Ébredés a téli álomból: a motorkerékpár tavaszi felkészítése
Az indítás pillanatai
Mindig az indítás első pillanatai a legkritikusabbak, ekkor kopik a motor a leginkább, mert a hosszú állásban az olaj a felül elhelyezkedő, olajozást igénylő alkatrészekről lefolyik. Így ha valami miatt nem épül fel időben az olajnyomás, akkor súlyosan károsodhat a motor.
Ha beindult, figyeljük az olajnyomás visszajelzőt, és ha sokáig nem alszik el, állítsuk le a motort, és próbáljuk később az indítást. Ha az olajnyomás nem épül fel, akkor valami probléma van a kenési rendszerrel. Keressük meg a hibát, vagy keressünk fel szerelőt, és vele javíttassuk meg a motort! Semmiképp se használjuk így tovább! Lehet, hogy csak egy visszajelző, vagy olajnyomás érzékelő hibásodott meg, de akár dugulás is okozhatja a hibát.
Mosás
Attól függetlenül, hogy zárt helyen, avagy csillaggarázsban állt kedvencünk, egy alapos mosást és tisztítást szintén végezzünk el! Ha ez a téli leállításkor nem történt meg, még inkább javasolt. A bogarak testében lévő savas anyag sok esetben olyan masszívan károsítja a fényezett felületeket, hogy csak komoly gépi polírozással lehet eltávolítani. Ez vonatkozik a bukósisakokra is, így erre érdemes a szezonban is odafigyelni.
A saras, olajsaras, láncspray felverődéses foltokat érdemes teljes mértékben eltávolítani. Hasznos a láncot is teljesen megtisztítani a láncspraytől, mivel az a több ezer kilométer alatt összeszedett port, koszt is magával hordozza, ami folyamatosan gyűlik, rontva a kenőképességet, rövidítve a lánc élettartamát akkor is, ha rendszeresen kenjük. A gusztustalan massza koncentráltan legfőképp a kis fogaskerék körüli részen gyűlik össze, ahol ugyan nincs szem előtt, de idővel gondot okozhat, és egyre nehezebb lesz eltávolítani.
A villaszárakon maradt szennyeződést, bogarakat, port is takarítsuk le, így kímélve meg a teleszkóp szimmeringet, és a villaszárat a gyors haláltól.
Kerüljük az erős vegyszereket, a magasnyomású mosókat, – kerti slag bőven elég – mivel ezek könnyen kárt tudnak tenni bizonyos alkatrészekben, és műszaki hibákat is produkálhatnak. Többek között a vízhűtők lamelláit is összekócolhatja az erős vízsugár, így rontva annak hatásfokát és esztétikáját is.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Semmiképp ne álljunk neki meleg motort mosni! Ha mentünk vele, várjuk meg, míg kihűl, vagy reggel, vagy még indulás, beindítás előtt végezzük el a mosást. Ha a szárazra törléssel végeztünk, indítsuk be, győződjünk meg róla, hogy rendesen üzemel e a motor. Célszerű ilyenkor menni vele néhány kilométert, hogy a fék környékéről és egyéb helyekről a víz kiszáradjon, hogy a blokk környékén ne maradjon oda nem való folyadék.
Amennyiben mostoha körülmények között tároltuk motorunkat, a mosás után mindenképp érdemes a fényezést, krómozást, műanyag, műbőr alkatrészeket a megfelelő ápolószerrel lekezelni, így sokáig megőrizhetjük az elemek újszerű állapotát, és a továbbiakban keletkezett szennyeződéseket is könnyebben tudjuk majd eltávolítani.
Indulás előtti átnézés
Érdemes tüzetesebben átnézni motorunkat az első hosszabb út előtt. Lelazult műanyag idomok, csavarok a bosszúságtól kezdve egészen a balesetig terjedő okokat produkálhatnak. Ha van topcase-ünk, vagy oldaldobozunk, annak rögzítési pontjait is ellenőrizzük, hogy ne egy túra kellős közepén törjön el valami a jellemzően túlpakolt, extra, passzív súly miatt.
Ellenőrizzük a lánc feszességét, a gumik állapotát, a guminyomást, fékfolyadék szinteket, azt, hogy nem szorulnak e a gáz-, kuplung bowdenek! Szükség esetén tisztítsuk meg, és lássuk el kenőanyaggal őket.
A cikknek még nincs vége. Lapozz tovább!