Hogyan éljenek békében és szeretetben együtt az autósok a motorosokkal?
Itt a tavasz, rügyeznek a fák, és természetesen tele van a város szerelemmel, de ráadásul kiszabadultak az utakra a motoros és bringás tömegek is. Az igazán elszánt futárok és síruhába öltöző dugóelkerülő szakadárok persze (mint például én is, na) télen se szálltak le, de a többség – jogosan – most veszi elő a kétkerekű mindenféléket (és tekintsünk most el gálánsan a rollerektől).
Ez a tény a kezdő vagy nem nagyon gyakorlott autósok számára okozhat egy csomó új, vagy tavaly ősz óta elfelejtett aggódni- és odafigyelnivalót. Ezért nem is a motorosoknak és bringásoknak osztanék néhány tanítónénis intelmet, nekik osztják elegen, illetve ez nem is tisztem, hanem a kezdő vagy nem nagyon gyakorlott autósoknak.
Az első számú lényeg itt nem csak az lenne, hogy hogyan ne nyírjuk ki a motorosokat és bringásokat (akkor ugyanis engem is hamar kinyírtok, és számos egyéb közúthasználó embertársatokat, akiknek egyébként azt is köszönheti a város, hogy kisebb lesz a dugó és a szennyezés). Hanem az is, hogy hogyan éljünk békében és szeretetben együtt Budapest leharcolt aszfaltján.
Melyek azok a mozdulatok, amik nagyon fájhatnak a kétkerekűekkel közlekedőknek?
1. sávváltás/kikerülés gondos odafigyelés és/vagy jelzés nélkül
Ez elsősorban a motorosokat érinti, akik az autós sávokban közlekednek, egy tempóban az autókkal, viszont sokkal sérülékenyebbek náluk. Egy motor, ha mégoly hangos is, ráadásul rendesen ki is van világítva, akkor is kevésbé látható, és sokkal könnyebben tűnik el az oldalsó holttérben, mint egy autó.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Én most nem mint vezetést oktató, hanem mint gyakorló motorfelhasználó illető, kérlek szépen, mindig nézz gondosan a tükörbe és a holttérbe, és jelezz, mielőtt (NEM miután) sávot váltasz. Hadd lássuk előre, hogy mit szeretnél csinálni, és ne kelljen örökös harckészültségben közlekedni.
Pláne nagyon fontos ez országúton előzéskor, motorral ugyanis sokkal könnyebben tudunk gyorsulni, és simán előfordul, hogy amikor valaki autóval elkezd előzni, egy motoros már elkezdte őt is megelőzni, így pedig nagyon csúf gyilkosságot lehet elkövetni. Kétszer is nézd meg a tükröt, mielőtt előzésbe kezdesz országúton.
2. jobbra kanyarodás tükörbe nézés és/vagy jelzés nélkül.
Az óráim jelentős részét ez a kérdés teszi ki: „jobb tükör vót má?!”
Nem véletlenül: ez inkább bringások kinyírására alkalmas, mivel ők az út jobb szélén közlekednek, de motorral/robogóval is haladhat az ember a jobb oldalon. Mivel ő az egyenesen haladó, te pedig kanyarodsz az autóval, így neki van elsőbbsége. A legegyszerűbben megjegyezhető feladat: soha ne mozdulj oldalra tükörbe nézés nélkül, ez egy nagyon gyakori típusú baleset a bringások kárára.
3. ajtónyitás oldalra nézés nélkül
Egyik rémálma mindenkinek akár bringás, akár motoros, az út jobb oldalán haladva a meglepetésszerűen rányitott kocsiajtó, amin remekül átesve lehet irdatlan sérüléseket szerezni, sebesség függvényében. Bringásokhoz valamivel jobban szokott országokban ezt állítólag a vezetésoktatás részeként úgy tanítják, hogy ha sofőrként a bal oldalon ülsz, jobb kézzel nyisd ki az ajtót, mert akkor kénytelen vagy derékból egy kicsit balra fordulni, és így meglátod a mögötted közeledő bringást.
Gyakorlott városi biciklizőként mondom, én az Andrássyn végigtekerve rendszeresen vizionálom minden egyes autónál, hogy na most, na most fog kinyílni az ajtó. Persze a másik oldalról is tehetsz lépéseket, hogy ezt elkerüld, de ha sofőrként te nyitod rá az ajtót a bringásra, akkor bizony te leszel a hibás, joggal.
4. hirtelen fékezés
Nyilván ha muszáj, akkor muszáj, de az esetek túlnyomó többségében nem muszáj, hanem az előrelátás hiánya. ez is inkább a motorosokat veszélyezteti, akik autós tempóban haladnak mögötted, viszont esetükben a hátulról beléd csapódás-típusú baleset nem csak egy koccanás lesz, hanem borulás és garantált sérülés.
Ez is persze nézhető a másik oldalról is, csak az fog beléd csapódni többnyire, aki nem tart tisztességes követési távolságot, de légy szíves, akkor is nézz a tükörbe, amikor komoly fékezésre készülsz, a baleset elkerülése mindegyik szereplő felelőssége. Mondhatnám, eleve ne kerülj olyan helyzetbe, hogy hirtelen kelljen bármit is csinálni, ez komoly előrelátással és előre gondolkodással általában megoldható, de nyilván akadnak kivételek. Akkor se öld meg a mögötted haladót!
5. bringasávon haladás, parkolás, vészvillogóval ácsorgás
Ez egyszerűen csak egy ordas nagy suttyóság amellett, hogy szabálysértés, de ez most mindegy is. Autósként a városnak a jelentős része a tiéd, ez nem, ez van. Ez nem úgy balesetveszélyes, mint egy hirtelen manőver, de mindenképpen irányváltásra kényszeríted vele a szabályosan biciklizőt, úgyhogy egyszerűen csak ne. Ez nem ügyesség és gyakorlat, hanem döntés kérdése.