Púpos, mint a teve: BMW F800R 2009
Már évek óta tervezgetem, hogy egyszer eljutok Mongóliába motorral. Még a nyelvet is elkezdtem tanulni. Remélni sem mertem, hogy ilyen hamar eljön a pillanat, hogy Ewan McGregor nyomába léphetek, és egy BMW nyergében hódíthatom meg a mongol sztyeppét.
A 2008-as EICMÁ-n mutatták be a BMW 800 köbcentis modellsorozatának legújabb tagját. A soros kéthengeres csupasz roadster – az elmúlt években megjelent több új modellhez hasonlóan – nem követi a BMW hagyományokat.
Először is hiányzik róla a hajtómű boxer elrendezése, nem kardános a hajtása, nem telelever a felfüggesztése, és ezen a modellen még az indexeket is ugyanúgy oldották meg, mint más motorokon: csak a bal kéznél kell kapcsolni az irányjelzőt jobbra-balra- és megnyomva ki.
Az új bömösön teljesen lecserélték a kapcsolókat. 2009-ben – talán a gazdasági válságra való tekintettel – spóroltak a gombokkal, így az eggyel kevesebb indexkapcsoló mellett egy közös gombot kapott az indító és a vészleállító is, valamint a fénykürt és a reflektor is egyetlen kapcsoló segítségével irányítható.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Azért nem kell megijedni, hiszen a gombok szerelmesei – ismerek ilyet – még így is kapcsolgathatnak bőven. A jobb kéznél a markolatfűtés, a bal kéznél a vészvillogó valamint a digitális műszerfal kijelzőjének kapcsolója kapott helyet. Az analóg sebesség- és fordulatszámmérő mellett pedig a kijelzőnek külön gombjai is vannak, amivel kétféle túra távolságát is mérhetjük, és a kijelzőt itt nullázhatjuk le.
A műszerfalon az üzemagyag visszajelzője mutatja, hogy hány kilométert tudunk még megtenni a maradék benzinnel. Első alkalommal kifejezetten viccesnek találtam, hogy ez a szám eleinte folyamatosan nőtt… Mi a szösz? Ez a motor nem fogyasztja, hanem termeli a benzint? De sajnos nem, csak nyilván kevésbé sportosan vezetek, mint a motor előző tesztelője. Azért így sem panaszkodhatok, hiszen a 4,8 literes átlagfogyasztás egész baráti.
Még több kép a BMW F800R-ről a galériában!
Az is meglepett, hogy a műszeren a legnagyobb betűvel nem a sebességet mutatja a digitális kijelző, mint más motorokon – sőt nem is mutatja külön a sebességet – hanem a sebességi fokozatot, amiben a motor éppen van. Ezért aztán többször is elcsodálkoztam út közben, mikor ránézve azt láttam, hogy hattal megyek. De olyan is előfordult, hogy csak eggyel.
A városi roadstert egyébként az F 800 S-ből ismert 798 cm3-es, hengerenként négyszelepes, soros kéthengeres motor hajtja. Az S modell blokkjához képest a kipufogót és a sebességváltót is módosították: a 4-6. sebességnél kisebb az áttétel. Valamint az S és a ST modelleken használt szíjhajtás helyett az F800R-re láncot szereltek, így nem ússzuk meg a lánc fújkálását minden 500 kilométeren.
A félkarú lengővilla helyett normál, kétágú, alumínium lengővilla van a modellen és egy állítható rugó-előfeszítéssel rendelkező, központi teleszkóp gondoskodik a kátyúkon való zökkenőmentes átjutásról. A hátsó teleszkóp rugóútja megegyezik az első, normál 43 milliméteres villa rugóútjával, mindkettő 125 mm.
A kormány-lengéscsillapító szériatartozék a roadsterhez, nem úgy, mint az első kis fejidom, ami nélkül nehezen elképzelhető a motor. Azért ha kicsit keresgélünk az interneten, csupa olyan kép szerepel a modellről, amin nincs rajta, és nem is olyan rémes, mint ahogy elképzeltem.