Ne kalimpálj össze-vissza! – Szezonvégi gyorstalpaló a motoros karjelzésekről
A bekanyarodási, sávváltási szándék jelzését már nem kell bemutatni számodra. Ezt olyan motorkerékpáron kell alkalmazni, mely nincs felszerelve irányjelző berendezéssel. Ha bringázol, akkor is javallott használni.
Bizonyos országokban a jobbra kanyarodást nem a jobb kar jobbra való kinyújtásával jelzik – mivel ilyenkor a gázmarkolat és az első fék feletti kontroll részlegessé válik, így csak rutinosak képesek biztonsággal kivitelezni ezt a mutatványt – hanem a bal kar felemelésével, melyet könyökben 90 fokos szögben behajlítanak.
Megállás jelzésére a bal kar könyökben 90 fokos szögben behajlítva alkalmas, de itt a tenyér lefelé mutat, nem felfelé, mint a jobbra kanyarodásnál.
A gyorsítást a kinyújtott bal karral, annak tenyerét felfelé fordítva és le-fel mozgatva jelezzük a többieknek. Amúgy jellemzően a legtöbb karjelzés bal karral történik, mert közben a gázmarkolat és az első fékkar is kezelhető. A lassítás a gyorsításhoz hasonló, csak épp lefelé irányuló mozdulattal tudatható.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Ha túravezető bal kezét nyitott tenyérrel, függőlegesen felemeli, az azt jelenti, hogy a többiek kövessék őt. Ez a mozdulat egy pihenő utáni elinduláskor is alkalmazható.
Amennyiben a motoros rámutat motoros társára, majd magára, az azt jelenti, hogy azt kéri, hogy az adott motoros kövesse őt.
Veszélyre, veszélyes útburkolatra figyelmeztet az elöl haladó, ha bal vagy jobb kezével – amelyik oldalon a veszélyt észlelte – a kritikus helyre mutat, és közben jobb lábát kiemeli a lábtartóról, kvázi felkiáltójelet mutat.
Ha a motoros bal kezével, annak hüvelykujjával a szája, vagy mutatóujjával a motor tanknyílása felé mutogat, az a közelgő étteremnél való megállást, benzinkúton történő pihenő beiktatását jelenti.
Amennyiben a csapat valamely tagja bekapcsolva hagyta az irányjelzőjét, az előtte haladó bal tenyerének ökölbe szorítása, illetve ujjainak kinyújtása segítségével figyelmeztetheti a feledékeny, alvó, vagy épp gyengén látó és halló társát, hogy kapcsolja már le.
Ha a főútvonalról, vagy autópályáról le kell hajtani, azt a túravezető a feje felé emelt bal karjával, és annak mutatóujjával jelzi.
Amennyiben a sasszemű elől haladó kiszúrta, hogy a távolban rendőri ellenőrzés várható, bal tenyerével a sisakja tetejét érintve ad tájékoztatást a többieknek, hogy fejezzék be az egykerekezést és a burn out-ot, de nagyon gyorsan.
Persze, a fent felsorolt jelzések mellett csapatonként változó lehet, hogy milyen egyezményes jelzésekkel kommunikálnak az együtt motorozók. Ilyen lehet többek között – bár nem kimondottan karjelzés, de jelzés – hogy ha egy kanyargós útszakaszon motoroztok, és az elől haladó megelőz egy járművet, akkor amíg ő belátja a szembejövő sávot, balra kint hagyott irányjelzővel halad mindaddig, míg fel nem tűnik egy szembejövő jármű, így egyfajta előre helyezett szemként funkcionál a mögötte haladók számára, hogy biztonságosan tudjanak előzni még úgy is, hogy ők maguk nem látják be teljesen az ívet.
Érdemes tehát még indulás előtt tisztázni ezt-azt, hogy menet közben ne kelljen tétovázni, és a túra minden pillanatában biztonságosan motorozhassatok. Vagy mindegyikőtöknek beszerezni egy erre alkalmas rádiós eszközt, és úgy csicseregni menet közben, hogy épségben haza is érjetek.