Ha már a hazai piac le van rabolva – Motorkerékpár behozatal külföldről
Ha a tulajdonosa fennakadt egy ellenőrzésen, vagy épp értékesíteni akarta, nagy meglepetés érhette, amikor kiderült, hogy lopott járművel közlekedik. Ezek kiküszöbölése végett jó az EU-n belüli eredetvizsga.
Sok országban, így pl. Németországban is, a magánszemélyek már nem vacakolnak azzal, hogy ők intézzék megunt, régi járműveik eladását, így ha EU-n belül szeretnél vásárolni, nem érdemes nagyon keresni a magán eladókat. Ritkák, mint a fehér holló.
Szinte minden esetben kereskedésen keresztül tudsz csak vásárolni, vagy ha mégis találnál egy magánszemélyt, aki még régimódian, maga árulja a motort, akkor, ha megtudja, hogy külföldi vagy, nem biztos, hogy szóba fog veled állni. Azt meg kell jegyezni, hogy kinti kereskedések sem jobbak, mint a hazaiak, így az óvatosságodból nem szabad alább adnod.
Ha Amerikából hozol/hozatsz be motort, közvetlenül nem tudod forgalomba helyeztetni itthon, mint pl. a környező országban. Amennyiben a vásárolt járműnek van hazai képviselete, és kiállít olyan igazolást, hogy az adott jármű mindenben megfelel az európai jóváhagyásoknak, így igazolva annak megfelelőségét, akkor egyszerűbbé válik a dolgod. Ha ilyen magyar típusbizonyítványt nem tudsz szerezni, akkor minden esetben fordulj profi ügyintézőhöz, vagy céghez.
A szürke import ellen védekezve a hazai képviseletektől nem nagyon tudsz ilyen magyar típusbizonyítványt beszerezni, hiába van nekik, mivel a te kis magánvásárlásod rontja a boltjukat, így tuti elzárkóznak a dologtól.
Ha pl. Amerikából vásárolsz olyan régi Harley-Davidson modellt, aminek nincs hazai megfelelőségi nyilatkozata, akkor előbb valamelyik szomszédos országban forgalomba kell helyeztetni, és ezek után, már mint Uniós járművet lehet itthon honosíttatni.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Ha pl. egy átalakított motorról van szó, – melynek kinti forgalmijába persze be vannak jegyezve az átalakítások – amitől itthon a hatóság tökön szúrná magát, ha betolnád a vizsgasorra, de forgalomba lett helyezve az EU-n belül, akkor abba már senki, így ők sem tudnak belekötni.
Amerikából hozott motorokra van évjárat korlát is, ami miatt a 8 évnél idősebb motort már nem lehet egyszerűen forgalomba helyezni. Ezeket a motorokat is először az Unió más országaiban kell előbb érkeztetni. Hogy ennek a sok procedúrának, bürokráciai útveszőkben való barangolásnak milyen költségei vannak? Most ezt is megtudhatod. Esete válogatja, hogy mennyire kell a pénztárcádba nyúlnod.
Nagy vonalakban pl. ha Amerikából vásárolsz egy Harley-t, akkor hozzávetőlegesen 400 000 forintos költséggel kell számolnod. Ebben az összegben benne van a vagyonszerzési illeték, névre írás, rendszám stb. Ugyanennek a motornak a forgalomba helyezési költsége, ha EU-ból vásárlod közel a fele összegből, 180-200 000 forintból kijön.
Az USA-ból nem érdemes vásárolni európai márkák modelljeit, de még japánokét sem, mert itthon a fent említett okokból esélytelen, hogy hazai márkaképviselet kiadjon rá típusigazolást. Ha pedig annyira elvetemült vagy, hogy pl. ázsiai, vagy más, EU-n kívüli országból akarsz behozni motort, számolnod kell az összes okirat hiteles másolatának elkészítési díjával is, mely oldalanként kb. 10-15 000 forintba is kerülhet.