fbpx

Mi a jó a cipzárban? – a csapatban motorozás szabályai

Kinek hol van a helye motoros konvojban?

A csapat elején a Road Captain motorozik általában a prezivel (elnök), mögöttük haladnak a zárók, akik nagy csapat esetén a kereszteződések lezárását biztosítják, hogy a banda egyben, szétszakadás nélkül áthaladhasson a kereszteződéseken.

Őket követik a sorban a gyengébb motorokkal rendelkezők, hiszen a társaság tempóját ők határozzák meg, illetve hozzájuk kell igazítani. Gyorsabban ők nem tudnak menni, ellenben a többiek lassabban igen.

Ezután jönnek a többiek tetszőleges sorrendben, de óhatatlan, hogy a motoros klubokban idővel kialakul valamiféle hierarchia, ami motorozás közben is visszaköszön. Az évek alatt mindenkinek kialakul a helye, vagy hogy ki ki mellett (előtt-után) szeret menni.

A csapat végén motoroznak a hangmanek, akiknek a feladata, hogy hátulról biztosítsák a társaságot. Ők figyelik, hogy a csapatból senkit ne hagyjanak el, és nem engedik, hogy más járművek a motorosokat veszélyeztetve előzésbe kezdjenek úgy, hogy nem tudják az egész motoros konvojt egyben megelőzni.

Legyél tisztában a kézjelekkel

Szintén a motoros kluboknál jól megfigyelhető, ahogy a csapattagok motorozás közben kézjelekkel kommunikálnak. Ezek a kézjelek még azokból az időkből maradtak ránk, amikor nem létezett sisakkommunikáció, és a csapatvezető vagy angolul road captain (aki nem egyenlő a klub elnökével) a csapat tagjainak jelzett motorozás közben.

A felvezető jelzései:

  • Ha a túravezető kimegy a baloldali sávba, és bal kezét magasba lendítve integet, előzésre buzdít, vagyis az út szabad, nem jön szembe semmi. Az előzést csak abban az esetben kezdjük meg, ha meggyőződtünk a jelzés helyességéről, majd minél gyorsabban álljunk vissza a helyünkre, és húzódjunk a lehető legközelebb az előttünk menőhöz, hogy a hátrébb lévők is beférjenek.
  • Ha a túravezető a bal kezét oldalt lefele kinyújtva, tenyerével a talaj felé, kézfejével le-fel integet, úthiba, torlódás, baleset vagy traffipax miatt lassítani kell.
  • Ha bal kezét a füle mellett függőlegesen, tenyérrel előre emeli fel: meg kell állni.
  • Ha a túravezető a magasba emeli bal kezét, és hüvelykujját mutatja fel, azt jelenti, hogy az út jobb szélére, egyes sorba kell fejlődni. Ez olyankor fordulhat elő, ha az autók a motoros konvoj mögött feltorlódtak, és egy belátható, egyenes szakasznál el lehet engedni őket.

Hosszabb menetoszlop esetén sokat segít, ha legalább a sort vezető és a leghátul haladó motoroson sisakbeszélő van. Ebben az esetben nem kell kizárólag a túravezető kézjelzéseire hagyatkozni. A felvezető jelzéseinek mindenki számára ismertnek és egyértelműnek kell lenniük, ezért ha új ember érkezik a társaságba, nem árt ezeket indulás előtt egyeztetni.

Az együtt motorozás mindenkitől nagyon sok figyelmet, óvatosságot kíván. Hogy ne rontsuk el mások örömét, mindig csak jó műszaki állapotú motorral, megfelelő felszerelésben, és feltankolt motorral induljunk el a túrára. És a WC-re inkább minden benzinkútnál menjünk el, mint hogy miattunk álljon meg később az egész csapat.

Ismersz még más jelzéseket, amelyek hasznosak lehetnek motorozás közben? Van még valami, ami esetleg a cikkből kimaradt?
0
Ismersz még más jelzéseket, amelyek hasznosak lehetnek motorozás közben? Van még valami, ami esetleg a cikkből kimaradt?x

 

címlapkép: americanspirit

Ajánlom másoknak is

Lepd meg a szerelmed egy páros motoros karkötővel Valentin napra!

Irj cikket a Csajok a motoron oldalra!

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

5 1 vote
A cikk értékelése

Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x