Mikor cseréljük le a motorláncot?
Egy idő után elhasználódik a motorunkon a lánc, ezért folyamatosan ellenőrizzük az állapotát, hogy lássuk, ha újat kell vennünk.
A következő esetekben csere érett a szett:
─ A lánc szakaszosan megnyúlt: a kereket átforgatva a lánc egyik helyen feszes, másik helyen laza. Így már nem lehet megfelelően beállítani a lógást és a lánc könnyen elszakadhat.
─ A láncból kijött „valami piros anyag”: a láncon először helyenként, majd egyre több helyen látható piros elszíneződés, mely a szemekből jövő rozsda, ami a bekerült víz hatására keletkezik. Ez a gyűrűk elhasználódásának a jele. A kosz így be tud kerülni a szemek alá és nagyon gyors kopást eredményez.
─ Az összevissza álló szemek: a láncon a szemek rendellenesen állnak és elég merevek. Általában a nem megfelelő tisztítás és kenés eredménye.
─ A lánc a hátsó lánckeréktől könnyen elemelhető: ha a hátsó lánckeréknél a láncot a keréktől könnyen el tudjuk emelni úgy, hogy majdnem kilátszanak a fogak, akkor a lánc extrémen megnyúlt.
Érdemes időben lecseréltetni a láncot, mert ha elszakad, az kellemetlen következményekkel járhat. Több mint valószínű, hogy a blokkból kiver egy darabot, és ez a legjobb eset.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Rosszabb helyzetben a lábunkat vagy az utasunk lábát trafálja el, vagy beszorul valamelyik lánckerékhez, aminek esés vagy blokkfelújítás a vége.
Csere esetén új első- és hátsó lánckerék, valamint lánc kerül a motorunkra. Előfordul, hogy a lánc még nem csere-érett, de a fogaskerekek már elhasználódtak. Ebben az esetben is javasolt egy komplett láncszett (első és hátsó fogaskerék és lánc) cseréje.
A fogaskerekek elhasználódását azok fogainak vékonyodása, csúcsainak elgörbülése mutatja. Jellemzően az első, kis fogaskerék használódik el hamarabb. Mivel ez az alkatrész általában burkolat alatt van elhelyezve, – így sokszor már a korábban bekövetkezett, csere-érett állapotán túl is használják – szemrevételezése némi szerelést igényel, mely során az azt takaró burkolatot el kell távolítani.
A láncszettek ára attól függ, hogy az ember milyen láncot, illetve lánckereket szeretne: gyárit vagy után-gyártottat. Általában az után-gyártottat szokták kérni, mivel az olcsóbb. A „nem túl drága” lánckerekek párban 10 000 forintba kerülnek, a lánc maga 20-30 000 forint is lehet.
Természetesen, a motor típusától is függ, hogy az ember mennyire minőségi láncot rakat rá. Ha egy utcai sportmotorról beszélünk, akkor mindig drágább a lánc, mert nagyobb terhelést kell elviselnie, máshogy vannak összeillesztve a láncszemek.
Egy sima túramotornál, ami mondjuk 500 köbcentis, nem kell olyan erős lánc, viszont már egy 1400-asnál más a helyzet, mert igényli a jobb teljesítményű láncot. A középkategóriás motorok egy lánccal elmennek átlagosan olyan 20-30 000 km-t, de ez is használat-függő.
A motorunk teljesítményéhez illeszkedő, legmegfelelőbb láncok kiválasztásánál figyeljünk arra, hogy a láncok végtelenítésére szolgáló összeillesztő láncszemek – az úgynevezett nittelő szemes, és a patent szemes megoldás – közül melyiket választjuk.
Kisebb teljesítménynél megengedett a patenteszem használata, mely biztonsággal tartja össze a láncot, és szereléskor, tisztításkor (ennek oldásával könnyedén leszerelhető a lánc, és kényelmesebben lehet mosni).
Szétszerelése egyszerű, házilag könnyedén elvégezhető művelet. Erősebb gépeknél a nittelő szemes lánckötés az elterjedt. Ennek bontásához, illetve összeszereléséhez megfelelő célszerszám hiányában semmiképp ne álljunk neki, mivel komoly károkat tehetünk a lánckerékben, a frissen megvásárolt, drága láncban.
Akinek a technikai érzéke adott, az vásárolhat ilyen célszerszámot, mert ára hamar kifizetődik, és használatával a szakszerű szerelésről biztonsággal gondoskodhat.
Láncszett vásárlásakor mindenképp kérjük ki tapasztalt szerelő, szakszerviz véleményét a megfelelő típust illetőleg. Ha ez nem áll módunkban, a láncokat, fogaskerekeket forgalmazó boltok is rendelkeznek megfelelő típusismerettel, szakkatalógusokkal, így biztosak lehetünk abban, hogy a motorunkhoz leginkább megfelelő alkatrészt kapjuk.
A lánc és a fogaskerekek mellett fontos kiemelni, hogy sok esetben (főleg krosszmotorok enduro-k, túraenduro-k esetében), ahol a rugóutak nagyok, a gyártók a lengővillára szerelt láncvezető betéteket alkalmaznak. Ezen fekszik fel a lánc felső része, mely a láncvezetőt folyamatosan koptatja, így az idővel csere-érett lesz.
Ha a láncvezető elkopott, könnyen lehet, hogy a lánc belső része hozzáér az alumínium, vagy vas lengővillához, kikoptatja és tönkreteszi azt. Ez a nem üzemszerű kopás a lánc élettartamának nagymértékű csökkenéséhez vezet, és a motor menettulajdonságait is befolyásolja.
Írd le a tapasztalataidat a lánccal kapcsolatban a hozzászóláshoz!
A technikai felvilágosításért köszönet Bánfi Julianna motorszerelő- és versenyző hölgynek, aki a MAMI-nál (Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola) folytatta tanulmányait, és jelenleg is a szakmájában tevékenykedik.