Állatbűr, vagy hájtek anyag? – Motoros bőrruhák vs. textil cuccok
A motoros ruhák, kesztyűk és csizmák védenek széltől, esőtől és bizonyos mértékig balesetkor is megvédik viselőjét. De vajon milyen anyagból készüljenek?
Mióta a motorozás nem csupán a szegény emberek közlekedési formája, hanem komoly hobbi, kikapcsolódás, élményfaktor, sport lett, a piac ontja a legkülönfélébb termékeket, melyek divatfaktora is elég markáns. Az anyagok is eltérők. A bőr és a textil cuccok vegyesen vannak jelen. Ki erre, ki arra esküszik.
Mivel teljesen tökéletes öltözék nem létezik, így előnyök és hátrányok mindkét esetben léteznek, persze ez nem azt jelenti, hogy nem lennének alkalmasak a motorozáshoz. Csupán annyit kell felmérni, hogy mik az igények, így vásárlásnál ezeket szem előtt tartva kell kiválasztani a legmegfelelőbbet.
Már kőkorszaki őseink is felismerték azt, hogy ha a legyilkolt állatok bundás bőrét magukra aggatják, akkor az időjárás viszontagságaitól védve lesznek, így az állatbőr ruhaalapanyagként való felhasználása szép múltra tekint vissza. Az után, hogy feltalálták a szövést, a legkülönfélébb anyagokból készültek textíliák, így szinte korlátlan lehetőségek nyíltak az öltözködésben. A textilipar komoly hatalom lett, mely magas szintre fejlődött a XXI. századra.
A motorosok körében használt ruhadarabok kezdetben nem a divat, hanem a funkcionalitás szellemében lettek kiválasztva. A motorkerékpárok megjelenésekor még nem alakult ki az az iparág, mely kimondottan motorosok számára termelte volna a nadrágokat, kabátokat, így mindenki azzal igyekezett komfortosabbá tenni a közlekedést, ami épp a keze ügyébe került.
Katonai bakancsok, vitorlavászonból varrt erős, durva kidolgozású kabátok, repülőgép pilóták által használt prémes dzsekik, és még ki tudja mi minden volt megtalálható egy korabeli motoros ruhatárában. Akkoriban a bőr alapanyagból készült cuccok bizonyultak a legellenállóbbaknak. Eséskor nehezen szakadtak, jól védtek a szél, az eső ellen.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A XX. században már megjelentek olyan textil alapanyagok, melyek felvették a versenyt a jól bevált bőrrel, ám az nem ment ki a divatból. A mai napig van létjogosultsága. A pályamotoros versenyzők ruhái is bőrből készülnek, bár az anyag előkészítése, a ruha varrása a mai kor követelménye szerint történik, így köszönő viszonyban sincs a mezei bőrruhákéval.
Textilből leginkább az utcai motorosok ruhái készülnek, de többek között motokrossz, tereprallye versenyzők sem nyakig bőrben nyomják. Itt más igényeknek kell megfelelniük a ruházatoknak. Manapság már minden felhasználási területre találhatunk megfelelő terméket a motoros boltok polcain. A praktikum mellett még megjelenésükben is vonzó motoros ruhák a motoros „karosszériái”. Nem mindegy, mit választunk. Lehet, hogy épp ezen múlik majd az életünk.
A bőrruha nagyon menő. Hölgyeknek szexi, uraknak macsó külsőt kölcsönöz. Sokan divatból, vagy csupán tradíciókövetés végett választják. Igényli a tisztítást, impregnálást. Ezek nélkül kiszárad, megrepedezik, és amikor épp az aszfalton szeretnénk csúszni, azonnal kiszakad, és nem véd meg a horzsolásoktól. Melegben a szellőzése korlátolt, vagy teljesen vacak.
Ha nincs preforálva itt-ott, vagy kiképezve rajta egyéb módon lehetőség a menetszél bejutására, akkor kellemetlenül meleg lehet, és ha jön az eső, a szellőző részeknek köszönhetően azonnal be is ázik. Napokba telik, míg kiszárad. Ilyekor könnyen be is büdösödik.
Hosszabb túrákra mindenképp kell magunkkal vinni esőruhát is, hogy be ne ázzon. Ez a plusz csomag, és az út szélén való beöltözés miatt is kellemetlen.
Ha sportmotoros egyrészes ruhában játsszuk Rossi-t a dugóban, akkor garantált a szauna. Itt-ott megállva, leszállva, kérdőjellé görnyedve kelthetünk viselésekor szánalmat a járókelőkben. Nem közútra való a púpos sportruha. Teljesen felesleges, csupán rongyrázó funkciója van. Vannak szolidabb kivitelű sportmotoros ruhák, akár kétrészesek. Ez sokkal praktikusabb választás.
A bőrrel ellentétben az erős cordura anyagból készült motoros ruhák több előnyt nyújtanak, bár sokak így is maradnak a klasszikus anyagnál mely, bár részben betölti funkcióját, de kezd kissé elavulttá válni.
A cordura nem szakad ki egykönnyen aszfalton csúszáskor még akkor sem, ha nem lett megfelelően tisztítva, impregnálva. Lustáknak ezt való. Jól szellőzik, így páraáteresztő, és vízlepergető anyaggal párosítva melegben sem kell benne izzadni, mivel a menetszél enyhén átjárja, és a test által termelt hő, nedvesség könnyedén távozik anélkül, hogy túl nagy legyen a légáram.
Ha egy textil ruhában elázunk, azt hamar megszárad a menetszélben, ha az eső eláll, és ha megfelelően van impregnálva, vagy belső, vízlepergető réteggel ellátva, még az esőruhával sem kell bajlódnunk.
További előnyök és hátrányok mindkét anyagból készült ruha esetében felmerülhetnek, de ezeket az adott felhasználási körülmények és egyéni igények alakítják. Egy biztos, hogy mindenképp minőségi ruhákra szabad csak pénzt áldozni. Egy olyan egyszerű, műszálas textil ruha, mely nem szellőzik, már alacsony áráról is felismerhető.
Olcsón minőséget egy gyártó sem fog kínálni. Nem hülyék ők sem. Egy ilyenben könnyedén hazaviheted a kora reggeli pukidat és a napközben kipárolgott izzadságodat, és ha béna vagy, eséskor még szépen bele is sül a bőrödbe az ócska műszál. Na? Jól hangzik? Nem? Akkor ezen ne spórolj.