Back from the track – Harley-Davidson XR 1200 Sportster
Igen kevés azoknak az alkalmaknak a száma, amikor a Harley betekintést enged a vasfüggöny mögé, amely a Milwaukeeban zajló motor- és termékfejlesztést védi. A 2006-os kölni Intermot egyike volt ezeknek a kivételes pillanatoknak, hiszen itt mutatták be a Harley-Davidson cég legújabb prototípusát.
Az új modell a márka dicsőséges dirt track versenysikereit egyenesen az európai utakra varázsolja. A látványos leleplező ceremónián a motort a kilencszeres amerikai bajnok Scott Parker vezette a színpadra, és Bill Davidson mutatta be az új modellt.
Időnként a történelem megismétli önmagát: 24 évvel ezelőtt a Harley-Davidson IFMA nemzetközi motorkerékpár kiállítást választotta, hogy legújabb terveit leleplezze a szakma előtt. Akkor Willie G. Davidson mutatta be a Sportster “Ironhead” újratervezett változatát, amit egy német tervező, Hans A. Muth álmodott valósággá.
Ő volt az, aki két évvel korábban a Suzuki “Katana” modelljét is tervezte. Sajnos az a Sportster sokkal jobban hasonlított egy Katanára, mint egy Harely-ra, ezért aztán jól el is rejtették valami milwaukee-i raktárban, így soha többet nem látott napfényt.
A Harley-Davidson vezetősége éppen akkoriban, a nyolcvanas évek elején vásárolta vissza a legendás gyárat az AMF-től, és azonnal hozzá is láttak az új modellek fejlesztéséhez. A „vashengeres szporit” ennek következtében 1985-ben váltotta le az Evolution modell.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Mára a Harley-Davidson az egyik legnagyobb motorkerékpárgyárrá nőtte ki magát, egy olyan márkanév lett, amelyet többen tetováltattak magukra a világon, mint az összes többi motorkerékpár márkát együttvéve.
A Harley-Davidson fejlesztése mindig is evolúciós léptékben zajlott, a V-Rod kivételével. Az új XR 1200-t éppen ezért már hosszú ideje vártuk. Az utóbbi időben számos motorépítő alkotott dirt track stílusú Sportstereket, és az olyan nagy gyártók, mint pl. a Storz elkészítették az ezekhez szükséges szerszámokat is.
Az XR 1200 nem az első leszármazottja az 1970-ben bemutatott XR 750 Racer modellnek, ami azóta is uralja az amerikai dirt track pályákat. Az XR 1000 Sportstert új, alumínium hengerfejekkel, és számos dirt track alkatrésszel mutatta be a cég 1983-ban, de a sorozatgyártás csak két év múlva kezdődhetett meg. A kilencvenes évek végén pedig már a Buell motorkerékpárok vették át a Harley-motoros sportgépek pozícióját az utakon és a versenypályákon egyaránt.