajánlott, milyen motorozási stílushoz, mely évszakban javasolt azok használata.
Semmiképp szabad a szőnyeg alá söpörni azt, hogy esésnél a megfelelő védelem elbagatellizálása akár végzetes hibát is jelenthet. Protektorok, kesztyű, csizma, egyéb védelem – ezekről sem szabad megfeledkezni, hiszen mind értünk vannak, ha már ilyen „veszélyes” hobbi dobogtatja meg a szívünket.