EseményekKiemeltMotorkiállítás

Visszaszivárognak az AMTS-re a motorok

Az elmúlt hétvége az AMTS lázában égett. A korábban a motorkiállítás mellett működő kiállítás hivatalosan 18.alkalommalkerült megrendezésre. Az AMTS először bedarálta a motorokat, de most úgy néz ki, hogy lassan visszaszivárognak a kétkerekűek is a Hungexpora. A 80.000 látogatót nézve úgy tűnik, igény az van rá.

Azért imádom ezt az időszakot (t.i. az AMTS környéki napokat), mert ilyenkor megtelik a város extrém járművekkel. A hét elején bármerre járunk Budapesten, mindig felbukkan egy-egy őrült tuning verda, ami épp a kiállításra készül, majd a kiállítás ideje alatt azok is előveszik a járgányaikat, akik nem állították ki a kocsit. És akkor még a motorokról nem is beszéltünk.

Nem csak a látogatottság döntött rekordotidén, az UNIX-AMTS minden szempontból az eddigi legnagyobb volt, amire valaha is sor került a Hungexpón. A programhelyszínek tekintetében a vásárközpont összes kiállítási csarnoka, azaz mind a hét pavilon megtelt, az autós-motoros világ minden létező tematikájával.

A programok és látnivalók kül- és beltéren összesen több mint 130.000 négyzetméteren zajlottak. Odabent több mint 350 egyéni kiállító cég, és klub standja, kint pedig teljesen új elrendezésű drift- és off-road aréna, népes tuning találkozó, valamint a Patricar jóvoltából soha nem látott számú résztvevővel lezajlott hangnyomás verseny várta a látogatókat.

Maga az AMTS amúgy engem kevésbé hoz lázba. Nem vagyok autó őrült, ami abból is látszik, hogy egy húszéves Suzuki Swifttel járok. Nem mondom, hogy nem bírnék elviselni egy menő verdát, de sajnálnám, hogy abban álljon a pénz. Erre ott van a motorom.

Nem véletlen tehát, hogy amikor hosszas dugulás után kiértem pénteken – a sajtónapon – a Hungexpora, első utam a Keeway sajtótájékoztatójára vezetett a G pavilon nagyszínpadához. A második pedig a H-pavilonba, ahol az Adves Moto mutatta be az idei újdonságait. Később persze körbejártam az egész kiállítási területet, és végül a kedvencem a D pavilon lett. De ne szaladjunk ennyire előre!

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book
AMTS 2024 Keeway

A Keewey – szerintem – az összes elérhető modelljét kihozta a kiállításra, és bár nem centiztem le a méreteket, a több mint 500 nm-es standdal nekem úgy tűnt, ők bérelték a legnagyobb kiállítási területet a motoros cégek között. Szükség is volt a hatalmas helyre, hiszen a cég a Keeway-en kívül három másik márkát is forgalmaz. A Benelli motorok és az nzi robogók mellett egy új márkát is bemutattak: az MBP márkanév alatt a 125-ös robogótól a 125 utcai modelleken keresztül az 1000 ccm-es power cruiserig minden megtalálható, ami szem-szájnak ingere.

Mivel a kiállítás szabad területén lehetőség volt a motorok kipróbálására, éltem a lehetőséggel, hogy még a hétvégi tömeg előttduruljak egy karikát az új modellekkel. A választásom egy túraendurora, a Benelli TRK 702X-re és városi nakedre, az MBP M502N-re esett. Előbbi beloptaa szívembe magát a nagy testhez képest alacsony üléspozíciójával, utóbbi pedig a könnyű kezelhetősge miatt lesz mindenki kedvence.

Az Adves moto több új modellt leplezett le a kiállításon:

A Brixton Cromwell 1200X modellel a klasszikus nagyvas scrambler-es változata. Az új formatervű márkajelzés, a gyönyörű, törtfehér fényezésű üzemenyagtank és az aranyszínű keréktárcsák már messziről árulkodnak arról, hogy itt egy különleges modellel van dolgunk. A bütykös Pirelli Scorpion Rally STR gumikkal szerelt küllős kerekek és a széles, magas és merevítővel is ellátott kormány mellett a fémből készült haspáncél, a bukócső és a lámparács is látványos és hasznos stíluselemek.

A Malaguti Madison 125 már negyed évszázada rója az utakat, nem csoda tehát, hogy az ötödik generációs modellben kiforrott technika dolgozik. A dinamikus, mégis kis fogyasztású motorblokk, a remek futóművek, a könnyű kezelhetőség és a harapós, ABS-sel ellátott fékrendszer mellett a bolognai mérnökök olyan extrákkal kényeztetik a vezetőt, mint a színes kijelző, a riasztó, a formás LED fények, az USB aljzat vagy éppen a kulcsnélküli indítás.

AMTS 2024 Adves Moto

At RQi a három évvel ezelőtt bemutatott NIU koncepciómotor is megérkezett Európába. A NIU elektromos motokerékpárjának adatai több, mint meggyőzőek: 450 Nm nyomaték, 7500 watt maximális teljesítmény mellett a 0-50 sprintet 2.9 másodperc alatt teljesíti az RQi. A Brembo féknyergek, a nagyméretű féktárcsák mellett ABS rendszer és kipörgésgátló is felügyeli a menetbiztonságot. Az elöl-hátul állítható felfüggesztések mellett a kulcs nélküli indítás, Bluetooth- kapcsolat, rablásgátló rendszer és GPS nyomkövető és a NIU okosalkalmazás is a felszereltség része.  Az RQi mindezeken felül beépített kamerákkal is rendelkezik. 

Az XQi a városi intelligens közlekedés forradalmát vezető NIU első elektromos terepmotorja. Középmotor hajtja, mely a 8000 wattos csúcsteljesítmény mellett 357 Nm nyomatékot visz át lánchajtással a hátsó kerékre. Elöl 19, hátul 20 hüvelyk méretű terepgumikat találunk, a felfüggesztés elöl-hátul állítható. Az önsúlya mindössze 76 kilogramm, a hatótáv a 72V 32Ah kapacítású akkumulátornak köszönhetően 90 kilométer. Az XQi3 természetesen kompatibilis a NIU okosalkalmazással, emellett Bluetooth és NFC kapcsolatot is kezel, a frissítésről OTA (over the air) rendszer gondoskodik automatikusan.  

A KQi Air az ultrakönnyű e-rollerek új generációja. Magnézium-karbon kivitelben készül, így a súlya mindössze 11.9 kg. Az egyedülállóan kicsi önsúly komoly műszaki tartalommal párosul. A 350 Wattos teljesítmény (700 Watt csúcsteljesítmény) rendkívül dinamikusan mozgatja a könnyű felépítményt, a líthium-ion akkumulátorcsomag 50 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. A széles kormány és taposó, a 9.5″ -os levegővel fújt kerekek, az elülső tárcsafék és a regeneratív fékrendszer mellett irányjelzők, első-hátsó lámpa, valamint NFC okos zár és NIU applikáció teszi különlegessé ezt az elektromos rollert.

AMTS 2024 Harley-Davidson

Bemutatkozott a Hosszútávú Motoros Világbajnokság (EWC) magyar csapata

Az AMTS-en bemutatkozott az első magyar csapat, amely részt vesz a Hosszútávú Motoros Világbajnokság (EWC) versenysorozatban. A Moto-Jungle Racing egy újonnan alakult motoros endurance egyesület. Céljuk, hogy egy 100 százalékban magyar csapatot versenyeztessünk a Nemzetközi Motorkerékpár Szövetség (FIM) által szervezett Hosszútávú Motoros Világbajnokság (EWC) versenysorozatban.

Ez a versenysorozat a LeMans-i 24 órás, a spa francorchamp-i 8 órás, a suzukai 8 órás és a Bol d’Or 24 órás motorversenyeket foglalja magában minden évben.

A világbajnoki sorozatban még sosem vett részt magyar csoport. Legutoljára a Bol d’Or versenyen találkozhattunk a Pannónia motorgyár indulóival az 1950-es és ’70-es években, a LeMans-i 24 órás versenyen viszont sem autós, sem motoros magyar csapat nem indult még soha.

A sajtótájékoztató egy időben volt az Adves moto bemutatójával, így aztán erről lemaradtam, pedig ott voltak:

  • Kovács Sándor, az 1972-es Bol d’Or 24 órás verseny Pannónia csapatának egyetlen élő pilótája
  • Rizmayer Gábor, többszörös bajnok motorversenyző, mint a Moto-Jungle Racing versenyigazgatója
  • Molnár Gergő, Alpok-Adria Kupa sorozat győztes motorversenyző, mint a Moto-Jungle  Racing versenyzője
  • Horváth László, a Moto-Jungle Racing csapat vezetője

Custom Bike Contest – motorépítő bajnokság

A D pavilonban a korábbi évekhez hasonlóan a veterán klubok mutatták be szépségeiket, és itt kaptak helyet az ’50-60-as évek stílusában épített Hot Rod-ok. A 50′ Brothers neve által fémjelzett show nem csak a kiállított gépparkkal, de autentikus programokkal, és koncertekkel kalauzolták vissza a látogatókat az amerikai járműgyártás első évtizedeibe.

Idei újításként, az AMTS keretein belül először került sor a csapat saját szervezésű motorépítő versenyére, amely Custom Bike Contest néven fogta össza újra hazánk tehetségeit és az általuk épített kétkerekű remekműveket. A kiállított csaknem 40 egyedi motorkerékpár között voltak olyanok, amiket már láthattunk korábban, és voltak olyanok is, amik az elmúlt évek alatt készültek.

A nagyközönség megnézhette a Gigamachine Choppers építéseit, amelyek egy héttel korábban Pozsonyban képviselték sikerrel hazánkat, de láthattuk a Berci Custom Choppers építéseit, pl. az Indian Larry motort, amiről már a Csajokamotoron.hu oldalain is írtunk korábban. Ott volt Frabato különleges Harley-Davidsonja is, amely éppen eladó sorba került, és még Müce is hozott motort Svájcból.

CUSTOM BIKE CONTEST 2024 – EREDMÉNYEK

Old School kategória

  • különdíj 43. Red Shovel Monster Customs H-D Shovelhead (1981)
  • 1. helyezett 41. Glory Machine Monster Customs H-D (2018)
  • 2. helyezett 17. Spring Bob Authentic Honda Shadow Handcraft Honda VT 600 Shadow (1990)
  • 3. helyezett 4. DFT Sali Ákos Honda VT 600 (1993)

Cafe Racer kategória

  • különdíj 33. Gigamachine Dyna Cafe Gigamachine H-D Dyna (2000)
  • 1. helyezett 7. Rudi’s Garage Yamaha XS 360 (1977)
  • 2. helyezett 2. Café Hair Művek Yamaha XV 750 (1981)
  • 3. helyezett 40. Sportster Ink Monster Customs H-D Sportster (2002)

Modified Metric kategória

  • 1. helyezett 45. Flowerstroker Fury Authentic Honda Shadow Handcraft Honda 1300 VTX Fury (2011)
  • 2. helyezett 36. Gigamachine Big Boy Gigamachine Yamaha XV 1900 (2008)
  • 3. helyezett 13. Kistáska Gózan Gábor fűkasza motor (2018)

Modified Coll kategória

  • különdíj 34. Gigamachine FatBoy Bobber Gigamachine H-D Fatboy (2000)
  • 1. helyezett 11. Sárdi Benjámin H-D Fatboy Injection 100th Anniversary (2003)
  • 2. helyezett 28. The Chicano Gigamachine H-D Softail (2016)
  • 3. helyezett 27. Single Swing Gigamachine H-D Softail (2010)

További különdíjak:

  • Ladies’ Különdíj 44. Lysanne Nissen H-D IronHead
  • Wild Magazin Custom Bike különdíj: Frabato’s Santa Muerte Bike Gigamachine H-D Softail
  • Best Iron Work 24. MCB Müce H-D FXRS (1984)
  • Best Paint különdíj 20. The Chain Zsiga Bertalan Lifan blokkból (2022)
  • Best Paint különdíj 16. Panbobi Szabolcs Attila Pannónia P10/T5 (1968)
  • Best Paint 29. Frabato’s Santa Muerte Bike Gigamachine H-D Softail
  • Best of Show különdíj 5. Elsa Stephan Schacker FLH 1200 Electra Glide (USA) (1978)
  • Best of Show 1. Jónás Panhead JTD Custom Bikes H-D Panhead (1956)

A motoros kiállítók nagyrészt a H és a G pavilonokban voltak, és örömmel vettem tudomásul, hogy bár még bőven elég volt ez a hely a motoros cégeknek, talán lesz még ebből ismét A pavilonos kiállítás.

AMTS 2024 Benelli TRK 702

A motoros témájú kiállítók a következők voltak:

A lista ígéretes. Ha jövőre a japán és az olasz márkák is képviselnék magukat, akkor már célegyenesben lennénk egy saját, csak motoros kiállítás felé.

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük