Veramama majd 90 évesen visszatér a „gyökerekhez”, addig marad a Drag Star
A 12. Nemzetközi Női Motoros Napon találkoztunk először. Egy csupa szív, jókedéjű nőt ismerhettem meg, és amikor megtudtam, hogy 68 éves, nem akartam elhinni!
Egy hét múlva motorra ültünk Nellivel, hogy meglátogassuk. Nem kis feltűnést keltve robogtunk végig a kis falun, hiszen egy ilyen helyen, mint Kéleshalom, nem mindennapos látvány két nagymotoros csaj!
Vera,és a lánya Lívia – mikor meghallották a motorok hangját – kijöttek az utcára, hogy üdvözöljenek bennünket! A kapun belépve gyönyörű zöld kertben találtuk magunkat, ahonnan a nappaliba invitáltak bennünket. Vera férje csak ült, és csendben hallgatta a női csacsogást, ami Nelli kérdéseivel kezdődött. Eleinte kérdezgettük Verát, de aztán bemelegedett és csak mesélt, mesélt…
Úgy döntött, levizsgázik. Igen ám, de egy 17 éves lány akkoriban sem kaphatott nagymotor jogosítványt (bár egyszerűbb volt, mint ma, nem volt ennyi kategória), vagyis csak szülői engedéllyel! A szülők viszont nem írták alá a papírt.
Tizenévesen nem tanulhatott tovább, mert akkoriban dolgozni kellett. Minden dolgos kézre, minden megkeresett fillérre nagy szükség volt, így az erdészethez került. Ott az erdei, poros, földes utakon próbálta ki először a 125-ös Csepelt, és máris beleszeretett a motorozásba!
Mondhatnánk, hogy „nagy dolog, én is ilyen vagyok”, de azért az 50-es években bizony ez igen nagy dolognak, és még nagyobb lázadásnak számított!
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. ![]() |
„Csak nem képzeled, hogy fiatal lány létedre a férfiakkal fogsz motorozni?”
Mit volt mit tenni, alá kellett hamisítani az engedélyt! Így aztán 17,5 évesen „A” kategóriás jogosítványt szerzett!
Saját első motorjához (egy Danuviához) a nagybátyja segítette hozzá, de így is két havi fizetésébe került. A többi lány új ruhákra gyűjtött, az Ő álma a motor volt.
Ezután ismerkedett meg a férjével, és innentől kezdve együtt motoroztak. …illetve motoroztak volna, ha a mi Veránk nem vitte volna el nap mint nap a 250-es Jawát, ami a közös motorjuk volt! Mert ugye kinek van kedve a homokos utakon biciklit tekerni? És mivel Vera munkahelye volt messzebb, István biciklizett, a motort meg az asszony hajtotta!
Mikor megszülettek a gyerekek, a motort kényszerűen felváltotta az autó, ezért 1982-ben eladták a Jawát, és vettek egy Simson Schwalbe-t, ami még a mai napig a garázsban áll. Ebből az időből elmesélt egy történetet:
Fiatal srácok játszottak az utcán egy ETZ-vel. Vera oda ment hozzájuk, és megkérdezte tőlük, hogy működik ez a motor?
– Maga úgyse tud vele menni Vera néni!
– Biztos, mert azt se tudom, hogy hol van a gáz, meg a sebességek!
Kicsit hülyének tetette magát, azok meg örömmel magyaráztak! Persze alig várta, hogy felülhessen rá, és úgy elhúzott a motorral, hogy a fiúk egy idő után már aggódva keresték. Ő meg vígan motorozgatott!
Idővel a kis Simo mellé beszereztek egy 180 köbcentis robogót is, GYES után azzal járt a munkába. Kényelmes motor volt, sokáig koptatta, míg a veje be nem gurult egy 650-es Drag Star-ral. Ahogy ráült, azonnal közölte, hogy Ő ugyan erről le nem száll! És így is lett!
Hamarosan át is vette vejétől a motort, aki nagyobbra váltott. Mikor hazavitte, férje kérdezte, hogy „Hol van a piros motor?” – szerintem azt hitte, hogy a kedves vejkó kölcsönadta az anyósnak a nagy vasat.
„Hát itt van!” – volt a válasz. Aztán így ment ez pár napig, mígnem István nem bírta cérnával és rákérdezett: „Ugyan mond már el, hogy mi van!” Így tudta meg, hogy a robogó ára „beépült” a Drag Star-ba!
2013-ban motoros férfiakkal találkozott a faluban, akik nem találták az utat egy tanya felé, ezért bevezette őket. A fiúk a homokos talajon „békázva” haladtak, míg a picike nő magabiztosan, lábletétel nélkül motorozott. Az egyik megkérdezte, hogyan csinálja ezt, csak azt válaszolta, hogy „te túl lassan mész, én pedig gyorsan”.
Mai napig is a Drag nyergében ül, azt mondja, neki ez már marad! De azért még a garázsban ott áll egy öreg 125-ös Csepel, amit István felújít a feleségének. Vera azt mondja, hogy majd 90 évesen, mikor már nem bírja el a nagyot, akkor visszatér a „gyökerekhez” és azzal rója az utakat!
Az egész beszélgetést lánya, Lívia csendben hallgatta végig. Szemmel láthatóan büszke Édesanyjára (jogosan)! Kérdésemre elmondta, hogy anya „megfertőzte” őt, és 4 gyermekes anyukaként most vizsgázik. Bár az ő vágya egy sportmotor, de mindenképpen Édesanyja nyomdokaiba szeretne lépni…
Mindig mondom, hogy a motorozás konzervál…