A sisakod a koronád: Milyen motoros bukósisakot válasszanak a nők?
Milyen anyagokból készülnek a bukósisakok?
Műanyag (termoplasztik/polikarbonát/ABS)
Hőre lágyuló műanyagok, jól és könnyen alakíthatók, ezért nagy mennyiségű sorozatgyártásra ideálisak. Ebből is adódik, hogy a műanyag sisakok ára a legolcsóbb. Előnyük, hogy néhány kisebb leejtés nem okoz anyagszerkezeti elváltozást bennük (legfeljebb a fényezés sérül, ami ugyan csúnya, de attól még a sisak tovább használható), viszont a megfelelő szilárdság és ütéselnyelő-képesség érdekében vastagabb rétegben kell alkalmazni, ezáltal a kész bukósisakok súlya is nagyobb lesz.
Kompozit sisakok
Ezeknél a daraboknál műgyantát, mint hordozóanyagot társítanak egy vagy több könnyű, de rendkívül erős anyagból (pl. üvegszál, karbon vagy kevlár) készült szövettel. Sokkal könnyebb, de ellenállóbb buksivédőket tudnak ezekből az anyagokból készíteni, viszont a nagyobb magasságból történő leejtésre jóval érzékenyebbek. Ha a fényezés alatti műgyanta réteg bereped, akkor cserélnünk kell őket, mert a következő ütést (amely történhet baleset során is) már gyengébben tudja elnyelni az anyag.
Töréstesztek – hol tudod megnézni?
Minden forgalomban lévő bukósisaknak teljesítenie kell az ECE 22.05-ös európai szabványt. Ha a kiszemelt kobakvédőn nincs rajta ez a jelzés, akkor a hatályos törvények szerint maximum bukósisak formájú tárgynak lehet őket nevezni (lásd vidéki piacokon kapható darabok).
Viszont ha nem elég a szabványjelzés, vannak egyéb, szigorúbb töréstesztek, amelyek valós baleseteket szimulálnak és a szokásos ECE vizsgálatnál sokkal alaposabbak is. A bukósisakok biztonságát 1-5 csillaggal értékelik és megmutatják a vizsgált típusok részletes teszt eredményeit is, így megtudhatod, melyik modellnek mik a gyenge pontjai. Ilyen például az angol kormány megbízásából folytatott „sharp-teszt”, de ha itt nem találnád a kiszemelt fejvédőt, érdemes a „gúgli”-t segítségül hívni.
Héjméret, súly, fejforma
A kis fejméret – főként nőknél – egy általános probléma. Erre több neves gyártó azzal reagált, hogy nem csak 3 méretű héjmérettel dolgoznak, és a köztes (kisebb) méreteket párnázottsággal pótolják, hanem 5 héjméretet kínálnak az adott típusú bukósisakból.
Ne aggódj, a kisebb héjméret nem azt jelenti, hogy kevesebb benne az anyag! Mivel kisebb a fejed azért nem a héjon belül oldják meg a „hézag” kitömését, hanem egyszerűen csak a megfelelő méretben, ugyanazzal a technológiával gyártják le a héjszerkezetet, mint ahogy az XXXL-es változatokat. Ezzel nemcsak a „bobblehead” (vízfej) effektus kerülhető el, hanem a közel hasonló súlyt is garantálni tudják.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Milyen a női bukósisak?
A speciálisan nőknek készült modellek esetén a gyártók elsősorban a kisebb héjmérettel – ezáltal kisebb súllyal – valamint a keskenyebb fejformával operálnak. Akár egy kisebb fejű férfi is simán találhat magára méretben passzoló sisakot a női modellek között. Az már megfontolandó, hogy szeretne-e rózsaszín pillangókat vagy hatalmas „Lady” feliratot hordani a fején a nyilvánosság előtt. Persze a mattfekete Neolux mindent megold. (a szerk.)
A sisak súlyát nem csak a héj, hanem a benne lévő ütéselnyelő réteg, és a bélés is befolyásolja, így az sem mindegy, milyen fejformád van. Éppen ezért nem elég lemérni a fejed körméretét – persze mérethez irányadónak nem rossz ötlet -, de érdemes fel is próbálni, 5-10 percet eltölteni a kiszemelt bukósisakban.
Figyelj rá, hogy ne nyomjon sehol, de ne is legyen nagy rád! Bár az arcpárnák formálódnak még később, próbánál az a jó, ha tartja az arccsontod, így nem tud elfordulni a sisak a fejeden. Egyébként számos technika van arra, hogyan ellenőrizd a tökfödő méretét, amikor épp a fejeden van.
Zajos-csendes, szellős-meleg?
Mondanom sem kell, ennek a kérdésnek szentel a többség a legnagyobb jelentőséget – tévesen. Egy sisaktól nem várhatjuk el azt, hogy olyan csendes legyen, mintha egy zajmentes szobában ülnél. Hiszen a szembeszél, a motorod muzsikája, a forgalom hangja ott van körülötted.
A zajosság, mint olyan függ a szellőzők számától és azok zárható/nyithatóságától, a spoilertől, a belső szigetelésektől és arcpárnáktól. Az tény, hogy a jobban szellőző sisakok zajosabbak, hiszen a különböző nyílásokon nem csak a levegő, hanem a zaj is bekerül ellenben a zártabb, melegebb sisakokkal.
Üdv! Lenne egy megjegyzésem, ha szabad. Vigyázni kell a sisakok utólagos festésével, mert vannak festékek, amik roncsolhatják a sisakhéj anyagát. Ez egy nagyszerű, tényleg átfogó cikk, minden benne van, amit tudni kell a sisakválasztásról. Köszi! Üdv: Vidék
Igen, ez igaz…
Ja, és örülök, hogy megjavult a rendszer, és újra tudsz hozzászólni.