Házi barkácsKiemeltMotorbemutatóMotorokMotorozás

A Nagy Főnök: Indian Big Chief 1925-ből

Az Indian a legrégebbi motorkerékpár-márka, amelyet a mai napig gyártanak az Egyesült Államokban. Az 1901-ben George M. Hendee és Carl Oscar Hedström kerékpárversenyzők által alapított Hendee Manufacturing Company a Massachusetts államban lévő Springfield városkában működött 1953-ig, amíg csődbe nem ment.

A később Indian Motocycle Manufacturing Company névre keresztelt gyár az 1910-es években világviszonylatban a legnagyobb motorgyártó volt. A márka ekkor érte el legnagyobb sportsikereit is: 1911-ben az Isle of Man TT-n az első három helyezettnek járó díjat az Indian gyári csapata vihette haza.

A legnépszerűbb Indian modellek a Charles B. Franklin által tervezett, 1920-1946 között gyártott Scout, valamint az 1922-től a gyár bezárásáig gyártott Chief voltak. Ahogy a fenti versike is bizonyítja, mindkettő az erejéről és megbízhatóságáról volt híres.

Utóbbi modell tulajdonképpen az 1920-ban bemutatott Indian Scout 1000 cm3-es (61 köbhüvelykes), nagyobb változataként került a piacra 1922-ben. Egy évvel később ismét megnövelték a hengerűrtartalmat. Az immár 1200 cm3-es, 74 köbhüvelykes változat a Big Chief (Nagy Főnök) nevet kapta.
indian big chief 13

You can’t wear out an Indian Scout,
or its brother the Indian Chief.
They are built like rocks to take hard knocks;
it’s the Harleys that cause grief.

Ebben az évben – a növekvő keresletnek és a szélesedő termékpalettának köszönhetően – a cég is nevet változtatott. Az Indian Motocycle Company nevet egy darab „r” betűvel bővítették ki, így innentől névleg is motorkerékpár gyár lettek. (A bemutatott modell kuplungdeklijén még a régi felirat található.) A bezárása után, 1953-1970 között a márkanév többé-kevésbé legálisan tovább élt. Különböző cégek import motorjaikra festették rá az Indian logót.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book
indian big chief 09

Az 1990-es évek végén az Indian márkanevet ismét bejegyezte az Indian Motorcycle Company of America nevű cég. Mindössze négy évig, 1999-2003-ig gyártották új motorkerékpárjaikat Kaliforniában, majd ez a cég is csődbe ment.

Legközelebb 2006-ban sikerült ismét új tulajdonost szerezni a márkának. Az Indian Motorcycle Company a North Carolina államban lévő Kings Mountain városában kezdte újra működését, ahol immár teljesen új technológiával gyártják a motorokat.

A Mórocz „Művész” Zoli által restaurált 1925-ös Indian Big Chief Ausztriából került Magyarországra. Származásának köszönhetően nem esett át az itthon fellelt veteránmotoroknál ismert, szokásos kommunista országokra jellemző gányoláson. A felújítást komoly kutatómunka előzte meg, hiszen a cél a minél eredetibb állapot visszaadása volt.

A gyár szinte évente változtatott valamit a modelleken, és a pontos információkra még az internet segítségével is nehéz rábukkanni. Szerencsére Művész talált Magyarországon egy Big Chiefet, és azt is alaposan körbefotózta, mielőtt nekiállt a munkának.

indian big chief 17Habár a gép igen hiányosan érkezett Művész műhelyébe – a sárvédőket érthető okból az elmúlt 84 év alatt például kompletten megette a rozsda – Csehországban jó minőségű utángyártott alkatrészeket sikerült beszerezni. Szerencsére a blokk egész jó állapotban volt, amit az is mutat, hogy a felújítás után a gyári vezérműtengely került bele vissza.

A 45 fokos, V-twin elrendezésű motorblokk úgynevezett zsákhengeres megoldással készült. Hátránya, hogy nem lehet külön levenni a hengerfejeket, ezért nagyon nehéz felújítani. Magyarországon ezt a műveletet egyedül Csík Jocó tudta elvégezni.

Ugyancsak használható volt még a fellelt gép gyári üzemanyagtartálya is, és a fékrendszer. Három németországi börzén sikerült beszerezni a még így is hiányzó alkatrészek nagy részét, a két sárvédőt és a láncvédőt pedig itthon gyártották le a motorhoz az eredeti méretek alapján.

indian big chief 24

Az Indián motorok a kor divatjának megfelelően első fék és fényszóró nélkül készültek ekkoriban. Ez az 1925-ös példány viszont már komplett elektromos hálózattal rendelkezett.

Műszaki adatok

Motor: 1200 cm3-es, zsákhengeres, 45 fokos, V-twin
Váz: króm-vanádium ötvözetű csövekből készült dupla bölcsőváz
Kuplung: többtárcsás, olajban úszó
Váltó: tolókerekes, háromsebességes
Primer: Fogaskerekes
Lengéscsillapítás: laprugós első villa, rugós ülés
Kerekek: 20 collos felni, gumifalcos gumival
Hátsó fék: szalagfék, azbeszt szövettel
Olajzás: Olajvesztéses, kézi olajpumpával

Csak pár évvel később, 1928-ban álltak át a motorgyárak világszerte a gumifalcos gumikról az acélperemesekre, így a közlekedés igen veszélyes volt: egy durrdefekt esetén a gumi azonnal leugrott a felniről.

Az amúgy kényelmesnek mondott Nagy Főnököt mai motoros rutinnal érdekes vezetni. A szívató például úgy működik, hogy a tankon lévő, erre a célra felszerelt kis pipettával benzint kell fecskendezni a hengerbe. A gáz bal kéznél van, jobb kézhez került az előgyújtás szabályzója. Ezen kívül lábkuplung és kézi váltó nehezíti a közlekedést.

A kormányon látható kézi fékkar sem pont az, aminek látszik. Mivel első fék nincs a motoron, ezzel a karral lehet rögzíteni, hogy kuplungolás közben nehogy elguruljon. Egyébként nincs semmi fékhatása.

indian big chief 64

A modell érdekessége, hogy bár az 1200 cm3-es változatot mindenhol Big Chiefként említik, a Big felirat soha nem jelent meg a fényezésen. Ahogy a motor felújításának legtöbb mozzanatát, természetesen a festést is Művész készítette el a sprinfildi gépek jellegzetes színkombinációjában. A vörös alapra arannyal került a csíkozás és az Indian Chief felirat.

Mivel ebben az esetben is meglehetősen ritka modellt sikerült fellelni, a kész motor értékét nehéz lenne meghatározni. Az eszmei értékén felül csak az internetre hagyatkozhatunk, ahol a hasonló korú és állapotú motorok több tízezer euróért cserélnek gazdát.

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük