Mentsd, ami menthető – Roncsolódott menetek javítása
Ha szoktál otthon szerelni, akkor biztosan előfordult már veled, hogy egy-egy csavart a kelleténél jobban meghúztál, és ez a mutatvány a kötőelemek gyengébbikét végzetesen érintette. Jól beleszakadt a menet az öntvénybe, vagy épp egy gyengébb acél alkatrészbe.
Jellemzően a csavarok túlélik az ilyen erőltetést, mivel anyagkeménységük nagyobb a számukra kialakított, menetes lyukaknak otthont adó anyagoknál. Sajnos, a legtöbb esetben ezek olyan elemek, melyek cseréje nagyon kellemetlenül érintené a pénztárcádat. Gondolj például egy forgattyúházra, melybe beleszakadt az olajleeresztő csavar, vagy épp az oldaldekliket tartó csavarok furataira, amiket roppant könnyű kinyírni.
Sok esetben a gyújtógyertya menete adja meg magát a hengerfejben. Ha a menet sérült, akár motorozás közben is kilőheti a nyomás a gyertyát, ami sérülést, balesetet okozhat. Ezt a menetet is meg lehet menteni, ha szakértő kezekbe kerül a sérült alkatrész.
Egyik sem kellemes, mert egy könnyed szezon előtti olajcsere hamar zsebbenyúlós lesz, vagy épp pénz hiányában a szezonnak is búcsút kell mondanod. Ne aggódj! Van megoldás. Többféle menetmentő eljárás létezik, amik hozzák a gyári minőséget, sőt, még talán tartósabbak is azoknál.
Kezdjük a legegyszerűbbel. Ha a sérült menetes lyuk olyan helyen van, ahol van elég anyag a környezetében, akkor egészen egyszerűen egy számmal nagyobb menetet kell fúrni a helyére, majd megfelelő csavart, vagy épp menetes perselyt kell készíttetni szakemberrel. Utóbbi esetben az eredeti csavar felhasználható. A rögzített elembe fúrt nagyobb lyuk elég durva beavatkozás, így inkább a perselyezésnél maradj, ha ilyenre kerülne sor.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Készen is vásárolhatsz ilyen perselyeket, de ha speciális méretűre lenne szükséged, akkor kell egy esztergályos szakit kerítened, aki segít. A perselyeket lehet rögzíteni ragasztással, vagy kialakításuktól függően préseléssel, illetve más, mechanikus megoldással.
Az egy mérettel nagyobb csavar használata ugyan megoldhatja a problémát, de az acél csavar továbbra is egy puha anyagba fog illeszkedni, és félő, hogy később újra megismétlődik a roncsolás. Mivel az egy mérettel nagyobbra fúrás rengeteg anyagveszteséggel jár, a végtelenségig nem lehet növelni a lyukat. Vagy perselyre van szükség, vagy ha kevés az anyag, akkor pedig más megoldás kell.
Léteznek különféle menetjavító készletek, melyekkel egy speciális, rugóhoz hasonlító, a menetek formáinak megfelelő szálprofilú spirálokat lehet beépíteni a sérült helyre. Ezek edzett acélból készülnek, így ha a helyükre kerültek, már nem kell számolni azzal, hogy kiszakadnak a csavar ki- és behajtásakor.
Másik nagy előnyük, hogy a beépítési menetes furat nem egy komplett mérettel nagyobb, mint a nagyobbra fúrás, illetve perselyezés esetén, így sokkal kevesebb anyagveszteséggel jár. Ehhez viszont speciális méretű menetfúrókra van szükség, melyek ára nem csekély, de ha azt vesszük, hogy ezeknek hála nem kell a motoron főelemeket cserélni csillióért, akkor már nem is olyan drága móka a menetjavító.
Azért minden háztartásban, otthoni műhelyben nem éri meg ilyen készleteket tartani. Egy-egy jó szakembert, aki napi szinten alkalmazza, jóval olcsóbb felkeresned egy adott menet javításával, mint készleteket vásárolnod. Ráadásul megvan a veszélye, hogy elrontod az előfúrást, vagy a menetfúrást. Jobb, ha gyakorlott kezekre bízod a műtétet.
Ahhoz, hogy ne kerülj kellemetlen helyzetbe a roncsolódott menetekkel kapcsolatban, érdemes utánanézned az adott csavarok lehúzási nyomatékainak, beszerezni egy egyszerű nyomatékkulcsot, és szinte örökéletű lesz minden menet és csavar, amihez csak hozzányúlsz.