Hordhatunk-e világítós hátizsákot vagy világítós bármit a motoron?
A motorosok számára a láthatóság életbevágó, hiszen sokkal kisebbek vagyunk a többi közlekedőnél, ezért sokkal kevésbé láthtóak is. Ezért haszonsak a rikító színű „láthatósági” felszerelések. De mi a helyzet a világító hátizsákkal, bukósisakkal, cipővel és ezek rokonaival?
Valószínűleg olyan motorosok találják ki a világító motoros felszereléseket, akik jártak már úgy, hogy a forgalomban láthatatlannak érezték magukat, netán baleset is történt már emiatt velük. Itt a csajokamotoron oldalain is írtunk már sisakra szerelhető féklámpáról, féklámpaként működő motoros cipőről, ledes motoros kabátról (ezt most nem találom), és most az egyik tagunk hívta fel a figyelmet erre a világító hátizsákra.
Alapvetően mindegyikre azt mondom, hogy praktikus, haszos dolgok, ha azt vesszük, hogy ettől a motorosok sokkal jobban láthatóak lesznek például az esti motorozásokkor vagy ködös időben.
Arra nem is gondoltam, hogy lehet ezekkel a fejlesztésekkel valami probléma. Mégpedig az, hogy a magyar KRESZ szerint nem használhatóak forgalomban.
Szerencsére a motoros csajok között mindenféle szakmából találunk tagokat, szóval íme Enikő észrevétele a ledes hátizsákkal kapcsolatban:
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
„…bár van joghézag, de a vonatkozó KRESZ szabályok és KÖHÉM rendeletek (KÖHÉM 6/1990) alapján eléggé le van szabályozva, hogy pontosan milyen fényforrások szabályosak, és ez biztos, hogy nincs köztük. Alapvetően motoron hátul csak egy féklámpa lehet, ami piros fényű és EU szabványnak megfelel.
Még a sisakra szerelhető pótféklámpa is tilos, mert alapvetően motoron tilos a pótféklámpa. Ezen kívül a normál világítás, ami egyben van a féklámpával, 2 irányjelző és a rendszámtábla világítás. De a lényeg, hogy meg vannak határozva, pontosan milyen fényforrások használhatóak, pontosan hol és hogyan elhelyezve, és milyen izzóval, tehát egy ilyen kínai ledes hátizsákra azt is lehet mondani, hogy a fénye elvakíthatja a mögötted jövőt, azt is, hogy megtévesztheti a többi közlekedőt. Én biztos, hogy nem kockáztatnék vele.
A sisak pótféklámpa sem a motor tartozéka, mégis bünti jár érte. Én biztos vagyok benne, hogy nem szabályos. Ettől még tök jó ez a tatyó, és nem biztos, hogy az összes rendőr levadász érte. Annyi, hogy van rá szabályozás, ami alapján meg tudnak büntetni. A ruhára nincs szabály, ha bele van építve. Sisakon nem díjazzák és motoron sem az biztos. Na meg kéken nem villoghat.” – írta Enikő a facebook csoportban.
5 + 1 különleges motoros felszerelés – a biztonság mindenek felett
Ezek a kikötések azonban csak a közúton közlekedő motorosokra vonatkoznak.Tehátha valaki szeretné például a gyerekét biztonságban tudni, amikor sötétben gyalogfol haza az iskolából, arra például szuper lehet ez a ledes hátit táska.
Kedves NaNa és Többiek! A „Közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tatásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990 KÖHÉM rendelet”-et folyamatosan módosítják, pontosítják, tömögetik a joghézagokat, mennek utána a technikai fejlesztéseknek. A legnagyobb módosításra 2005-ben, az Európai Unió jogharmonizációja keretében került sor, ekkor az addig 400 oldalas rendelet 1708 oldalasra hízott (ha valakit érdekel, nekem teljes terjedelmében megvan). A legutóbbi módosítás 2022-ben volt, viszont, mivel annyi helyen hivatkoznak rá, a nevét békén hagyták. Tehát maga a rendelet korszerű. Nagyon nagy rész szól a világító-és fényjelző berendezésekről, azok elhelyezkedéséről, pontos színéről, működésének módjáról. Valóban tilos mindenféle kiegészítő fénykibocsátó berendezés motorkerékpáron, jól tudta a kolléganő. Mondjuk azt azért remélem, hogy a fényvisszaverő mellény viselését nem teszik majd kötelezővé se motorkerékpáron, se segédmotoros kerékpáron, mert abban elég bucsussan néz ki az ember…