fbpx

Back from the track – Harley-Davidson XR 1200 Sportster

xr1200 0013Igen kevés azoknak az alkalmaknak a száma, amikor a Harley betekintést enged a vasfüggöny mögé, amely a Milwaukeeban zajló motor- és termékfejlesztést védi. A 2006-os kölni Intermot egyike volt ezeknek a kivételes pillanatoknak, hiszen itt mutatták be a Harley-Davidson cég legújabb prototípusát.

Az új modell a márka dicsőséges dirt track versenysikereit egyenesen az európai utakra varázsolja. A látványos leleplező ceremónián a motort a kilencszeres amerikai bajnok Scott Parker vezette a színpadra, és Bill Davidson mutatta be az új modellt.

Időnként a történelem megismétli önmagát: 24 évvel ezelőtt a Harley-Davidson IFMA nemzetközi motorkerékpár kiállítást választotta, hogy legújabb terveit leleplezze a szakma előtt. Akkor Willie G. Davidson mutatta be a Sportster “Ironhead” újratervezett változatát, amit egy német tervező, Hans A. Muth álmodott valósággá.

Ő volt az, aki két évvel korábban a Suzuki “Katana” modelljét is tervezte. Sajnos az a Sportster sokkal jobban hasonlított egy Katanára, mint egy Harely-ra, ezért aztán jól el is rejtették valami milwaukee-i raktárban, így soha többet nem látott napfényt.

A Harley-Davidson vezetősége éppen akkoriban, a nyolcvanas évek elején vásárolta vissza a legendás gyárat az AMF-től, és azonnal hozzá is láttak az új modellek fejlesztéséhez. A „vashengeres szporit” ennek következtében 1985-ben váltotta le az Evolution modell.

Mára a Harley-Davidson az egyik legnagyobb motorkerékpárgyárrá nőtte ki magát, egy olyan márkanév lett, amelyet többen tetováltattak magukra a világon, mint az összes többi motorkerékpár márkát együttvéve.

xr1200 01

A Harley-Davidson fejlesztése mindig is evolúciós léptékben zajlott, a V-Rod kivételével. Az új XR 1200-t éppen ezért már hosszú ideje vártuk. Az utóbbi időben számos motorépítő alkotott dirt track stílusú Sportstereket, és az olyan nagy gyártók, mint pl. a Storz elkészítették az ezekhez szükséges szerszámokat is.

Az XR 1200 nem az első leszármazottja az 1970-ben bemutatott XR 750 Racer modellnek, ami azóta is uralja az amerikai dirt track pályákat. Az XR 1000 Sportstert új, alumínium hengerfejekkel, és számos dirt track alkatrésszel mutatta be a cég 1983-ban, de a sorozatgyártás csak két év múlva kezdődhetett meg. A kilencvenes évek végén pedig már a Buell motorkerékpárok vették át a Harley-motoros sportgépek pozícióját az utakon és a versenypályákon egyaránt.

 

Nincs még vége, lapozz!

Ajánlom másoknak is

Lepd meg a szerelmed egy páros motoros karkötővel Valentin napra!

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

5 1 vote
A cikk értékelése

Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x