fbpx

Kötelező biztonsági ellenőrzés elindulás előtt

biztonsagi ellenorzes motoron 66Mielőtt a lovak közé csapnánk a rutinvizsgán, még el kell végezni a különféle vizsgálatokat a motoron.

Két részre osztják a műszaki kontrollt: elindulás előtti, valamint egyéb biztonsági ellenőrzési feladatok. Kezdjük az első csoporttal!

Elindulás előtti teendők

A kormányberendezéseket úgy tudjuk megvizsgálni, hogy ha középtámasztóra állítjuk a motort. Először jobbra-balra, ütközéstől ütközésig elforgatjuk a kormányt. Nem szabad, hogy recsegjen-ropogjon a csapágy, a bowdenek, elektromos vezetékek sem feszülhetnek, dörzsölődhetnek. Ha a kormány nagyon laza forgatás közben, akkor beleér a tankba. Ha pedig feszes, akkor nem tudjuk elfordítani normálisan.

Ezek után szemben leguggolunk a vassal, és az első kerék tengelyét megfogjuk, majd előre-hátra mozgatjuk, nem kopott-e a kormánycsapágy. Végül, a „biciklis módszerrel”, a térdünk közé fogjuk az első kereket, és a kormányt forgatjuk. Ha rendben találtuk, áttérhetünk a világító- és jelzőberendezésekre!

A középtámaszról itt már elég, ha oldaltámaszra rakjuk a motort. Gyújtást adunk, és ellenőrizzük a helyzetjelző lámpákat, a tompított- és a távolsági fényszórót, valamint az irányjelzőket. Itt fontos megemlíteni, hogy az indexek villogásának a száma percenként 60-120 lehet. A távolsági fényszóró visszajelző lámpája kék színű a műszerfalon. Az első- és hátsó fék lámpáit is le kell tesztelnünk! Amit ne felejtsünk el, hogy a rendszámtábla tiszta legyen.

Menjünk teljesen le, jönnek a gumiabroncsok! Ne legyen lapos, defektes, esetleg sérült a külső, belső gumi. A bordamélységnek minimum 1,6 mm-nek kell lennie, amit a kopásjelzőnél ellenőrizhetünk a bordák között. Azt, hogy elég levegőnyomás van-e a gumiban, úgy tudjuk megvizsgálni, ha ráülünk a motorra. A kis súlyom miatt, megbeszéltük az oktatóval, hogy egy zsák kővel a hátamon megyek vizsgázni…

Az utolsó feladat ebben a blokkban a fékberendezések ellenőrzése. Ebben az esetben is fel kell pattannunk a gépre, majd megtolnunk, és így kipróbálni az első, valamint a hátsó féket. A fékfolyadék szintjét pedig a fékkarnál lévő fékfolyadék tartályban tudjuk megnézni.

Az ellenőrzésnek itt még nincs vége. Ezután jönnek azok, amire a vizsgabiztos rákérdezhet…

Peyton

Rácz Edina

A tanítóképző főiskola elvégzése és a Nők Lapjánál töltött gyakornoki év után 2010-2019 között volt a Csajokamotoron.hu újságírója.

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x