fbpx

Ha már a hazai piac le van rabolva – Motorkerékpár behozatal külföldről

Ha a tulajdonosa fennakadt egy ellenőrzésen, vagy épp értékesíteni akarta, nagy meglepetés érhette, amikor kiderült, hogy lopott járművel közlekedik. Ezek kiküszöbölése végett jó az EU-n belüli eredetvizsga.

Sok országban, így pl. Németországban is, a magánszemélyek már nem vacakolnak azzal, hogy ők intézzék megunt, régi járműveik eladását, így ha EU-n belül szeretnél vásárolni, nem érdemes nagyon keresni a magán eladókat. Ritkák, mint a fehér holló.

Szinte minden esetben kereskedésen keresztül tudsz csak vásárolni, vagy ha mégis találnál egy magánszemélyt, aki még régimódian, maga árulja a motort, akkor, ha megtudja, hogy külföldi vagy, nem biztos, hogy szóba fog veled állni. Azt meg kell jegyezni, hogy kinti kereskedések sem jobbak, mint a hazaiak, így az óvatosságodból nem szabad alább adnod.

Ha Amerikából hozol/hozatsz be motort, közvetlenül nem tudod forgalomba helyeztetni itthon, mint pl. a környező országban. Amennyiben a vásárolt járműnek van hazai képviselete, és kiállít olyan igazolást, hogy az adott jármű mindenben megfelel az európai jóváhagyásoknak, így igazolva annak megfelelőségét, akkor egyszerűbbé válik a dolgod. Ha ilyen magyar típusbizonyítványt nem tudsz szerezni, akkor minden esetben fordulj profi ügyintézőhöz, vagy céghez.

A szürke import ellen védekezve a hazai képviseletektől nem nagyon tudsz ilyen magyar típusbizonyítványt beszerezni, hiába van nekik, mivel a te kis magánvásárlásod rontja a boltjukat, így tuti elzárkóznak a dologtól.

Ha pl. Amerikából vásárolsz olyan régi Harley-Davidson modellt, aminek nincs hazai megfelelőségi nyilatkozata, akkor előbb valamelyik szomszédos országban forgalomba kell helyeztetni, és ezek után, már mint Uniós járművet lehet itthon honosíttatni.

Ha pl. egy átalakított motorról van szó, – melynek kinti forgalmijába persze be vannak jegyezve az átalakítások – amitől itthon a hatóság tökön szúrná magát, ha betolnád a vizsgasorra, de forgalomba lett helyezve az EU-n belül, akkor abba már senki, így ők sem tudnak belekötni.

Amerikából hozott motorokra van évjárat korlát is, ami miatt a 8 évnél idősebb motort már nem lehet egyszerűen forgalomba helyezni. Ezeket a motorokat is először az Unió más országaiban kell előbb érkeztetni. Hogy ennek a sok procedúrának, bürokráciai útveszőkben való barangolásnak milyen költségei vannak? Most ezt is megtudhatod. Esete válogatja, hogy mennyire kell a pénztárcádba nyúlnod.

Nagy vonalakban pl. ha Amerikából vásárolsz egy Harley-t, akkor hozzávetőlegesen 400 000 forintos költséggel kell számolnod. Ebben az összegben benne van a vagyonszerzési illeték, névre írás, rendszám stb. Ugyanennek a motornak a forgalomba helyezési költsége, ha EU-ból vásárlod közel a fele összegből, 180-200 000 forintból kijön.

Az USA-ból nem érdemes vásárolni európai márkák modelljeit, de még japánokét sem, mert itthon a fent említett okokból esélytelen, hogy hazai márkaképviselet kiadjon rá típusigazolást. Ha pedig annyira elvetemült vagy, hogy pl. ázsiai, vagy más, EU-n kívüli országból akarsz behozni motort, számolnod kell az összes okirat hiteles másolatának elkészítési díjával is, mely oldalanként kb. 10-15 000 forintba is kerülhet.

 

Nincs még vége, lapozz!

Lepd meg a szerelmed egy páros motoros karkötővel Valentin napra!

5 1 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés

guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x