Hasznos tudnivalókKiemeltMotorokMotorozás

Ne kalimpálj összevissza! – gyorstalpaló a motoros karjelzésekről

A motoros holtszezonban álmodozhatsz jövő évi túrákról, csinosítgathatod a gépedet, beszerezhetsz akciós kiegészítőket, és nem utolsó sorban tanulhatsz is sok mindent, ha motoros témában olvasgatsz. Kifogyhatatlan a tudáshalmaz, amit nem árt magadba szívnod az életben maradásért. Összefoglaljuk neked, mit érdemes tudnod azokról a karjelzésekről, amiket rutinos motoros társaid előszeretettel alkalmaznak.

Ha autóban ülsz, sok értelme nincs annak a néhány kar, illetve kézjelzésnek, amiket az ablakon kilógatott végtagoddal használhatsz arra, hogy kommunikálj a többi közlekedővel. Ezek általában indulatokat kifejező, nem épp hasznos, vagy baleset-megelőző jelzések.

Fityisz, középső ujj felmutatása, mutatóujjal a halántékra bökve megkérdőjelezése a másik épelméjűségének, és hasonlók. A bekanyarodás irányát irányjelzővel – már aki képes a használatára – köszönetnyilvánítás vészvillogóval, figyelmeztetést fénykürttel, kürttel eszközölhetsz. Nem lehet ebbe a pár dologba belekeveredni. De mi van, ha motorozol?

Két keréken, karosszéria takarása nélkül már szinte siketekkel is megértetheted magad, olyan sok jelzést alkalmazhatsz. A szembejövő köszöntése már biztosan ismerős neked. Ez, és a meglengetett jobb láb csupán egy udvariassági gesztus a többi közlekedő felé, amivel például azt díjazhatod, hogy elengedett, lehúzódott, hogy könnyen haladhass.

Haszna még az, hogy a motorosok megítélésében pozitív szerepe van. Jó dolgok ezek. Vannak viszont olyan jelzések, melyek kimondottan baleset-megelőzési céllal alkalmazhatók, és a motorosok egymás közötti információáramlásra használják.

Mivel motorozás közben nehéz a kommunikáció a haverokkal, így már az is bajt előzhet meg, ha nem kell egymás mellé sorolnotok, sisakot felnyitnotok és úgy óbégatni, ha valamit közölni akartok egymással. Ez a művelet könnyen halálos is lehet, ha közben figyelmetek nem az útra, a közlekedésre összpontosul. Persze, ha rádión tartjátok a kapcsolatot, akkor rém egyszerű közölni ezt-azt.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Ha tankolni, pihenni, toalettre menni akar valaki, azt elég egyértelműen el lehet mutogatni. Van néhány további, szintén alap karjelzés is, amivel már talán te is találkoztál. Lássuk, melyek is ezek!

motoros karjelzések 17

A bekanyarodási, sávváltási szándék jelzését már nem kell bemutatni számodra. Ezt olyan motorkerékpáron kell alkalmazni, mely nincs felszerelve irányjelző berendezéssel. Ha bringázol, akkor is javallott használni.

Bizonyos országokban a jobbra kanyarodást nem a jobb kar jobbra való kinyújtásával jelzik – mivel ilyenkor a gázmarkolat és az első fék feletti kontroll részlegessé válik, így csak rutinosak képesek biztonsággal kivitelezni ezt a mutatványt – hanem a bal kar felemelésével, melyet könyökben 90 fokos szögben behajlítanak.

motoros karjelzések 17
motoros karjelzések 17

Megállás jelzésére a bal kar könyökben 90 fokos szögben behajlítva alkalmas, de itt a tenyér lefelé mutat, nem felfelé, mint a jobbra kanyarodásnál.

motoros karjelzések 03

A gyorsítást a kinyújtott bal karral, annak tenyerét felfelé fordítva és le-fel mozgatva jelezzük a többieknek. Amúgy jellemzően a legtöbb karjelzés bal karral történik, mert közben a gázmarkolat és az első fékkar is kezelhető. A lassítás a gyorsításhoz hasonló, csak épp lefelé irányuló mozdulattal tudatható.

motoros karjelzések 04

Ha túravezető bal kezét nyitott tenyérrel, függőlegesen felemeli, az azt jelenti, hogy a többiek kövessék őt. Ez a mozdulat egy pihenő utáni elinduláskor is alkalmazható.

motoros karjelzések 06

Amennyiben a motoros rámutat motoros társára, majd magára, az azt jelenti, hogy azt kéri, hogy az adott motoros kövesse őt.

motoros karjelzések 07

Veszélyre, veszélyes útburkolatra figyelmeztet az elöl haladó, ha bal vagy jobb kezével – amelyik oldalon a veszélyt észlelte – a kritikus helyre mutat, és közben jobb lábát kiemeli a lábtartóról, kvázi felkiáltójelet mutat.

motoros karjelzések 08

Ha a motoros bal kezével, annak hüvelykujjával a szája, vagy mutatóujjával a motor tanknyílása felé mutogat, az a közelgő étteremnél való megállást, benzinkúton történő pihenő beiktatását jelenti.

motoros karjelzések 12

Amennyiben a csapat valamely tagja bekapcsolva hagyta az irányjelzőjét, az előtte haladó bal tenyerének ökölbe szorítása, illetve ujjainak kinyújtása segítségével figyelmeztetheti a feledékeny, alvó, vagy épp gyengén látó és halló társát, hogy kapcsolja már le.

motoros karjelzések 13

Ha a főútvonalról, vagy autópályáról le kell hajtani, azt a túravezető a feje felé emelt bal karjával, és annak mutatóujjával jelzi.

motoros karjelzések 14

Amennyiben a sasszemű elől haladó kiszúrta, hogy a távolban rendőri ellenőrzés várható, bal tenyerével a sisakja tetejét érintve ad tájékoztatást a többieknek, hogy fejezzék be az egykerekezést és a burn out-ot, de nagyon gyorsan.

motoros karjelzések 15

Persze, a fent felsorolt jelzések mellett csapatonként változó lehet, hogy milyen egyezményes jelzésekkel kommunikálnak az együtt motorozók. Ilyen lehet többek között – bár nem kimondottan karjelzés, de jelzés – hogy ha egy kanyargós útszakaszon motoroztok, és az elől haladó megelőz egy járművet, akkor amíg ő belátja a szembejövő sávot, balra kint hagyott irányjelzővel halad mindaddig, míg fel nem tűnik egy szembejövő jármű, így egyfajta előre helyezett szemként funkcionál a mögötte haladók számára, hogy biztonságosan tudjanak előzni még úgy is, hogy ők maguk nem látják be teljesen az ívet.

Érdemes tehát még indulás előtt tisztázni ezt-azt, hogy menet közben ne kelljen tétovázni, és a túra minden pillanatában biztonságosan motorozhassatok. Vagy mindegyikőtöknek beszerezni egy erre alkalmas rádiós eszközt, és úgy csicseregni menet közben, hogy épségben haza is érjetek.

Olvasd el korábbi cikkünket a csapatban motorozás szabályairól! 

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük