A visszahozott gyerekkorom: Honda MSX125 Grom 2021 teszt
Nem lehet panasz az előírt karbantartások gyakoriságára sem, elvégre csak több mint 16 000 kilométerenként kell felnyitni a nagyméretű, 2,5 literes légszűrőházat, hogy kicseréljük a levegőszűrő betétet. Szintén lényeges változás, hogy a korábbi egy helyett két részből áll a leömlő és maga a kipufogódob.
Ha már szóba került az erőforrás, köztudott, hogy 2020. január elsején életbe lépett a korábbinál szigorúbb, Euro5-ös környezetvédelmi norma, aminek természetesen megfelel az MSX125 Grom új egyhengerese. Röviden úgy lehetne összefoglalni az új szabályozás lényegét, hogy jelentősen csökkent a szénmonoxid-kibocsátás maximális mértéke, és kötelező 40%-kal mérsékelni a motorkerékpárok teljes szénhidrogén-kibocsátását. Emellett az Euro5-ös minősítés megköveteli a részecskeszám (PM) felső határértékének betartását, sőt kötelező a kopogásos égés ellenőrzése is, hiszen nagymértékben növeli az erőforrás károsanyag-kibocsátását.
A Grom váza és a felfüggesztés
Miként említettük, lényegében nem változott az MSX125 Grom jól bevált futóműve, tudniillik a villa és a hátsó teleszkóppár az elődben is tökéletesen ellátta feladatát. Márpedig továbbra is olyan motor elkészítését tűzték ki célként, mely könnyen kezelhető városban, akár parkolás közben is, de a lakott területet magunk mögött hagyva is élvezetes, ingázzunk egyedül vagy utasunkkal.
Négyzet keresztmetszetű, acél gerincváza rendkívüli merev, egyben stíluselemnek is kiváló, mivel közvetlenül, jól láthatóan csatlakozik hozzá a lengővilla és a többi alkatrész, ezáltal letisztult, minimalista megjelenést kölcsönöz a Gromnak. Elvárt merevsége mellett ideális mértékben rugalmas konstrukció, különösen a lengővilla és az erőforrás bekötési pontjainál, ami szintén hozzájárul, hogy a stabilitás és a kezesség mellett a kényelem is messze átlagon felüli lehessen.
Más szempontból is jó választásnak bizonyult ez a vázszerkezet, hiszen így az üzemanyagellátó-rendszer és a gyújtás alkatrészei is elfértek a nagyobb űrtartalmú, 6 literes tank takarásában. Fürgeségének záloga, hogy tengelytávja hihetetlenül rövid, mindössze 1200 mm. Fontos továbbá, hogy a villaszög 25˚, az utánfutás 84 mm, ráadásul mindössze 103 kg menetkész tömeg mellett.
Mivel felszálláskor csak 761 mm magasra kell lendíteni a lábat, az MSX125 Grom használata és vezetése egyszerűen gyerekjáték, és csekély súlyának köszönhetően rendkívül könnyen szállítható furgonban vagy akár utánfutón.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Bátran kijelenthetjük, hogy a Grom felfüggesztése „osztályon felüli”, elvégre 31 mm-es, fordított első villája nagyban csökkenti a rugózatlan tömeget, mi több, hagyományostól eltérő, nagydugattyús kialakítása révén sokkal hatékonyabb csillapítás jellemzi. A nagymotorokról ismerős, masszív, teljes értékű alsó és felső villahíd tovább javítja az első futómű merevségét, s ezzel a kezelhetőséget is, akárcsak a könnyű, mégis masszív központi rugóstag, valamint a H alakot formáló, 50 x 25 mm-es profilú lengővilla.
Még látványosabb lett a Grom átdolgozott, de továbbra is 5 küllős, 12”-os átmérőjű kereke. A 2,5” szélességű ráfon elöl 120/70-12, míg hátul 130/70-12 abroncs feszül, tovább fokozva a motor – álló helyzetben is – dinamizmust sugárzó megjelenését. Csak úgy vonzza a tekintetet a két kerék, főként, hogy elöl aranyszínű, kétdugattyús féknyereg díszíti, míg a tárcsák átmérője elől 220, hátul pedig 190 mm. Az ABS rendszert az IMU működteti.