Zselés vagy sima – Milyen akkumulátort válasszak a motoromhoz?
Ha egy aksi behalt, javítása nem lehetséges, így venned kell helyette egy másikat. Azt, hogy milyenre cseréled, leginkább a pénztárcád határozza meg, de a beépítési pozíció is szempont lehet. Egy hagyományos rendszerű akkumulátor, – melyben az elektrolit szintjét rendszeresen ellenőrizni kell, illetve utántölteni – is hosszú éveken át lehet megbízható, amellett, hogy a legolcsóbb megoldás.
Az ilyen akkumulátorokban a kénsav elektrolit teljesen folyékony állapotban lötyög, és a szellőző nyílásokon, illetve külön erre a célra kiképzett túlfolyón keresztül vezeti el a felesleget. Ez nem túl szerencsés tulajdonság, mivel amellett, hogy csökken a folyadék szintje, szépen meg is mar ezt-azt, ami az útjába kerül.
Nagyon figyelni kell a beszerelésnél, hogy csak függőleges állapotot biztosító helyre kerüljön, és hogy a túlfolyót egy gumicsővel gondosan el legyen vezetve a motor aljához, hogy ne okozzon kárt a nedű.
Nem megfelelő működésű elektromos rendszer esetén az elektrolit szintje a túlmelegedéstől is csökkenhet, így rendszeresen ellenőrizned kell annak szintjét, – az elektromos hiba elhárításáról mindenképp gondoskodj, ha ilyet tapasztalsz – és a cellákat desztillált vízzel – soha nem kénsavval – után kell töltened a maximum szintig.
Vigyázz arra, hogy bőröddel ne érintkezzen a sav. Ha egy ilyen akkumulátor lemerül, nagyon egyszerű, kis áramerősséggel működő töltővel töltheted.
Gondozásmentes akkumulátor
Ha nem szeretnél vacakolni a karbantartással, akkor vásárolj gondozásmentes akkumulátort. Ezek valamivel drágábbak, de a plusz költség megér annyit, hogy egy-egy kihagyott karbantartás eseté tönkremenő akkumulátor miatt ne kelljen újat venned.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Sok ilyen akkumulátort árulnak úgy, hogy zselésnek nevezik őket, pedig ezek is majdnem ugyanazok, mint a korábban leírt, „mezítlábas” társaik, csak épp teljesen zártak. Ezért is a helyes megnevezésük a zárt rendszerű, gondozásmentes akkumulátor.
Az elektrolit ezekben is teljesen folyékony, csak épp a lötyögést akadályozó anyagnak és a zárt, enyhén ventiláló szellőzőkkel kialakított rendszernek köszönhetően jobban tolerálják a nem teljesen függőleges beépítést, és a motorkerékpárokon keletkező rezgéseket.
Töltésüket érdemes intelligens töltővel végezni, de sok esetben nem kényesek a töltőre. A töltőkön fel van tüntetve, milyen akkumulátorokhoz használhatod, amit érdemes nem figyelmen kívül hagynod.
Savas vagy zselés akkumulátor?
A sima savas, illetve zárt rendszerű akkumulátorokat vagy az üzletben töltik fel a csomagban mellékelt, speciális elektrolitot tartalmazó betöltő edényekkel, vagy te magad végezheted otthon. Ha bizonytalan vagy magadban, vagy egyszerűen még nem csináltál ilyet, bízd a feltöltést szakemberre.
Az után, hogy savval fel lett töltve, azonnal használatra kész, nem kell akkumulátortöltőre kötnöd. A legtöbb esetben, a boltban megvásárolt akkumulátor már fel van töltve elektrolittal, így nem kell vele bajlódnod.
Az igazi zselés akkumulátor már drágább móka. Ebben valóban zselé állagú az elektrolit, mely halmazállapotot egy adalékanyag hozzáadásával érik el a gyártók. Természetesen ez a típus sem igényel gondozást, és a legkülönfélébb pozíciókban, akár teljesen elfektetve is be lehet szerelni.
A zselés állagú elektrolitnak köszönhetően sokkal jobban bírja a rázkódást, így élettartama is hosszabb, viszont kényes az akkumulátortöltőkre, így csak kizárólag a hozzá való berendezéssel szabad táplálni szükség esetén.
A legjobb választás ez utóbbi lehet, viszont borsos ára miatt sokan inkább a zártrendszerű savasat választják. A hagyományos kiképzésű akkumulátort csak akkor válaszd, ha nem engedheted meg magadnak a nagyobb kiadást, mert a kis ártöbblettel megszerezhető zárt rendszerű akkumulátor kényelmesebbé teszi a témát, nem kell vele foglalkoznod.
Ha a motorodhoz mégis a legegyszerűbbet választanád, légy gondos gazdi, és gyakran ellenőrizd. Ez nyilván olyan esetekben kivitelezhető könnyen, ha az akkumulátorhoz egyszerűen, komolyabb szerelés nélkül hozzá tudsz férni. Például, ha az ülés alatt helyezkedik el. Ha eldugottabb helyen lakik, akkor a két drágább verziót kell választanod.
Ha már tudod, melyiket szeretnéd, érdemes körülnézned az üzletek kínálatában, mivel ár szempontjából is nagy a szórás. Akkumulátorod típusa alapján keress. Ilyen, vagy hasonló kódot keress a régi darabon: YTX20L-BS
Ez a típusjelzés egy adott külső mérethez, kapacitáshoz tartozik. A magasság-szélesség-vastagság hármastól nem térhetsz el, mert egyszerűen nem fog beférni a helyére az új cucc, vagy épp lötyögni fog, nem lehet rendesen rögzíteni.
Jellemzően a kapacitás is adott, így nem tudsz 18 Ah-s helyett 25 Ah-s akkumulátort betuszkolni a helyére ugyanazon méretek mellett. Ha szerencséd van, ritkán mégis lehet találni olyan modellt, mely például a 28 Ah helyett 30-at tud, és mérete megegyezik a kisebbével.
Milyen márkájú akkumulátort válasszak?
Az, hogy milyen gyártó termékét választod, sok esetben nem szempont, mivel lehet, hogy egy patinás névvel bíró, drágább aksi belső szerkezet szempontjából egy ismeretlen márkájú, sokkal olcsóbb termékével megegyezik. Sőt, még az is lehet, hogy ugyanazon gyártósoron készültek, csak épp más-más márkanév alatt kerülnek fogalomba.
Olyanok tanácsát kérd ki márka tekintetében, akik ezzel foglalkoznak, vagy olyanokét, akik tapasztalataik alapján ajánlanak neked irányvonalat a témában, és akkor nyugodt lehetsz abban, hogy nem hullik szét az első napokon, és évekig megbízhatóan fog szolgálni, elősegítve a mindenkori biztos indítást.