MotorokMotorozás

Amikor utolér az elkerülhetetlen – Elborult motor felállítása élesben

Egy gumi éket raktam a hátsó kerék mögé, ami megfogta a termetes tömeg csúszását, és így már felállíthattam függőlegesbe. Na, ez is megvolt. Azért biztonsággal töltött el a tudat, hogy képes vagyok rá, pedig nem vagyok egy Fekete László alkat. Szép kis eset. Szó szerint. Na de itt még nincs vége a burleszknek. Ahogy felállítottam a gépet, az már a falat nyaldosta kormányvégével, de a teljesen függőleges állapot még így sem sikerült elérni. A négyszeri próbálkozásom itt már azért rendesen leszívta az energiámat. Nem fáztam, és a motor is ontotta a hőt.

Amint ott tartottam a falnak nyomva, próbáltam kihajtani a kitámasztót. Már majdnem sikerült, de lányos zavaromban nem vettem észre, hogy az oldaltámasz bereteszelt – a Harley, és tudtommal a Moto Guzzi alkalmazza még ezt a megoldást – állapotát nem érte el. Ez a reteszelős kialakítás azért jó dolog, mert ha a motor súlya már a kitámasztón van, akkor ha pl. előre gurulna, az nem tud felhajlani, így nem borul a masina. Nagyon régen egy enduromat így borítottam el. (Életem 1. számú motorborítása). Telepakolva megálltam vele egy lejtős, magas gazzal borított telken. Kitámasztottam, de nem hagytam sebességben. A bringa szépen megindult előre, oldaltámasz felhajlott, én rohantam vissza, elkaptam, és szépen lesegítettem a fűre.

Visszatérve Babarhoz, amint ráengedtem a tömeget, felhajolt az a nyomorult oldaltámasz, és immár másodszorra is padlóra került. Meg én is. Ezt nem hiszem el! Ha valaki látta volna az esetet, röhögőgörcsöt kapott volna. Én itt már nem voltam annyira vidám. Viszont tapasztalt lettem. Elvonszoltam a kocsi irányába az eldőlt halmot – amúgy a bukócsövek karcai leginkább ettől a csúsztatástól keletkeztek, nem a leborulástól. Tanulság az, hogy a hátsó kerék mögé kell valamit tenni az emeléskor.

Így már lett elég hely a fal mellett ahhoz, hogy függőlegesbe állítsam fel. Még egyszer nekiveselkedtem, szinte már rutinból, felemeltem – Mina után szabadon – a jószágot, kitámasztottam, és látni sem akartam egy ideig. Remélem, a következő hét év alatt nem lesz hasonló. Ez volt a harmadik motorborogatásom életemben. Illetve a negyedik is.

A 2. számú mutatványt egy Honda Pan European szenvedte el, az viszont forgalomban történt. Szerencsére, itt is álló helyzetben. Úgy látszik, ez a mumusom. De nem bánom, inkább borogatom ezerszer álló helyzetben a motorjaimat, mint nagy tempónál. Unokahúgom ült mögöttem, a motor agyonpakolva, amikor egy kereszteződésben, nekünk keresztben egy útbordán állt meg az első kerék, így magasabb lett a gép, a lábam csak teljesen függőlegesen ért földet, és jobb karral nem tudtam sokáig tartani a megbillent súlyt. Elfeküdtünk, ahogy kell. Ketten viszont könnyedén felállítottuk az ST1100-et. Utána szegény utasom folyamatosan attól tartott, hogy közlekedési lámpánál, vagy kereszteződésekben mikor borulunk újra. Rájött, hogy milyen könnyen megtörténik a dolog. Én sem hittem el a mostani motoromról, hogy egyszer majd így látom a földön. Ez az élmény is ki lett pipálva a bakancslistámon.

A tanulság az lett számomra, hogy mielőtt az autóemelővel babrálnék, kihajtom az oldaltámaszt, biztos, ami biztos. Te is légy körültekintő, ha szereled, vagy csak simán tologatod a motorod parkolóban, garázsban. Győződj meg a stabil rögzítésekről. Az én esetem inkább vicces és tanulságos, de ha te, vagy egy kisgyerek, háziállat több száz kiló vas alá szorul, akár maradandó sérüléseket is szerezhettek. Ha motorra ülsz, légy kipihent, józan és körültekintő a forgalomban is, ne csak a garázsban.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

 

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük