Mi a jó a cipzárban? – a csapatban motorozás szabályai
Habár az utóbbi időben nagy divatja van a solo motorozásnak is, kétségtelenül nagy élmény, amikor több motoros összeverődve, nagyobb csapatban motorozik. Persze ebben az esetben alkalmazkodni kell egymáshoz, és nem árt ismernünk a csapatban motorozás íratlan szabályait sem.
A csapatban motorozás hatalmas élmény, de egyben veszélyes is lehet, ha nem vesszük figyelembe a csapatban motorozás szabályait.
A csapatban motorozás kockázatai:
- Ha ismeretlen emberek motoroznak együtt
- Ha nagyon különböző a motorosok tudása és a motorjaik teljesítménye
- Ha nem ismerik a szabályokat, és mindenki a saját feje után megy.
Azonban, ha kettő vagy több nagy motor közlekedik együtt, a legpraktikusabb egymáshoz képest eltolva, cipzár alakzatban motorozni. Ezzel az elhelyezkedéssel csökkenteni lehet a motoros konvoj hosszát a libasorban motorozáshoz képest, hiszen minden második motoros féktávolsága számít csak. (Ha megfigyelsz egy motoros klubot, ők még így is extrém rövid féktávot tartanak egymástól motorozás közben.)
Az eltolt (cipzár) elhelyezkedés azért is sokkal biztonságosabb, mintha egymás mellett haladnátok, mert így minden motorosnak megmarad az egész sáv szélessége, és ha esetleg egy úthibát kell kikerülni, kényelmesen lehet helyezkedni sávon belül.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A túravezető (road captain) a felezővonal mellett, tehát a sáv baloldalán megy, hogy belássa az utat és ellásson a csapat utolsó emberéig is. Nagyon fontos, hogy a csapat tagjai az előttük motorozót semmilyen esetben nem előzik meg, mindenkinek fix helye van.
A csapatban motorozást talán a motoros klubok művelik a legprofibban, ezért ebben az esetben érdemes tőlük tanulnunk. A motoros klubtagokat általában több éves barátság és több ezer motoron közösen megtett kilométer tartja össze.
Mivel a klub a motorozás köré szerveződik, van alkalom megtanulni az együtt motorozást is. A klubtagoknak legtöbb esetben hasonló stílusú és hasonló teljesítményű motorjaik vannak, ezért sokkal jobban tudnak alkalmazkodni egymáshoz, mint egy véletlenszerűen összeverődött társaság.
A motoros klubok tagjai hasonlóan gondolkodnak a túrákról, nagyjából azonosak az igények a motorozás közbeni (cigi, pisi) szünetekkel, tankolással, étkezéssel kapcsolatban, és valószínűleg ugyanúgy képzelik el az éjszakai szállásukat is, tehát ebből sem lesz vita. Szóval motoros klubban motorozni jó.
De mit tanulhatunk a motoros kluboktól a csapatban motorozásról?