Ne kalimpálj összevissza! – gyorstalpaló a motoros karjelzésekről
A motoros holtszezonban álmodozhatsz jövő évi túrákról, csinosítgathatod a gépedet, beszerezhetsz akciós kiegészítőket, és nem utolsó sorban tanulhatsz is sok mindent, ha motoros témában olvasgatsz. Kifogyhatatlan a tudáshalmaz, amit nem árt magadba szívnod az életben maradásért. Összefoglaljuk neked, mit érdemes tudnod azokról a karjelzésekről, amiket rutinos motoros társaid előszeretettel alkalmaznak.
Ha autóban ülsz, sok értelme nincs annak a néhány kar, illetve kézjelzésnek, amiket az ablakon kilógatott végtagoddal használhatsz arra, hogy kommunikálj a többi közlekedővel. Ezek általában indulatokat kifejező, nem épp hasznos, vagy baleset-megelőző jelzések.
Fityisz, középső ujj felmutatása, mutatóujjal a halántékra bökve megkérdőjelezése a másik épelméjűségének, és hasonlók. A bekanyarodás irányát irányjelzővel – már aki képes a használatára – köszönetnyilvánítás vészvillogóval, figyelmeztetést fénykürttel, kürttel eszközölhetsz. Nem lehet ebbe a pár dologba belekeveredni. De mi van, ha motorozol?
Két keréken, karosszéria takarása nélkül már szinte siketekkel is megértetheted magad, olyan sok jelzést alkalmazhatsz. A szembejövő köszöntése már biztosan ismerős neked. Ez, és a meglengetett jobb láb csupán egy udvariassági gesztus a többi közlekedő felé, amivel például azt díjazhatod, hogy elengedett, lehúzódott, hogy könnyen haladhass.
Haszna még az, hogy a motorosok megítélésében pozitív szerepe van. Jó dolgok ezek. Vannak viszont olyan jelzések, melyek kimondottan baleset-megelőzési céllal alkalmazhatók, és a motorosok egymás közötti információáramlásra használják.
Mivel motorozás közben nehéz a kommunikáció a haverokkal, így már az is bajt előzhet meg, ha nem kell egymás mellé sorolnotok, sisakot felnyitnotok és úgy óbégatni, ha valamit közölni akartok egymással. Ez a művelet könnyen halálos is lehet, ha közben figyelmetek nem az útra, a közlekedésre összpontosul. Persze, ha rádión tartjátok a kapcsolatot, akkor rém egyszerű közölni ezt-azt.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. ![]() |
Ha tankolni, pihenni, toalettre menni akar valaki, azt elég egyértelműen el lehet mutogatni. Van néhány további, szintén alap karjelzés is, amivel már talán te is találkoztál. Lássuk, melyek is ezek!

A bekanyarodási, sávváltási szándék jelzését már nem kell bemutatni számodra. Ezt olyan motorkerékpáron kell alkalmazni, mely nincs felszerelve irányjelző berendezéssel. Ha bringázol, akkor is javallott használni.
Bizonyos országokban a jobbra kanyarodást nem a jobb kar jobbra való kinyújtásával jelzik – mivel ilyenkor a gázmarkolat és az első fék feletti kontroll részlegessé válik, így csak rutinosak képesek biztonsággal kivitelezni ezt a mutatványt – hanem a bal kar felemelésével, melyet könyökben 90 fokos szögben behajlítanak.


Megállás jelzésére a bal kar könyökben 90 fokos szögben behajlítva alkalmas, de itt a tenyér lefelé mutat, nem felfelé, mint a jobbra kanyarodásnál.

A gyorsítást a kinyújtott bal karral, annak tenyerét felfelé fordítva és le-fel mozgatva jelezzük a többieknek. Amúgy jellemzően a legtöbb karjelzés bal karral történik, mert közben a gázmarkolat és az első fékkar is kezelhető. A lassítás a gyorsításhoz hasonló, csak épp lefelé irányuló mozdulattal tudatható.

Ha túravezető bal kezét nyitott tenyérrel, függőlegesen felemeli, az azt jelenti, hogy a többiek kövessék őt. Ez a mozdulat egy pihenő utáni elinduláskor is alkalmazható.

Amennyiben a motoros rámutat motoros társára, majd magára, az azt jelenti, hogy azt kéri, hogy az adott motoros kövesse őt.

Veszélyre, veszélyes útburkolatra figyelmeztet az elöl haladó, ha bal vagy jobb kezével – amelyik oldalon a veszélyt észlelte – a kritikus helyre mutat, és közben jobb lábát kiemeli a lábtartóról, kvázi felkiáltójelet mutat.

Ha a motoros bal kezével, annak hüvelykujjával a szája, vagy mutatóujjával a motor tanknyílása felé mutogat, az a közelgő étteremnél való megállást, benzinkúton történő pihenő beiktatását jelenti.

Amennyiben a csapat valamely tagja bekapcsolva hagyta az irányjelzőjét, az előtte haladó bal tenyerének ökölbe szorítása, illetve ujjainak kinyújtása segítségével figyelmeztetheti a feledékeny, alvó, vagy épp gyengén látó és halló társát, hogy kapcsolja már le.

Ha a főútvonalról, vagy autópályáról le kell hajtani, azt a túravezető a feje felé emelt bal karjával, és annak mutatóujjával jelzi.

Amennyiben a sasszemű elől haladó kiszúrta, hogy a távolban rendőri ellenőrzés várható, bal tenyerével a sisakja tetejét érintve ad tájékoztatást a többieknek, hogy fejezzék be az egykerekezést és a burn out-ot, de nagyon gyorsan.

Persze, a fent felsorolt jelzések mellett csapatonként változó lehet, hogy milyen egyezményes jelzésekkel kommunikálnak az együtt motorozók. Ilyen lehet többek között – bár nem kimondottan karjelzés, de jelzés – hogy ha egy kanyargós útszakaszon motoroztok, és az elől haladó megelőz egy járművet, akkor amíg ő belátja a szembejövő sávot, balra kint hagyott irányjelzővel halad mindaddig, míg fel nem tűnik egy szembejövő jármű, így egyfajta előre helyezett szemként funkcionál a mögötte haladók számára, hogy biztonságosan tudjanak előzni még úgy is, hogy ők maguk nem látják be teljesen az ívet.
Érdemes tehát még indulás előtt tisztázni ezt-azt, hogy menet közben ne kelljen tétovázni, és a túra minden pillanatában biztonságosan motorozhassatok. Vagy mindegyikőtöknek beszerezni egy erre alkalmas rádiós eszközt, és úgy csicseregni menet közben, hogy épségben haza is érjetek.