HírekMotorbemutatóMotorok

Az új Harley-Davidson Sportster S modell különleges műszaki megoldásai

Sportster® S modell: Kanyarodási biztonságtechnikai megoldások

A Sportster S sok olyan technikával lett felszerelve, amelyek a motor teljesítményét optimalizálják kigyorsításkor, lassításkor és fékezéskor. A rendszer nagyban segíti a motorost kigyorsításnál vagy fékezésnél, egyenesben és kanyarban egyaránt. A motoros a legjobban rossz útviszonyok vagy váratlan helyzetek után érzi csak ezeknek a beavatkozásoknak a hatását. Az elektromos rendszer együtt dolgozik a futóművel, az elektromos fékrásegítéssel és gázkarral.

A motor egy hat tengelyes belső szenzorral (IMU) térképezi fel a motorkerékpár pontos helyzetét és mindenfelé adatokat továbbít például a motor dőlésszögéről. Kanyarodás közben a fék és kigyorsítás hatását csökkenti a rendszer. A kanyarodási szenzorok segítségével a rendszer képes felismerni a veszélyes helyzeteket és máshogyan reagál egyenes vagy döntött helyzetű motorozás közben.

Kiegészítés: A legjobb tapadásért a rendszer az út és a kerék viszonyát figyeli. A rendszer képes fékrásegítésre vagy gázelvételre, hogy a gumiknak minél jobb tapadást biztosítsanak az adott körülményekhez alkalmazkodva. Ez a rendszer nem képes növelni a tapadást, ha a motoros nem ad gázt, nem fékez, vagy ha nem változtat dőlésszöget. Ez egy lényeges különbség a motorkerékpár és a gépkocsi biztonsági rendszerei között. Itt első sorban a motoros kanyarodását, gyorsítását vagy fékezését tudja befolyásolni a rendszer.

Kanyarodási blokkolás gátló fékrendszer (C-ABS): Az ABS figyeli a kerekek tapadását és fékezés esetén megakadályozza azok blokkolását, így segítve a biztonságos lassítást. Az ABS az első és hátsó keréken egymástól függetlenül működik és kontrollálja a fékezés erejét.

A kanyarodási blokkolás gátló fékrendszer (C-ABS) értelemszerűen a motor dőlésszögének függvényében automatikusan tudja korrigálni a kerekek folyamatos forgását. Ezzel egy időben a hátsó kerék emelkedését is figyeli a hat tengelyű C-ABS szenzor (IMU), azaz megakadályozza egy erősebb fékezésnél a hátsó kerék felemelkedését és biztosítja a folyamatos tapadást.

Kanyarodási kipörgésgátló rendszer (C-TCS): A kipörgésgátló rendszer (TCS) azért lett kifejlesztve, hogy a hátsó kerék kipörgését megakadályozza. A TCS nagyban segíti a vezetést például nedves útszakaszon, beláthatatlan útfelületen vagy laza talajon. A kanyarodási kipörgésgátló rendszer (C-TCS) a normál TCS rendszerhez hasonló, ám figyelembe veszi a motorkerékpár dőlésszögét is. Minden vezetési módhoz tartozik egy TCS és C-TCS beállítás, és az egyéni vezetési módban a vezető maga is állíthatja a kipörgésgátlók beavatkozásának mértékét.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

A vezető bármilyen beállításnál ki is kapcsolhatja a C-TCS működését, ha a motorkerékpár álló helyzetben van és jár a motor. Amint például Eső-módba kapcsol a C-TCS automatikusan élesedik, de aztán manuálisan ebben a módban is kikapcsolható a C-TCS. A C-TCS a kormány bal oldalán lévő gomb segítségével mindig aktiválható álló helyzetben vagy menet közben.

A TCS az első kerék emelkedését (FLM) is befolyásolja, és megakadályozza az egykerékre állást. A magasság és időtartalom nagyban függ a beállított vezetési módtól, hiszen Eső-módban avatkozik be a rendszer a legtöbbet, míg Sport vagy Off-road módban a legkevesebbet. A C-TCS kikapcsolásával a C-TCS és a FLM rendszer is kikapcsolható.

Kanyarodási gázadás kontrolláló rendszer (C-DSCS): Amikor a kanyarodási gázadás kontrolláló rendszer (C-DSCS) érzékeli a hátsó kerék túlfodulását egy adott gázkar pozícióhoz mérten, akkor elveszi a gázt meggátolva ezzel a kipörgést és jobb tapadást biztosít. Ez a C-DSCS rendszer kanyarodásnál élesedik a dőlésszög mértékétől függően. Legjobb hatása egy visszaváltásnál érvényesül vagy csúszós útviszonyok mellett a túl hirtelen gázadásnál.

Guminyomás figyelő rendszer (TPMS): A guminyomás figyelő rendszer (TPMS) a színes kijelzőn megmutatja az első és hátsó guminyomást, valamint villogva figyelmeztet, ha alacsony a nyomás és azt ellenőrizni kell. A megfelelő guminyomás fontos a vezetésnél és a gumiabroncs élettartamát is megnöveli.

 

Lapozz tovább a Sportster S vezetési módokhoz!

Páros motoros karkötők a CsamShopban

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük