A farmer világnapja: Trilobite 661 Parado női motoros farmer – VIDEÓVAL!
Egész életemben farmerben motoroztam, miért lenne ez másképp most. A környezetemben mindenki ugyanígy tett, mondhatom, hogy a mi társaságunkban ez a divat, de ez inkább egy öltözködési stílus, egy motoros életforma.
Tisztában vagyok vele, hogy motoros újságíróként arról kellene írnom, hogy öltözz fel biztonságosan, mert egy életed van, és a motoron a ruhád a karosszériád, és csak az tud megvédeni, ha valami történik. És nem kell, hogy a te hibádból történjen, mert rajtad kívül rengetegen közlekednek még a közutakon, akik balesetet okozhatnak.
Na ezt most leírtam.
Másrészről van a motorosoknak egy rétege, akik nem sportolási céllal motoroznak, nem azért, hogy gyorsan menjenek, hogy pályán motorozzanak, hanem mert az tényleg a szabadság érzését adja, hogy csak felülsz és oda mész, ahova akarsz és közben fújja az arcodat a szél és érzed a mezők illatát, vagy a városi szmogét, végül is mindegy.
Ehhez az életérzéshez nem illik a sícipőhöz hasonlóan kényelmes, műanyag motoros csizma, a színes bőr overall és a csukott sisak sem. Gondolom a fentiből érzed, hogy a „csak felülsz” mögött az van, hogy ugyanabban a ruhában ülsz fel, amiben amúgy is vagy. Az, hogy egy sisakot húzol a fejedre, a szükséges rossz. Végül is lehetne sapka is, csak azt lefújja a szél.
Sokak szerint biztos szerencsém volt, hogy soha nem volt komoly balesetem motorral, így nem derült ki, hogy a farmer mennyire nem védene meg. Szerintem azért az is számít, hogy mindig óvatosan, figyelmesen motoroztam, és biztos nyom a latba az a huszonpár év rutin is, ami mögöttem van.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Nem vagyok egy kanyarvadász, nem rakom le a térdem a kanyarban sőt nem kanyarodok százzal, de rengeteget motoroztam Budapesten a városban, mindenféle forgalomban, és több tízezer kilométert lenyomtam Európa útjain is, ráadásul többféle stílusú motort is teszteltem ezalatt. Mindig farmerben.
Próbálkozásaim voltak. Volt fekete bőrnadrágom, amíg ki nem híztam, és cordura nadrágom is, de nem bírtam elviselni magamon. Ami már legalább húsz éve velem van, egy bélelt motoros esőnadrág, de amint érzékelhető, ez „csak” egy esőruha, amit adott esetben hidegebb időben is használható, sőt síelésre is tökéletesen alkalmas.
Aztán jöttek a gyerekek.
Amikor megszülettek a gyerekeim, SOKKAL óvatosabb lettem. Elkezdtem gondolkodni azon, hogy jó lenne valami biztonságosabb ruha. Ami jobban megvéd, ha valami baj van. De olyan, ami azért jól is néz ki. Akkor jött velem szembe Floridában ez a rendkívül olcsó motoros farmer, amit kb. 5 alkalom után ki is dobhattam a kukába.
Akkor kicsit elkeseredtem, hogy még nem találták fel azt a motoros farmert, ami tényleg meg is véd, ha kell, de akár hordhatom hétköznapra. Két évvel ezelőtt töviről-hegyire bejártam a Budapest Motor Fesztivált, és minden farmert felpróbáltam, de nem találtam olyat, ami igazán tetszett volna… egy motoros farmer pl. ne legyen csípő-fazon ugye… igazam van?
Akkor a Fokt Motoronál találtam meg a Bering Lady Toma nevű női motoros farmerét, ami egészen mutatós darab. Jó farmer színe van, nincsenek erőltetett koptatások rajta, sem nem sötét sem nem túl világos. Mondjuk legalább 10 kiló protektorokkal… túlzok, de tényleg nehéz, és a belső kevlár réteg miatt nem nyúlik egyáltalán, tehát ha nem tartod a versenysúlyodat, akkor esélyes, hogy megfulladsz. Azt felejtsd el, hogy megállsz ebédelni egy csárdában…
Idén ismét a Fokt Motornak köszönhetem, hogy új farmerem lett. Az első kicsomagolós videó után szerencsére alkalmam volt tesztelni is, hiszen egyből Spanyolországban motorozhattam benne. Ennél alaposabb teszt pedig nem is kell, hiszen (bár vittem magammal váltónadrágot minden eshetőségre – mondjuk beesek a tengerbe és vizes lesz mindenem) gyakorlatilag 3 napon keresztül csak ezt viseltem. A repülőútra csak azért nem vállaltam be, mert ott mindig nagyon meleg van… vagy hideg… de 4-5 órát ülni egy helyben nem akartam benne.
A cseh Trilobite cég idei kollekciójában egyébként rengeteg jópofa motoros farmer van. Fel is próbáltam belőle néhányat: van sportosabb, erősebb anyagból, sok-sok protektorral és van városi motorosoknak szánt kollekció is. A 661 Parado a Street & Travel kategória egyik modellje, amiből a női fazonra esett a választásom, ha már ilyen is van, ráadásul hosszított szármérettel.
Ami elsőre megtetszett, a színe – nem hiába, nők vagyunk vagy mi. Amúgy ebből a modellből van még farmerkék és khakizöld is, ami szintén nagyon jól néz ki. Van fekete motoros leggingse is a márkának – ezt csak azért írom, mert mostanában gyakran előjött a téma a csajok között a Facebook csoportban, hogy vajon hol lehet olyat venni Magyarországon – de én nem mennék ki leggingsben az utcára, szóval motorozni sem megyek abban.
A második nagy pozitívuma a Paradonak, hogy az anyaga teljesen rugalmas farmer. Aramid-Kevlár erősítés van benne, de mégis nyúlik, sehol nem szorít, nem vág, és gyanítom, ha felugrik 1-2 kiló, a nadrágnak meg sem kottyan.
A harmadik, ami mellette szólt, hogy magasított a dereka. Ahogy az előbb már utaltam rá, szerintem egy motoros farmer nem lehet csípőig érő – mondjuk utcai farmerben sem bírom elviselni, de a motoron ülve egy olyanban folyamatos kőműves-dekoltázst villantva biztos tömeg-balesetet okoznék. Ráadásul a női alakhoz igazítva a magas derék egészen jól követi az alakomat, így nem áll el, ami még több kényelmetlenséget okozna.
Nem utolsó szempont az sem, hogy a Trilobite Paradonak nagyon vagány a fazonja. A térdnél és a deréknál található rugalmas panel nemcsak hasznos, ha a motoron ülsz, hanem látványra sem rossz. A belső combnál lévő szintén rugalmas, szellőző, fekete anyag még kényelmesebbé teszi a motorozást, és segít, hogy a nadrág ott táguljon, ahol csak akar, lehetőleg szakadás nélkül.
Bár egyelőre túl nagy kánikulában nem próbáltam, a nadrág combján lévő cipzár egy hálós anyagot rejt, így átszellőztetheted magad, ha nagyon meleg van. Vagy kicipzárazod, ha épp combra híztál egy keveset, és a nadrág amúgy szorítana.
Az egyetlen dolog, amivel nem sikerült megbarátkoznom a túra alatt, a protektorok voltak. A farmerhez adtak csípő és térdprotektorokat, de a Trilobite® Premium Protection CE level 1 protektorok semennyire nem követik a nadrág görbületeit. A csípőprotektor hagyján, azt amúgy sem tettem volna bele, de a Bering nadrágot mindig térdprotektorral hordtam.
Ehhez a nadrághoz nem olyan előre formázott protektort adnak, hanem teljesen laposat, ami olyan 1 cm vastag, és három rétegből áll. A baj csak annyi, hogy nem hajlik rá a térdemre, hanem mint valami deszka tartja a nadrágot a térdem felett, így ettől az extrától eltekintettem a teszt alatt.
A motorozás második napján arra lettem figyelmes, hogy a térdemnél, ahol a protektorok helye van, olyan érzés, mintha mondjuk egy papír zsebkendőt gyűrtem volna bele. Este megvizsgáltam, hogy mi lehet az, és a protektoroknak kialakított zseben belül egy protektor alakú vászonhuzatot találtam – ha ebbe helyezzük be a protektort, akkor a rajta lévő tépőzárak segítségével tudjuk a megfelelő magasságban elhelyezni azokat a nadrágon belül. Így, hogy nem voltak benne a protektorok, külön életet kezdett élni ez a protektorhuzat.
Még több kép a galériában
Hogy mennyire néz ki jól a nadrág, azt jól példázza, hogy már az első posztom után többen kérdezték tőlem, hogy hol vettem, és ha időben megérkezett volna a rendelés, Spanyolországban a barátnőmmel, Krisztával is egyforma gatyában lettünk volna. Mondjuk ő kéket vett, úgyhogy talán nem lett volna annyira ciki… Szerintem fogunk még egyforma gatyában motorozni.
Utóirat: A hitelesség kedvéért megmértem mind a két farmert. A Bering Lady Toma 1100 gramm protektorokkal, a Trilobite Parado 900 gramm protektorok nélkül.